Drömlumpen !

I samarbete med SoldF
Der Löwe
Medlem

Re: Drömlumpen !

Inlägg av Der Löwe » 20 september 2014, 11:15

Om jag skulle se på en drömlump som ett avstamp för ett fortsatt civilt liv skulle det väl bli något sånt här;
Armén: Systemtekniker luftvärn, bra allsidig systemutbildning för framtida civilingenjörer som under 6 månader får lära sig hur ett komplett system är uppbyggt av undersystem och underkomponenter. Lite skit under naglarna vid elverksmotor utbildningen skadar inte heller
Marinen: Båtförare samma år som Carl-Filip, verkar ha varit en bra samling av framtid kontakter som helt slumpmässigt fick "köra båt" tillsammans.
Flyget: Tolkskolan, brukar vara många framtida samhällsbyggare som genomgått den utbildningen.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 23 september 2014, 20:37

Der Löwe skrev: Flyget: Tolkskolan, brukar vara många framtida samhällsbyggare som genomgått den utbildningen.
Flyget? Dom tolkar jag känner hörde till kavalleriet. Hur ligger det till?

Och så fanns det väl fler tjänster än tolkskolan där man fick lära sig ryska?

Kasson
Medlem

Inlägg av Kasson » 23 september 2014, 21:02

Tolkskolan flyttade till Flygvapnet mitten av 80-talet om jag inte missminner mig. Huserar väl salig F-16s lokaler Uppsala/Ärna för tillfället?

Men ja, tolkskolan verkar inte vara en erfarenhet dålig för framtiden eller särskilt tråkig som befattning.
Även FRA har väl haft värnpliktiga om jag inte missminner mig? Men om man bara får välja på försvarsgrenarna:

FV: Tolkskolan då.
A: Svårvalt med hänsyn till utbudet. Strv 103 får väl sägas vara en såväl ikonisk som häftig maskin, hade varit intressant att höra till den delen av armén istället för infanteriet.
F: Ubåtstjänst
KA: Får väl stå för jägeriet i form av KJ.

//Kasson

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 september 2014, 21:15

FRA Militärsektion (FRA/MIL) 1974. Chef övlt Gunnar Syrén (far till sedermera ÖB Håkan Syrén).
GSK = Telegrafispaningskursen. Vpl med musikanlag.
RKK = Radiokontrollkursen. Vpl med musikanlag.
FSK = Telefonispaningskursen. Språkanlag polska och ryska.
TBK = Trafikbearbetningskursen (kryptoforscering). Matematiker.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 23 september 2014, 22:16

1. Tolkar gjorde från 70-talet till mitten 00-talet gröntjänst på K 3, varefter huvudtjänsten gjordes i Uppsala, till 1983 (tror jag) på gamla S 1, därefter på Ärna inom först F 20, från cirka 2000 UndSäkC. Krigsplacering har skett i alla försvarsgrenar och i flera truppslag inklusive kavalleriet.
2. Tolk är under GU ingen rolig befattning, i alla fall för normala människor.
3. I ryska har utöver Tolkskolan även S 1 utbildat beväringar för tjänstgöring i televapenförband och på FRA.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 september 2014, 23:28

Vid FRA grundutbildade vi våra vpl själva. Övningsområdet var TygS, Sundbyberg. Skolskjutning kpist var nivån.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 26 november 2014, 16:04

Armén: Väbel vid något fältsjukhus.
Flygvapnet: Sitta i ett berg och titta på skärmar.
Marinen: Vad fanken som helst bara jag hade fått åka båt och vara lite chef.

Mina 450 dagar vid skyttet i Boden var kul men jag hade nog hellre gjort någonting av ovanstående.
Äh, det löser sig.

Skriv svar