TOLKIENTÄVLING!!!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 5 februari 2003, 19:10

Kom igen då! Lite speed tack!

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 5 februari 2003, 21:02

Späningen ligger som en tät dimma över hela forumet...
Jag kan knappt sova om nätterna, och när jag väl har somnat så vaknar jag kallsvettig och skriker "SKALMAN, DANNE!! :? " mitt i natten...

Så om inte resultatet kommer snart så blir jag vräkt.. :o

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 6 februari 2003, 12:17

VI HAR EN VINNARE!!!

Ehh, lite mer exakt har vi två stycken... :)

Maxpoängen för alla frågor var 78, och två Tolkieniter har lyckats skrapa ihop denna summa, nämligen:

LINDIR & ORI

Grattis!!
Naturligtvis skall ni få fina priser, men ni får tyvärr ge er en aning till tåls med dem... :oops:

Alla andra får veta sina poäng i ett privat meddelande, så slipper vi pinsamheter... :P Nejdå, alla har varit väldigt duktiga! Tack för att ni ville vara med!

Och de rätta svaren då? Jo, de kommer här. Varje frågas totala poängsumma står inom parentes. När jag har rättat era svar har jag generellt inte varit så noga med stavning och sånt. Om någon tycker sig vara orättvist behandlad får den naturligtvis höra av sig till mig, så får vi se om det hjälper...

1. I vilken stad föddes J.R.R. Tolkien?
Svar: Bloemfontein, Sydafrika. (1)

Den här frågan klarade de flesta galant. Om man bortser från stavningen, förstås!

2. J.R.R. Tolkiens farfar John Benjamin hade vid Tolkiens födsel sålt släktfirman. Vad tillverkade denna firma?
Svar: Pianon. (1)

3. Namnge J.R.R. Tolkiens fyra barn.
Svar: John, Michael, Priscilla och Christopher. (4)

Alla hade koll på de tre sistnämnda, men vad hände med John?

4. Vilket år utgavs The Hobbit: or There and Back Again i England?
[Svar: 1937. (1)

5. Namnge Tolkiens fyra svenska översättare.
Svar: Åke Ohlmarks, Britt G. Hallqvist, Roland Adlerberth och Tore Zetterholm. (4)

Ohlmarks, Hallqvist och Adlerberth innebar inga större problem, men Zetterholm (som alltså översatte den första svenska utgåvan av The Hobbit) var en aning svårare.

6. Vilken var den huvudsakliga anledningen till att Tolkien gick tillbaka och reviderade The Hobbit efter utgivningen av The Lord of the Rings?
[/i]Svar: För att bilden av Ringens makt bättre skulle överensstämma. Rent praktiskt innebar detta en rejäl omarbetning av kapitlet ”Riddles in the Dark”. (1)[/i]

En potentiell slamkrypare… Längden på detta svar har varierat från en mening till ett långt stycke. Min bedömning är att alla som i svaret fått med att Ringen och dess makt hade med saken att göra har fått rätt. Jag vill också tacka Lindir för att han rättade mig vad gäller utgivningen: den nya reviderade upplagan av The Hobbit släpptes i själva verket innan The Lord of the Rings, men anledningen var likväl det senare verkets tillkomst.

7. Vilka är vokalljuden i sindarinskan?
Svar: A, o, u, i, e och y. (6)

Fiktiv pluspoäng till Lindir, som även listade diftongerna. Min fråga var slarvigt ställd, men jag avsåg egentligen bara monoftongerna.

8. De åtta mäktigaste av Valar kallas med ett gemensamt namn för Aratar. Vad hette dessa åtta?
Svar: Manwë, Varda, Ulmo, Yavanna, Aulë, Mandos, Nienna och Oromë. (8)

Tulkas och Melko var också populära alternativ.

9. Tolkiens alver delades som bekant in ett stort antal folkslag och grupperingar. Namnge sju olika sådana.
Svar: Eldar (”stjärnfolket”), Tareldar (”högalver”), Avari (”De ovilliga”), Vanyar (”De ljusa”), Noldor (”Djupalver”), Teleri (”Havsalver”), Calaquendi (”Ljusalver”), Sindar (”Gråalver”), Nandor, Laiquendi (”Grönalver”), Úmanyar, Moriquendi (”Mörkrets alver”), Eglath (”De övergivna”), Falathrim, Gwaith-i-Mírdain (”Juvelsnidarnas folk”), Galadrim (”Trädfolket”), etc. (7)

Många ville vara på den säkra sidan och skrev så många man kunde komma på, men sju räckte bra (och man fick bara ”betalt” för sju). En del missade att jag skrev olika folkslag; man får sålunda inte poäng för både ”gnomer” och ”noldor” då detta är samma sak. Inte heller ger ”quendi” poäng, då detta är en övergripande term för alla alver. ”Atani” är inte något alvfolk, utan en alvisk beteckning på människorna, främst då Alvvännerna (”edain”).

10. Vad hette Fëanors söner?
Svar: Maedhros, Maglor, Celegorm, Caranthir, Curufin, Amrod och Amras. (7)

11. Den dödlige Beren kallade alvprinsessan Lúthien för Tinúviel. Vad betyder detta ord?
Svar: Näktergal. (1)

Även här en fiktiv pluspoäng till Lindir, som även gav den ordagranna översättningen ”skymningens dotter”.

