Newt Gingrich om palestinier

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Uttalande av Newt Gingrich

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 december 2011, 14:36

Ubbe skrev:Så ett mer aktuellt exempel är vad kallar man en tyskspråkig person född, uppväxt, och boende i Tyskland men vars föräldrar eller far/mor-föräldrar föddes i Danzig men tvingades på flyckt i samband med Tysklands förlust i 2:a världskriget?
Det överensstämmer inte riktigt, eftersom Newt pratade om palestinier som lever inom området fortfarande, alltså Israel/Västbanken/Gaza.

Kanske ett mer aktuellt jämförande exempel vore att hävda att ålänning är en påhittad identitet, eftersom Åland inte funnits som autonomt område innan 1921 och befolkningens kultur räknas som "svensk". Om Finland alltså körde bort dem skulle de lika gärna kunna flytta till Sverige, skulle Newt sagt då, och om de därefter hävdar sin åländska identitet så är det "påhittat".

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 26 december 2011, 15:19

Dûrion Annûndil skrev:Det överensstämmer inte riktigt, eftersom Newt pratade om palestinier som lever inom området fortfarande, alltså Israel/Västbanken/Gaza.
Jag har svårt att se varför mitt exempel från verkliga livet inte skulle kunna fungera. Märkligt att behöva hitta på konstlade exempel utan verklighetsgrund.

Jag har inte läst att Newt skulle ha exkluderat Palestinier i Libanon, Jordanien, Egypten, mm, i sina uttalande. Vad har du för källor för det?

Jag tycker att liknelsen med Tyskar som frivilligt flyttade eller jagades på flykt i samband med Tysklands förlust av kriget är klockren. Dessa flyktingarna stannade desutom kvar i området, främst Tyskland och Österike, precis som huvuddelen av de Palestinska flyktingarna bor i granländerna.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 26 december 2011, 21:05

Jag tycker att liknelsen med Tyskar som frivilligt flyttade eller jagades på flykt i samband med Tysklands förlust av kriget är klockren. Dessa flyktingarna stannade desutom kvar i området, främst Tyskland och Österike, precis som huvuddelen av de Palestinska flyktingarna bor i granländerna.
Nu är ju dessa tyskar inte flyktingar längre, utan tyska medborgare. De palestinska flyktingarna i Libanon är fortfarande flyktingar och statslösa.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 december 2011, 21:08

Ubbe skrev:Jag har inte läst att Newt skulle ha exkluderat Palestinier i Libanon, Jordanien, Egypten, mm, i sina uttalande. Vad har du för källor för det?
Det är bara att titta på klippet. Den inledande frågan där är ju om Newt anser sig vara Sionist. Han utvecklar alltså sin ståndpunkt kring vem som har "rätt" till landområdet som nu är Israel och de ockuperade områdena. Alltså talar han om de som bor eller bott där.

Han går tillbaka till tiden innan Israel, och därefter situationen 1948, och beskriver hur det alltså inte fanns några "palestinier" då utan bara "araber", vilket skulle berättiga att dessa människor som alltså levde där Israel nu finns lika gärna skulle kunna flytta vart som helst i arabvärlden, så hade vi undvikit en lång konflikt (om Det Heliga landet).

Ubbe skrev:Jag tycker att liknelsen med Tyskar som frivilligt flyttade eller jagades på flykt i samband med Tysklands förlust av kriget är klockren. Dessa flyktingarna stannade desutom kvar i området, främst Tyskland och Österike, precis som huvuddelen av de Palestinska flyktingarna bor i granländerna.
Men du beskrev utryckligen de som alltså därefter är födda i Tyskland, inte deras föräldrar som fötts i de områden som de lämnat, eller de som bodde kvar. Därmed haltar jämförelsen.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 8 januari 2012, 11:13

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Newt Gingrich om palestinier

Inlägg av Marcus » 8 januari 2012, 11:50

Låt oss inte vandra in i politiken utan hålla oss till de historiska aspekterna och inte ge oss in i en diskussion om vem som må ha "rätt" till de områdena.

/Marcus

unmo300
Medlem

Re: Newt Gingrich om palestinier

Inlägg av unmo300 » 8 januari 2012, 17:45

Haller med om att det inte skall vara en politisk diskussion, men hur skiljer man politik och historia vid en konflikt som fortfarande pagar.
Kan onekligen vara intressant att fa veta historiekunskaperna hos en som kan vara USAs nasta president.

Skriv svar