En lista på folket ombord på "Kattan" - 1649

Användarvisningsbild
FelixJ
Ny medlem

Re: En lista på folket ombord på "Kattan" - 1649

Inlägg av FelixJ » 18 november 2025, 10:50

Goda nyheter till alla intresserade, till alla tysktalande Hans och till alla icke Tysktalande Hans. Ett till namn kan bekräftas och läggas till. Nämnligen Bösseskytten Håkan Bengtsson Busk från Jönköping, även kallad "Jönköpingssoldaten som inte kom fram till Nya Sverige" som också skrivs om i Jönköpings Posten 11 Juni 1987.

Källan är ett brev som jag hittade i Riksarkivet https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/ ... attan&hi=5.

Bild

Han skriver (snabbt översatt till modernare svenska):

Till den ädle och högt ärade herr sekreteraren Arvid Gustafsson.

Till herr sekreteraren bönfaller jag allra ödmjukast, eftersom jag seglat på ett kronans skepp benämnt Kattan, vilket skepp förgicks när vi var på den västindiska resan, och vi sedan – efter stor möda – kom hem till Sverige igen.

Mina kamrater har fått sin nio månaders lön för samma resa, men jag, fattige karl, har legat sjuk ända sedan jag kom hem, vilket mina medgivna pass både hemifrån Jönköping, liksom från Vadstena och från den socken där jag är född och längst legat, kan visa. Och på grund av min sjukliga frånvaro har jag inte fått min lön, sådan som mina kamrater har fått.

Jag begär därför ödmjukast att herr sekreteraren måtte föra fram min nöd till hans excellens rikskanslern, så att jag fattige karl må få den rättvisa som mina kamrater fått. Ty i min sjukdom har jag blivit mycket skuldsatt och Gud vet att jag inte har något att betala med.

Jag förmodar ödmjukast herr sekreterarens välvilliga och nådiga befordran i detta ärende,

Herr sekreterarens ödmjuke, tjänstvillige tjänare.

Håkan Bengtsson Busk
Musketerare från Jönköping.

ER. 7100 Sahl

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 18 november 2025, 11:10

Bra jobbat FelixJ!

Tysktalande Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 november 2025, 11:45

Tycker även den aningen tysktalande Hans.

Rörande historia.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
FelixJ
Ny medlem

Inlägg av FelixJ » 18 november 2025, 11:49

Tack till alla tysktalande Hans, alla aningen tysktalande Hans och till alla icke-tysktalande Hans.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 november 2025, 12:01

Men inte till de som inte har namnet Hans. Tack för skratt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 november 2025, 12:14

Finns det någon bild på Kattan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
FelixJ
Ny medlem

Inlägg av FelixJ » 18 november 2025, 12:48

Det finns tyvärr ingen bild på Kattan, Kalmar Nyckel blir ofta inhopparen. Den ska alltså lasta:

"Två sexpundiga kanoner av mässing, två trepundiga, tolv sexpundiga och två fyrpundiga järnkanoner, krut, bly, granater, musköter, pistoler osv., därutöver tågvirke och tackling samt allt som behövdes för ett skepps utrustning, tillsammans med ett ansenligt förråd av proviant." OCH 100 själar.

Bild

Side note: Vi kan nu med säkerhet lägga till Korpralen Jöns Olofsson Kråka från Värmland som också mirakulöst överlevde. Men dog (nog) sen ombord på "Örnen" som också åkte mot Nya Sverige.

Användarvisningsbild
FelixJ
Ny medlem

Inlägg av FelixJ » 18 november 2025, 16:25

Uppdatering.

Nu har jag verkligen grävt för att hitta mer namn och överlevare.

Spanjorerna som tog Kattan's kvarlevor utanför Puerto Rico blev såklart inte ignorerade av våran Svenska legend Axel Oxenstierna. Efter överlevare kom tillbaka till Sverige så rapporterade dom vad som hade hänt till Axel Oxenstierna's assistenter och sammarfattar förlusterna som dom sen skickar till Spanien som en formell statlig redogörelse av förluster och ett ersättningskrav. Där dom också skriver att dom ska ersätta dom svenska överlevarna ombord på Kattan.

Och dom dokumentet finns i Riksarkivet:
Bild

Svårtläst men dom skriver vilka personer som kräver ersättning, vilket bekräftar ett antal nya namn och vilka som överlevde igenom hela Kattan's otursamma resa mot Delaware.

PS: Listan är nu den mest detaljerade listan på personer ombord på Kattan som existerar så jag har kommit i kontakt med The Swedish Colonial Society för att dela med mig av alla detaljer. Och allt ligger fint omslaget här på Skalman.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 november 2025, 17:13

Imponerande.

Två sexpundiga kanoner av mässing, två trepundiga, tolv sexpundiga och två fyrpundiga järnkanoner
När vi tittar på beväpningen kan denna sida vara bra för att ha en uppfattning:
http://www.kanoner.nu/index.php/fakta/
Har jag sagt att jag är MÖP?

