Det perfekta historiska spelet?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Blixten » 20 augusti 2012, 13:13

Schwalbe skrev:...Jag tecknade livstidsprenumeration på Wargamer, som hade ett brädspel varje nummer, men efter diverse ägarbyten så hade jag helt plötsligt ingen livstidsprenumeration längre. Känns rätt amerikankskt faktiskt. ;)
På vilket sätt känns det amerikansk?

Har du kanske inte varit med om typ att köpa ariska fina svenska lunchkuponger som plötsligt inte gäller därför att restaurangen bytt ägare?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 augusti 2012, 16:14

Jag testade för ett tag sedan på spelet "Here I Stand", vilket jag tyckte var riktigt trevligt. Reformationen är temat.

http://boardgamegeek.com/boardgame/17392/here-i-stand

Perfekt kanske är väl mycket sagt (jag har bara spelat en gång), men det jag gillar är att man har väldigt olika mål beroende på vilken fraktion man spelar.
Here I Stand: Wars of the Reformation 1517-1555 is the first game in over 25 years to cover the political and religious conflicts of early 16th Century Europe. Few realize that the greatest feats of Martin Luther, John Calvin, Ignatius Loyola, Henry VIII, Charles V, Francis I, Suleiman the Magnificent, Ferdinand Magellan, Hernando Cortes, and Nicolaus Copernicus all fall within this narrow 40-year period of history. This game covers all the action of the period using a unique card-driven game system that models both the political and religious conflicts of the period on a single point-to-point map.

There are six main powers in the game, each with a unique path to victory :

The Ottomans
The Habsburgs
The English
The Valois Dynasty of France
The Papacy
The Protestants

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 augusti 2012, 17:50

Jag skulle kunna tänka mig ett spel om koloniseringen av den amerikanska kontinenten. Gamla Colonization fanns ju men jag tänkte mer detaljerat. Säg att du inleder med en prärievagn och ska hitta lämplig boplats. Sedan måste du hantera indianer och välja hur du ska förhålla dig till dem - handel eller konflikt? Du skulle få problem med andra vita som inkräktar på din mark och kanske tvingas välja sida i inbördeskriget. Under spelets gång måste du uppfinna effektivare jordbruksmetoder och maskiner, välja vilka grödor du ska satsa på och så vidare. Om din lilla koloni växer ska du sträva efter att etablera en liten stad som med åren förhoppningsvis växer och du kan välja om du ska satsa på en industriort eller någon annan inriktning.

Jag är lite trött på alla de spel jag har som i huvudsak handlar om att skjuta sönder, slå ihjäl och erövra. En fredligare variant i en något så när korrekt historisk miljö vore skoj!

Om man får drömma utan att ta hänsyn till kundunderlag och marknad så skulle jag vilja se ett episkt spel som utspelas i vårt eget land. Tänk dig att du vid spelets början är överhuvud för en anspråkslös ätt i skiftet järnålder/medeltid. Du ska styra jordbruk och religion. Hur ska du gifta bort dina döttrar för att dina ägor ska växa på ett tillfredställande sätt? Sjöfärder ska planeras, finansieras och genomföras för att förhoppningsvis utöka dina rikedomar. Kanske skapar du rent utav kolonier under dina resor?

Hur ska du ställa dig till kristendomen? När alla krig mellan ätter och utländska aktörer börjar rasa under medeltiden - vilken blir din ätts inställning och hur agerar ni för att vinna mest på krigens utgång? När 1500-talets uppror rasar, stöder ni då kungen eller väljer ni upprorsmakarnas sida? När landet under 1600-talet krigar med allt och alla, gör man klokast i att satsa på industri för att sälja varor till Kronan eller väljer man att skicka ut sina familjemedlemmar på slagfälten för att där skaffa silver, ära och inflytande?

Spelet skulle lämpligen kunna sluta med kungavalet 1810. Blir det ätten Bernadotte som kliver upp på tronen eller är det din släkt som nöjt kan konstatera att man nu äntligen efter 1000 års kamp besitter den svenska tronen?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 22 augusti 2012, 14:17

Europa Universalis rekommenderas starkt. Har spelat trean mest och det är efter några års patchande och moddande och utgivandet av nya expansioner riktigt bra. Styr valfritt land i världen mellan mitten av 1300-talet och början av 1800-talet. Komplettera gärna sen med Victoria för en simulation av 1800-talet och början av 1900-talet, för att sedan avrunda med något spel ur Hearts of Iron-serien där man styr valfri nation under andra världskriget.

Sammanfattningsvis, spela något som spelföretaget Paradox har släppt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 augusti 2012, 14:39

gnikam4 skrev:Jag saknar två typer av historiska dataspel:

1. Upptäckarspel.

Jag har alltid tyckt att det roligaste i Civilization-spelen är det första skedet, då man förflyttar trupper och båtar i okända trakter och aldrig vet vad som ska dyka upp vid slutet av förflyttningen. Varför inte ett spel som helt fokuserar på detta moment, om 1500-talets utforskning av Amazonas eller 1800-talets utforskning av Afrikas inre? (Fast vore ett sådant spel helt historiskt korrekt skulle det förstås inte ge optimal spelglädje...)
Jag gillar också utforskandet av kartan, det ger en viss spänning att man inte vet vad som väntar därute. Men det förstörs ju lite av att man känner till den historiska geografin ganska bra redan. Kanske är det något som endast kan återskapas i Sci-fi-spel nu för tiden, nyupptäckandet av någon planet som är helt ny... :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 augusti 2012, 14:46