12. Vad hette Diors dotter, som äktade Eärendil?
Svar: Elwing. (1)

13. Elendil förde från Númenor med sig sju palantíri. Väl framme i Midgård utplacerades dessa sju som kommunikationslänkar på olika platser. Vilka var (från början) dessa platser?
Svar: Osgiliath (Stjärndomen), Minas Ithil, Minas Anor, Orthanc, Annúminas, Elostirion (Vita tornen, Kastalbackarna, Emyn Beriad) och Amon Sûl (Väderklint). (7)

14. Vilket var det ursprungliga namnet på Gondors huvudstad Minas Tirith?
Svar: Minas Anor. (1)

15. Hur många Maktens Ringar smidde Sauron?
Svar: En. (1)

Nästa potentiella slamkrypare. Gängse uppfattning är att Sauron endast smidde sin egen Stora Ring. Alvsmederna smidde övriga, och hur stor Saurons inblandning var i dessa är osäker. Klart är att han aldrig rörde alvernas tre ringar. Detta utesluter i alla fall att 20 är rätt svar, men om någon vill argumentera för 17 som rätt svar är den välkommen att försöka! :)

16. Vilka av de tretton dvärgarna i The Hobbit dräptes i Femhärarslaget?
Svar: Thorin, Fili och Kili. (3)

17. Sam Gamgis ”farsgubbe” Hamfast känner vi alla till, men vad heter egentligen Sams mamma?
Svar: Bell Goding. (1)

Alternativt originalets Bell Goodchild.

18. Vem var borgmästare i Mickelsklyft vid tiden för Ringens Krig?
Svar: Ville Vettfot. (1)

Återigen alternativt originalets Will Whitfoot. För övrigt är detta en av Ohlmarks felöversättningar. Korrekt svensk term hade varit ”Vitfot”.

19. ”Kärt barn har många namn” sägs det, som bekant. Ge fem exempel på Aragorns olika namn.
Svar: Elessar, Alvstenen, Estel, Vidstige, Telcontar, Thorongil, Envinyatar, Vingfot etc. (5)

Finns en del att välja mellan. Aragorn kan jag tyvärr inte ge poäng för (det vore lite väl generöst, när svaret finns i frågan).

20. Den 25 november under Tredje Ålderns år 3019 fattades beslutet vid Elronds rådslag att föra Ringen till Orodruin för att förinta den. Men vilka (förutom Elrond) deltog egentligen vid rådslaget (inbjudna såväl som oinbjudna)?
Svar: Gandalf, Glorfindel, Erestor, Frodo, Bilbo, Sam, Glóin, Gimli, Galdor, Legolas, Boromir och Aragorn. (12)

Dessa ovanstående är de enda som är namngivna i Tolkiens bok. Jag är dock förvånad över att så många av er tror att Merry & Pippin var på Rådslaget. Måste bero på Jacksons film… Det var bara Sam som var där oinbjuden.

21. Galadriels sång, som inleds med orden ”Ai! Laurië lantar lassi súrinen, yéni únótimë ve rámar aldaron!” är diktad på ett av Tolkiens uppfunna alvspråk, men vilket av dem?
Svar: Quenya. (1)

22. Vad hette den ryktbare härförare som var vasall av Västfold och Hornborgen i Rohan under Ringens Krig?
Svar: Erkenbrand. (1)

23. Vad hette orchernas befälhavare i tornet vid Cirith Ungol?
Svar: Shagrat. (1)

24. En gammal kvinna från Lossarnach ”assisterade” Aragorn i Läkandets hus i Minas Tirith. Vad hette hon?
Svar: Ioreth. (1)

25. Hur lyder den sista repliken i The Lord of the Rings (tilläggen borträknade)?
Svar: ”Well, I’m back”; ”Så är man hemma igen”. (1)

Både originalet och den svenska översättningen går bra. Men här har jag varit sträng med att formuleringen skall vara korrekt.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 6 februari 2003, 12:25

Jag kanske bör tillägga att på andra plats hamnade

FLIKKAN

och på tredje

THINGOLSHEIR

Duktiga, duktiga ni!

Användarvisningsbild
thingolsheir
Medlem

Inlägg av thingolsheir » 6 februari 2003, 12:53

Tack Danne för en rolig tävlig!
Nästa gång skall jag vinna ;)
Thingols arvinge

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 7 februari 2003, 15:44

Handen på hjärtat Danne, hur många frågor kunde du egentligen? Skulle du ha satt alla?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 7 februari 2003, 16:08

attans också...jag missade datumet...fan!!! jaja....vill ha en ny!!!

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2003, 10:51

Självklart kunde jag alla frågorna. Lätt ju. Anledningen till att jag inte vann var att jag ville ge de andra en chans *hostar och harklar väldigt mycket*

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 februari 2003, 14:40

Nej, jag hade inte kunnat svara på allt...

Inte utan att slå upp i alla fall... :)

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 12 februari 2003, 10:02

Kommer det komma fler tävlningar? Och i så fall, med hur långt mellanrum?
Jag tycker absolut att du ska knåpa ihop iaf ett par till frågor.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 februari 2003, 11:14

Det kommer säkert fler tävlingar, men inte altför ofta, tycker jag...

Vi kommer i alla fall inte att kunna ha priser varenda gång i sådana fall...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 12 februari 2003, 18:55

Jag fastnade på andra frågan (den om Tolkiens farfar) så jag gav mig. 'Ska jag vara med och tävla, så ska jag vinna!' tänkte jag, och därför avstod jag. :wink:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 februari 2003, 17:24

Åh - det var ju en trevlig överraskning efter några veckors bortavaro! :D Grattis Ori!

Som pris föreslår jag helt ödmjukt ett exemplar av Hompen - en simpel gammal barnbok som du säkert hittar billigt på Myrorna, eller något enkelt antikvariat ... :roll:

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Klubben för inbördes beundran ;-)

Inlägg av Ori » 17 februari 2003, 21:15

Grattis själv Lindir ! 8O

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 19 februari 2003, 10:27

Vi har två priser på gång (eller hade i alla fall innan jag satte igång tävlingen)...

Skriv svar