Inte mycket att fira, ur dagens sikt, men det var 150 år sedan...
Hans K
Slaget vid Little Bighorn
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 12413
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Slaget vid Little Bighorn
För ett tiotal år se'n lockade det lilla berget ett par turister...
...undrar om de i dag rensat området på dylika ur-innevånare?
Hans K
...undrar om de i dag rensat området på dylika ur-innevånare?
Hans K
Re: Slaget vid Little Bighorn
Vad är historien bakom bataljmålningen?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Slaget vid Little Bighorn
Oj, jag hade alldeles glömt att slagets 150-årsdag inföll den här veckan. Jag måste ta fram tidskriften National Geographics nummer från december 1986. Där finns en maffig artikel om bataljen, som gjorde stort intryck på mig som historiefrälst tonåring. Där återges också indianernas (jag använder ogenerat ordet) målningar och teckningar, av den typ som ses i startinlägget.
Här är en rapport från 150-årsfirandet.
Native Americans commemorate victory at Little Bighorn with horse races, dance and song
https://apnews.com/article/native-ameri ... 52a52e7832
Återkommer senare ...
Här är en rapport från 150-årsfirandet.
Native Americans commemorate victory at Little Bighorn with horse races, dance and song
https://apnews.com/article/native-ameri ... 52a52e7832
Återkommer senare ...
Re: Slaget vid Little Bighorn
Ser vi fram emot.
Indianer, knepigt när man skall vara historiskt och politiskt korrekt.
'Kontinenten, som några indoeuropéer kallar för Nordamerika, vars första kända inkräktare av märket Homo Sapiens' blir lite omständligt.
MVH
Hans
Indianer, knepigt när man skall vara historiskt och politiskt korrekt.
'Kontinenten, som några indoeuropéer kallar för Nordamerika, vars första kända inkräktare av märket Homo Sapiens' blir lite omständligt.
MVH
Hans