Läger för civila under fortsättningskriget

StefanZ
Medlem

Re: Läger för civila under fortsättningskriget

Inlägg av StefanZ » 18 juli 2024, 10:37

hilbert skrev:
4 januari 2022, 14:00

Om det var så att mentalpatienter svalt ihjäl men inte krigsfångar, så ger det en intressant bild av hur man såg på mentalpatienter på den tiden.
Det är iofs en helt annan diskussion, och bäst att tillägga inget speciellt för Finland.
Det var så det såg ut på den tiden.
Om mentalpatienter verkligen fick mindre än andra, vill jag lämna därhän. Mera därom senare. Det enda vi vet med säkerthet att de dog oftare än andra.
Även om exemplet med förestånderskan som svalt ihjäl eftersom hon vägrade att äta mer än patienterna, låter tankeväckande, och antyder att de fick väsentligt mindre. Kanske därför för att de sågs som icke arbetande och därmed hade lägre kaloribehov??

Nu är det ju så med mentalpatienter och andra intagna, att till skillnad från andra lär de inte kunna plocka åt sig av vad som finns i skogen och marken...Eller få tillfälliga gåvor av dom som har.
Det blir ju alltid något, även om man inte är svampkunnig å så. Bara att få tugga på färskt gräs och ogräs kan vara en hjälp. Det blir ofta skillnaden för den halvsvältande.

OK. Jag hörde för ett par år sedan om ett svenskt mentalsjukhus under ww2. Överraskande många patienter dog, trots att man visste att föreståndaren var en känd humanist som inte skulle skada sina skyddslingar.
Så man lät undersöka saken.

Det visade sig att patienterna fick normala ransoner för den tiden. Dvs, mindre än i fredstid, men som normalt borde räcka, precis som de räckte för alla andra.

Men ändå dog de. Man kom till slutsatsen, att det var något med dom mentalsjuka. Att antalet kalorier och näring som räckte till genomsnittliga människor, räckte inte för dom.
Kort sagt, ville man att mentalpatienter skulle leva och vara friska, var man tvungen att ge dom fullvärdig kost, ja kanske rent av bättre än för genomsnittet.

Ungefär så.

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 20 juli 2024, 16:19

Hej! Jag har inte på många år deltagit i forumet, men nu såg jag en artikel i en kvällstidning om "rättegången" i Petroskoj mot Finland angående "folkmord". Eftersom jag ägnat mycket tid till att i arkiven gå igenom de anmälningar som efter krigen gjordes mot finska myndigheter och officerare angående deras synder så har jag vissa kunskaper i saken. I Finland fungerade efter krigen en utredningscentral Sotavankileirien tutkimuskeskus som tog emot och undersökte dessa . Exakta antalet anmälningar minns jag inte men nog kan de ha varit över tusen och alla undersöktes noggrant. Centralen delade in dessa i flere kategorier: "Ingen undersökning, anmälan utan grund", "Skall undersökas vidare" av dessa ledde ett hundratal till åtal och många ansvariga dömdes, exempelvis general Oesch fick 12 års tukthus för mord på krigsfångar dvs. just det man nu processar om i Petroskoj. "Domstolen" och också Arnstad tycks vara ovetande om hur ingående dessa saker utreddes i Finland efter krigen.
Efter krigen krävde många att Mannerheim döms som krigsförbrytare och en del anmälningar gjordes mot honom. En Mannerheim dömdes också, nämligen greve Carl Erik Mannerheim, ägare till Niemenkylä i Vichtis, dömdes till bötesstraff för att ha gett spöstraff åt några ryska krigsfångar som jobbade på gården.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 26 juli 2024, 08:19

Dödligheten i dessa läger tas upp i förbigående i denna bok: Finland 1944 mellan Hitler och Stalin av Henrik Meinander
Författaren tillskriver orsaken dels allmän matbrist, dels inkompetens samt några andra faktorer som jag nu råkat glömt.
Det hela påminde om debatten kring sydstatslägret Andersonville som jag läste om på 90-talet när jag nördade ner mig i ACW. Med tiden har väl bilden av det lägret nyanserats och bilden förmildrats från renodlad grymhet till allmän inkompetens vill jag minnas.

Sonderling

Skriv svar