Uruk-hai i morodor!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 januari 2003, 18:48

Sauron var, som jag sagt, den förste att avla fram Uruk-Hai.
Uruk-Hai är inte samma sak som halv-orker, utan en speciell sorts storväxta orker som tål solsken.
Halv-orkerna föddes dock upp av Saruman. Han skapade dem genom att korsa dunlänningar med vanliga orker eller uruk-hai.
Uruks är vanliga orker, och de är ett av Morgoths verk. Morgoth fick fram orkerna genom att lemlästa och vanställa alver.

De vanliga orkerna som i boken och filmen springer över Rohans slätter är påverkade av solens ljus, men de är så illa tvugna att springa ändå, för de har fått uppdraget av den mörke fursten, och orkerna fruktar inget mer än de fruktar sin herre Sauron.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 januari 2003, 19:01

Då de springer över Rohans slätter såg jag då inte till någon vanlig orch, utan bara Uruk-haier. Men sedan dök de upp vid Fangorns bryn...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 januari 2003, 21:12

I boken är de ju med hela vägen, och jag tar inte någon vidare hänsyn till hur det är i filmen.

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 28 januari 2003, 08:58

Gilithil skrev: Uruk-Hai är inte samma sak som halv-orker, utan en speciell sorts storväxta orker som tål solsken.
Halv-orkerna föddes dock upp av Saruman. Han skapade dem genom att korsa dunlänningar med vanliga orker eller uruk-hai.
Uruks är vanliga orker, och de är ett av Morgoths verk. Morgoth fick fram orkerna genom att lemlästa och vanställa alver.

De vanliga orkerna som i boken och filmen springer över Rohans slätter är påverkade av solens ljus, men de är så illa tvugna att springa ändå, för de har fått uppdraget av den mörke fursten, och orkerna fruktar inget mer än de fruktar sin herre Sauron.
Intressant. Var i böckerna står detta om halv-orcher? Närmar vi oss inte Uruk-hais nu?
Beträffande den grupp som rövade bort Merry & Pippin så bestod de ju av en blandning av Uruk-hai (tål sol, under Sarumans befäl) samt vanliga orcher (svårt att tåla sol). Anledningen att Urk-haierna är så lojala mot Saruman bottnar ju rimligen i att det var han som skapade dem. Det är ju ingen motsättning mot det faktum att det var Sauron som först skapade Uruk-hais. Saruman kan ju ha lärt sig den konsten, antingen av Sauron eller genom egna experiment.
Thingols arvinge

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 28 januari 2003, 09:30

Detta är vad jag fann om halv-orcher. Tyärr ingen sid. referens:

Half-orcs
Foul creatures bred by Saruman

Creatures bred from Orcs and Men by the Wizard Saruman in his stronghold at Isengard. Like Sauron's Uruk-hai, they could withstand sunlight. The more Man-like of them, of perhaps a slightly different breed, were known as Goblin-men.

Saruman har alltså "skapat" egna varelser. Frågan är om dom skiljer sig från Saurons Uruks. Saruman hade väl som smeknamn "Sharkey" (Haija= gammal man, se appandix). Nu kommer en långsökt spekulation: Kan inte hai i Uruk-hai syfta just på att detta var Sarumans skapelser?

Nån som vet mer?
Thingols arvinge

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jesusmoma » 28 januari 2003, 13:45

Nån har säkert redan skrivit det här men... det är extremt konstigt för i boken kan orcherna vara utomhus i mordor men det beror på "molnet" som Sauron framkallar(som också sträcker sig till gondor) men i filmen ser det ut att vara brännande solljus. Det betyder att det måste vara uruk-hai men Saruman låter aldrig Sauron ha några sådana. :roll:

Användarvisningsbild
Apelsinen Gandalf
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Apelsinen Gandalf » 28 januari 2003, 16:14

Ja visst ja, han kallades ju haija. Men då skulle väl Uruk-Hai betyda "Orch-gammal man"?

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 28 januari 2003, 16:16

Vad som händer i filmen är rätt ointressant, alltihop är ju en konstnärlig tolkning av böckerna av PJ. Han tillåter sig att utforma filmerna efter vad han tycker är bäst, och det gör han bra. Att jämföra böckerna mot filmen blir därmed meningslöst.
Jag diskuterar vad som utspelar sig i böckerna.
Thingols arvinge

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 januari 2003, 17:25

Ja visst ja, han kallades ju haija. Men då skulle väl Uruk-Hai betyda "Orch-gammal man"?
Hajja förekommer bara i den svenska översättningen. Originalets term är sharku vilket alltså förvrängdes till "Sharkey" (sv. "Hajen").