MVH

Hans
Bilagor
kaliber.jpg
kaliber.jpg (175.35 KiB) Visad 1752 gånger

Användarvisningsbild
FelixJ
Ny medlem

Inlägg av FelixJ » 18 november 2025, 17:22

Tack Hans utan K för mer material! Alltid bra att ha en MÖP med sig.

Användarvisningsbild
FelixJ
Ny medlem

Inlägg av FelixJ » 19 november 2025, 00:51

Detta blir nog min sista uppdatering angående passagerarna på Kattan.

Spanjorerna på Puerto Rico beslagtog allting på Kattan och brände kvarlevorna av skeppet efter den hade fastnad utanför Palminos Islands. Detta va ett beslut som Fernando de la Riva Agüero (Guvenören på Puerto Rico) tog ensam. Vilket blev ett problem för Spanjorerna. Aguilera Gamboa fick senare städa upp efter Fernando. Svenskarna krävde tillbaka alla svenskar som va "strandsatta" på Puerto Rico, vilket Gamboa förstod. När dom frågade svenskarna på Puerto Rico som va kvar så sa dom att dom ville stanna, efter som dom have konverterat till Katolismen och blivit "Creoliserade", vissa hade även gift sig där. Han nämner vissa vid namn: "Margarita Nels, Engri Lans, Engiber Bursin, Segri Olins, Brita Olins, Ana and her husband Laurenco". Alla namnen stämmer överens med namn vi har från den svenska passagerarlistan, fast med en liten spansk brytning. Dom spanska källorna säger att det fanns mer svenskar men att dom hade svårt att läsa skrivstilen så att dom skrev ner dom namnen dom kunde läsa. Vilket betyder att fler har överlevt Kattan.

30 överlevare är nu bekräftade vid namn.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 november 2025, 10:05

Jag frågade Marinmuseum.
Hej,

Jag vet inte om jag vänder mig till rätt avdelning, skulle det inte vara så kanske jag kan få vart jag skall vända mig.

Jag söker så mycket som möjligt om fartyget Katten som förliste 1649 i Västindien på väg till nya Sverige. Allt om Katten är intressant, mått, vikt, ritningar, bilder, passagerarlistor och besättningslistor m.m..

Tack på förhand.

MVH

Hans X
Och fick svar:
Hej Hans,

Marinmuseum sysslar bara med historien av det svenska sjöförsvaret. D.v.s. bara med militära fartyg. Jag kan inte hitta ett örlogsfartyg med detta namn i våra register. Dessutom finns alla arkivhandlingar från denna tid på Riksarkivet/Krigsarkivet i Stockholm, så att det inte går att forska om sådana frågor i vårt arkiv.

Jag rekommenderar att du vänder dig till Riksarkivet.

Med vänliga hälsningar

Knud Y

Och jag tackade:
Hej,

Stort tack för svar Knud, då vet vart jag vänder mig. Är lite förvånad att det inte finns i era listor då fartyget var i strid tidigare.

MVH

Hans
MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 november 2025, 10:21

Och jag klumpade mig.
Hej Hans,
Jag har nu dubbelkollat. Namnet var felstavat – så fartyget heter Kattan. Det finns en auktoritetspost på KATTAN - DigitaltMuseum som innehåller referenser för vidare läsning. I övrigt gäller hänvisningen till Krigsarkivet.
Med vänliga hälsningar
https://digitaltmuseum.se/0211714219009/kattan
Tack igen Knud,
Jag såg nu att jag skrev Katten istället för Kattan. Din hjälp uppskattas.
MVH
MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 20 november 2025, 10:54

Bra initiativ!

Visserligen har jag bott i ytlandet många, många år - men läste i digitala museet, om "Kattan" att den "Antastades och brändes vid Portorico i Västindien 1649".

Antastades? Den sexuella meningen begriper jag, men ett skepp som "antastas" - säger man så när ett skepp plundrades...?

Hans K

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 november 2025, 12:20

sveahk skrev:
20 november 2025, 10:54
Antastades? Den sexuella meningen begriper jag, men ett skepp som "antastas" - säger man så när ett skepp plundrades...?
Jag tror inte någon använder ordet på det sättet idag. Men enligt SAOB har antasta haft ett brett användningsområde. Som till exempel: anhålla, häkta, beslagta, anfalla, intränga.
När Götstaff (Vasa) war i Mora, bleffue tijtt vp skickade aff Konung Cristierns partij .. flere till att antasta honom.
Kristian II var verkligen en tyrann...

Ordet användes för övrigt delvis som synonym till anfäkta så kapten Haddock skulle ha kunnat säga "antasta och anamma".

Det är ett tyskt lånord, men ytterst kommer det från latinets "taxera", vilket även det hade ett bredare användningsområde än idag:
to feel, to touch sharply, to handle
to charge, to twit, to reproach, to censure
to rate, to appraise, to value, to estimate
to judge, to compute, to reckon, to estimate
(Medieval Latin) to tax
https://en.wiktionary.org/wiki/taxo#Latin

Skriv svar