Sverige rökfritt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
South End Court
Medlem

Re: Sverige rökfritt

Inlägg av South End Court » 26 maj 2026, 13:23

Det var stora antirök kampanjer i Sverige i slutet av 70-talet och början av 80-talet.
Rökrutorna försvann. Filmer i skolaulorna på jätteduken som visade kol och cancer
inifrån. Det tog nog kraft. Samtidigt bolmades det på i Nordamerika, Hollywood
och andra länder i Europa.

Själv började jag -83, helgrökte och var beroende i perioder fram tills 2000 talet
någon gång. Det tar ju bort en hel del stress, funkar en aning mot PTSD, om man har det
och har samtidigt en uppiggande kreativ effekt som också snus. Synd att det är så ohälsosamt.

Bild

https://nonsmoking.se/

/South End Court

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Sverige rökfritt

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2026, 16:46

Är det en samhällsvinst då?

Är det inte bara bra om tobaksbranschen skapar jobb, och att folk sedan får cancer och dör, för då behöver man inte betala ut en massa pensioner? Iofs kommer de envisas med att betala för att hålla dem vid liv.

Skämt åsido, ur individens perspektiv måste det absolut vara mycket bättre om man inte är beroende. Vem vill medvetet förkorta sitt liv?

Jag snusade genom gymnasiet och några år till, och slutade väl 91-92 någon gång. Sammanlagt blev det väl fem-sex år. Till sist gav det ingenting. Med snusen inne var man som man alltid hade varit förut, bättre än så var det inte, men de första gångerna var total helikopter :)

Senaste snusen jag tog var sommaren 98 på fyllan när vi festade, och det var ingen bra idé. Det slutade på en bänk i en hörsalslänga på Chalmers, och en spya.

Jag tycker att snus som General lös doftar gott, men det är aldrig något jag tänker på i vardagen.

Skriv svar