Johan Ekstrand skrev:Europa Universalis rekommenderas starkt. Har spelat trean mest och det är efter några års patchande och moddande och utgivandet av nya expansioner riktigt bra. Styr valfritt land i världen mellan mitten av 1300-talet och början av 1800-talet. Komplettera gärna sen med Victoria för en simulation av 1800-talet och början av 1900-talet, för att sedan avrunda med något spel ur Hearts of Iron-serien där man styr valfri nation under andra världskriget.
Det jag inte gillar är att strider bara blir en fråga om antal soldater. Alla krig blir utnötningskrig. Och diplomati blir alltid förutsägbart rutinmässigt. Det som är bra är möjligen att diplomatin kan förändras av plötsliga händelser, som byte av ledare, då det politiska läget förändras.

gnikam4
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gnikam4 » 27 augusti 2012, 00:37

Fredrik Andersson skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett spel om koloniseringen av den amerikanska kontinenten. Gamla Colonization fanns ju men jag tänkte mer detaljerat. Säg att du inleder med en prärievagn och ska hitta lämplig boplats. Sedan måste du hantera indianer och välja hur du ska förhålla dig till dem - handel eller konflikt? Du skulle få problem med andra vita som inkräktar på din mark och kanske tvingas välja sida i inbördeskriget. Under spelets gång måste du uppfinna effektivare jordbruksmetoder och maskiner, välja vilka grödor du ska satsa på och så vidare. Om din lilla koloni växer ska du sträva efter att etablera en liten stad som med åren förhoppningsvis växer och du kan välja om du ska satsa på en industriort eller någon annan inriktning.
Jag skulle absolut spela det.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 29 augusti 2012, 11:34

Dûrion Annûndil skrev:
Johan Ekstrand skrev:Europa Universalis rekommenderas starkt. Har spelat trean mest och det är efter några års patchande och moddande och utgivandet av nya expansioner riktigt bra. Styr valfritt land i världen mellan mitten av 1300-talet och början av 1800-talet. Komplettera gärna sen med Victoria för en simulation av 1800-talet och början av 1900-talet, för att sedan avrunda med något spel ur Hearts of Iron-serien där man styr valfri nation under andra världskriget.
Det jag inte gillar är att strider bara blir en fråga om antal soldater. Alla krig blir utnötningskrig. Och diplomati blir alltid förutsägbart rutinmässigt. Det som är bra är möjligen att diplomatin kan förändras av plötsliga händelser, som byte av ledare, då det politiska läget förändras.
Mnja, jag tycker nog att det är lite mer än bara antalet? Man kan ju välja att inrikta sin armé mot antingen kvantitet eller kvalitet och dessutom finns det ju nationella idéer som hjälper. Dessutom har ju en numerärt överlägsen armé ofta problem med försörjningen när den befinner sig på fientligt territorium. Jag talar främst om Europa Universalis III nu, det är det jag kan bäst. Modden Magna Mundi rekommenderas för övrigt starkt, den lyfter hela spelet ett par snäpp.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 30 augusti 2012, 01:28

Jag spelade Victoria II och där är det viktigare att ha bra soldater, bra ledare och att man försvarar sig. Den typiska striden går ut på att locka AIn till att attackera ett svårt ställe, sedan upprätthåller man den striden så länge det går tills datorn kastat in alla reserver. När det har hänt försöker man skära av alla reträttvägar. Kan man sedan bara vinna striden så kan man slå ihjäl en fruktansvärd massa trots att man har en betydligt mindre armé.

Mot en mänsklig motståndare skulle det förstås inte bli på samma vis särskilt ofta.

En sak som var lite trist med Victoria II var att man kunde skapa vapenslag som var groteskt ohistoriska i sin styrka. Som Sverige byggde jag en slagflotta med 1500 dreadnoughts. Det där är ofta ett problem med sådana spel, att man i slutet ofta kan bli så löjligt stark.

Men de är roliga att spela ändå.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 augusti 2012, 08:30

koroshiya skrev:Jag spelade Victoria II och där är det viktigare att ha bra soldater, bra ledare och att man försvarar sig. Den typiska striden går ut på att locka AIn till att attackera ett svårt ställe, sedan upprätthåller man den striden så länge det går tills datorn kastat in alla reserver. När det har hänt försöker man skära av alla reträttvägar. Kan man sedan bara vinna striden så kan man slå ihjäl en fruktansvärd massa trots att man har en betydligt mindre armé.

Mot en mänsklig motståndare skulle det förstås inte bli på samma vis särskilt ofta.

En sak som var lite trist med Victoria II var att man kunde skapa vapenslag som var groteskt ohistoriska i sin styrka. Som Sverige byggde jag en slagflotta med 1500 dreadnoughts. Det där är ofta ett problem med sådana spel, att man i slutet ofta kan bli så löjligt stark.

Men de är roliga att spela ändå.
Det är väl det som är problemet med vissa spel: en AI som är ganska korkad, och inga inbyggda begränsningar som väger t.ex. militär styrka mot materiella resurser och ekonomi. 1500 dreadnoughts? Jösses...

Skriv svar