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 29 januari 2003, 09:04

Jag hittade en passage i unfinished tales, där det står att Uruk är en "angliserad" form av Uruk-hai. Rimligen är alltså Uruk och uruk-hai samma sak och har inget med hajja att göra. Tack Danne!
Man måste komma i håg språkfaktorn när man läser böckerna. Nästan allt är ju översättningar från olika språk (svarta språket, hobittspråk, olika alvspråk) till Väströna. Detta är i sin tur "översatt" till engelska (dvs författat av Tolkien).

Faktum kvartsår att Saruman har sina egna Uruks (=Uruk-hai) och Sauron har sina. Alltså finns det förklaringar till att det finns uruks både i Isengaard och i Mordor. Dessutom har Saruman lyckats få fram halv-orcher och det finns även nämnt sk "goblin-men", som är skilda från de andra raserna och med oklart ursprung. De förekommer endast vid slaget om helmsklyfta. Diskussionen ovan rör händelser i böckerna BTW...
Thingols arvinge

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 29 januari 2003, 15:28

Jag hittade en passage i unfinished tales, där det står att Uruk är en "angliserad" form av Uruk-hai.
Faktum kvartsår att Saruman har sina egna Uruks (=Uruk-hai) och Sauron har sina. Alltså finns det förklaringar till att det finns uruks både i Isengaard och i Mordor.
Uruk är svartiska för ork. Uruk-Hai är inte samma sak som uruk.
Jag har skrivit hur läget är angående allt det här, men ingen har verkat ta notis om mitt inlägg. Uruk-Hai är en 'utvecklad' sorts orker. Sauron var först med Uruk-Hai, men Saruman använde dem också senare.

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 30 januari 2003, 09:01

Du skriver att Uruks och Uruk-hai inte är samma sak. Har du någon referens som styrker detta?
I LothR finner man:
1 In Appendix A (iv) of The Lord of the Rings, in the section recounting the history of the Stewards, we find an account of the first appearance of the uruks. 'In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath.' This passage seems to imply that the uruks actually appeared shortly before Gondor's great defeat of III 2475

Som jag skrev tidigare så finner man i "Unfinished tales" ( i registret) att "Uruk is an anglisized form of Uruk-hai". Detta talar ju för att det är samma sak.
Thingols arvinge

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 30 januari 2003, 09:10

Uruk betyder orch på det svarta språket. Enl app. A(iv) så uppträdde Uruks (det står inte Uruk-hai i texten) först gången under Denethor regering, år 2475. Men orcher har ju förekommit långt tidigare än så eller hur? Uruks är alltså förbättrade orcher.
När framträder då Uruk-hai för första gången? Jo, under Sarumans befäl.
Vad finns det för skriftliga källor som styrker att uruk och uruk-hai inte är samma sak?
Thingols arvinge

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 januari 2003, 11:51

Jag tror att en begreppsförvirring ligger bakom allt detta. Uruk är visserligen orchiska för "orch", men när termen används i texten är den en singularform av uruk-hai.

Termen uruk-hai kan nämligen inte användas i singularis, eftersom den är en beteckning på hela folket. Uruks (sv. "uruker) är helt enkelt en anglicerad pluralform av uruk.

Jag tror tyvärr att du har fel i den här frågan, Gilithil, jag anser att uruks i "Ringen" är samma sak som uruk-hai. Följande citat borde styrka detta:
‘There are Orcs, very many of them,’ he said. ‘And some are large and evil: black Uruks of Mordor.
And so it seemed that they would. The leading orcs came loping along, panting, holding their heads down. They were a gang of the smaller breeds being driven unwilling to their Dark Lord’s wars; all they cared for was to get the march over and escape the whip. Beside them, running up and down the line, went two of the large fierce uruks, cracking lashes and shouting.
In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilien and took Osgiliath.
Orcs began to raid in the eastern regions and slay or steal horses. Others also came down from the Misty Mountains, many being great uruks in the service of Saruman, though it was long before that was suspected.
Orc is the form of the name that other races had for this foul people as it was in the language of Rohan. In Sindarin it was orch. Related, no doubt, was the word uruk of the Black Speech, though this was applied as a rule only to the great soldier-orcs that at this time issued from Mordor and Isengard. The lesser kinds were called, especially by the Uruk-hai, snaga ‘slave’.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 30 januari 2003, 12:54

Okej, nu förstår jag hur det ligger till, men jag tycker att det är konstigt att Tolkien väljer att kalla både vanliga orker och uruk-hai för uruks.
Jag håller dock fast vid att Sarumans halv-orker inte är samma sak som uruk-hai, och att Sauron först skapade uruk-hai.

Skriv svar