"Sverige är bäst attityd"

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Re: "Sverige är bäst attityd"

Inlägg av Olays » 6 januari 2014, 18:51

I sig är det ju intressant att så många här på Skalman är utlandssvenskar . . .

Svar till Hans nej jag har inga Svenska vänner här i närområdet i USA det var jobbigt till en början men nu är det ok, jag läser Sv tidningar på nätet och svenska böcker då och då. Svensk TV ser jag bara när jag är i Sverige. Det finns en grupp med andra och tredje generationens Svenskättlingar i Elmira ca 35 minuter från där jag bor, de är alla väldigt trevliga, och rätt gamla. De är också helt fokuserade på knätofs, dalahästar och lutfisk (jag överdriver lite så ni skall förstå), med andra ord deras Sverige är inte mitt Sverige. Jag tycker inte illa om dem på nåt sätt men vi har inget gemensamt. Att bara sitta och älta Sverige tror jag inte är sunt.

Tamara Jackson en konservativ radiopratare är Norskättling och pratar lite Norska, hon försöker hålla koll på alla Skandinaver som är aktiva i konservativa kretsar (och det är inte många då de flesta är demokrater), men det skulle vara kul om hon till slut fick till en konferens med de några hundra Skandinaver hon håller kontakt med, en sån skandinavisk träff skulle vara intressant men knätofs och lutfisk var jag inte intresserad av i Sverige heller.

Jag tror att det är så att det Sverige vi lämnade inte finns längre, Sverige förändras hela tiden och vi kommer bara ihåg det land som vi lämnade och vi har inte hängt med i förändringarna. Det land du flyttade till en gång är säkert inte samma som det är nu men du har följt förändringarna och därför känns det mindre fel.

Nej var man kommer ifrån i USA är nästan alltid oväsentligt, om man inte tjatar om att man inte trivs och att allt var bättre i hemlandet förstås.

Jag har studerat lite och många av de lagar som man i Sverige tycker är ju dubbelmoraliska och udda i USA kommer ju från konflikterna i USA i slutet på 1800 talet med de massiva invandrarströmmarna från Irland, Italien och östeuropa, folk som hade en helt annan syn på moral än de WASPs som hade skrivit lagarna dittils i USA. Det var också en VÄLDGT tuff politisk process att nå dit man tillslut nådde jmfr de skyltar "No Dogs or Irish" som var vanliga i USA senare hälften av 1800 talet.

I NY state ringer man tex bara kyrklockorna när det är bröllop begravning och vid speciella federala högtider, förmodligen skulle det annars ringas hela tiden här med tanke på alla olika religiösa traditioner.

Ett annat kul fakta säckpipeblåsarna i grön kilt från polisen och brandkåren man ser på TV från NYC och andra ställen på Östkusten är inte en engelsk eller skotsk sed det är en Irländsk (de har altid Irish clover på sina trummor). Detta beror på att i början på 1900 talet så bestod brandkår och polis till 90 % av Irländare på Östkusten då inga anglosaxer ville ha de jobben. Tänk er ett framtida Stockholm där stockholmspolisen är 90% turkar och officiellt firar enligt Turkisk sed!!!
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Skriv svar