Slaget vid Little Bighorn

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12413
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av sveahk » 23 juni 2026, 12:07

Inte mycket att fira, ur dagens sikt, men det var 150 år sedan...
Schlacht_am_Little_Bighorn_-_Bild_von_Kicking_Bear.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12413
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av sveahk » 23 juni 2026, 12:52

För ett tiotal år se'n lockade det lilla berget ett par turister...
DSC02045-2.jpg

...undrar om de i dag rensat området på dylika ur-innevånare?
DSC02049-2.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33822
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 23 juni 2026, 16:34

Vad är historien bakom bataljmålningen?

MVH

Hans

Ördög
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Ördög » 26 juni 2026, 09:13

Oj, jag hade alldeles glömt att slagets 150-årsdag inföll den här veckan. Jag måste ta fram tidskriften National Geographics nummer från december 1986. Där finns en maffig artikel om bataljen, som gjorde stort intryck på mig som historiefrälst tonåring. Där återges också indianernas (jag använder ogenerat ordet) målningar och teckningar, av den typ som ses i startinlägget.

Här är en rapport från 150-årsfirandet.

Native Americans commemorate victory at Little Bighorn with horse races, dance and song
https://apnews.com/article/native-ameri ... 52a52e7832

Återkommer senare ...

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33822
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 26 juni 2026, 10:31

Ser vi fram emot.

Indianer, knepigt när man skall vara historiskt och politiskt korrekt.

'Kontinenten, som några indoeuropéer kallar för Nordamerika, vars första kända inkräktare av märket Homo Sapiens' blir lite omständligt.

MVH

Hans

Skriv svar