Sveriges nya sedlar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Sveriges nya sedlar

Inlägg av sonderling » 7 april 2011, 07:54

Sgt 83 Pluton skrev:Bergman? Nilsson?? Garbo??? Inte riktigt vad man förväntat sig ska jag villigt erkänna.
Nä, jag instämmer. :?

Förövrigt hörde man på morgonen att Selman skulle vara kvar och sedan på eftermiddagen att det skulle bli en Astrid?

Sonderling

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 7 april 2011, 09:04

Min Analys
Evert Taube 1890-1976. Debuterade 1918.

Dag Hammarskjöld 1905-61. Det är väl FN:s generalsekreterare som belönats för sin post 1953-61.

Greta Garbo 1905-1990. Slog igenom 1924, verksam till 1941.

Astrid Lindgren 1907-2002. Verksam från 1945 till 1981.

Birgit Nilsson 1918-2005. Debuterade 1946, verksam till 1975.

Ingmar Bergman 1918-2007. Första filmen 1946, sista 1982.

Tidsspannet över den verksamma perioden för personerna är 1918-1982. Det är alltså en 65-årsperiod som anses vara den som skall representera Sverige. Tiden före 1VK existerar inte. Personligen tycker jag att det är skandalöst snävt tidsperspektiv. Ser man på födelseåren, 1890-1918, blir det ännu snävare, enbart 38 år. Har verkligen den här generationen varit så extremt begåvad jämförd med andra? I mina ögon känns det som att man gått till PRO och bett om en topplista över kända svenska och därefter valt tre män och tre kvinnor.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 7 april 2011, 09:59

Jag tycker att de nya sedlarna på ett bra sätt representerar riksbankens djup såväl tidsmässigt som intellektuellt. -Den nya riksbanken, en del av underhållningsbranschen helt enkelt !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 april 2011, 10:59

OK, men ni som är missnöjda med de nya sedlarna, vad tyckte ni om de gamla? (Alltså inte de som används nu.) Vem har bestämt att sedlar måste avspegla folksjälen?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 april 2011, 14:01

Tack för länken - man lär. Varje gång jag - med glesa mellanrum - besökt fosterjorden, har det varit ''nya pengar'' på gång. Har aldrig brytt mig mycket om vilka gubbar/gummor som fanns på pengarna, fokuserar alltid på siffran :lol:
- men en snabb utländsk opinion:

Evert Taube ligger MITT hjärta nära - men är total okänd utanför Sverige

Dag Hammarskjöld - ett vagt minne internationellt - väcker få vibbar idag

Greta Garbo - magnetiskt namn än idag, kul många får se hur hon såg ut

Astrid Lindgren - betydligt mindre känd än ''Pippi Longstocking''

Birgit Nilsson...hmm, vem var hon

Ingmar Bergman - det tyngsta svenska namnet - internationellt i sextetten

Jag tycker personligheterna är bra valda - pengarna och användarna, är ju svenskar!
Åt helskotta med internationella uppfattningar :D , Varjag

PS - om dom sätter fart på pressarna kanske jag får nöjet se dom i sommar.....DS

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 7 april 2011, 14:13

Vad jag tycker :

Raoul Wallenberg saknas. Byt ut Hammarsköld.
Ogillar skarpt att Gustav Vasa utgår ur sortimentet. Sätt honom på 5 kronorna där han skall vara.

Är det alldeles uteslutet att ge dubbelkronan samma dimensioner som nuvarande enkronan. De har ju myntats kontinuerligt sedan 1830, från början som 1/4 riksdaler specie.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 7 april 2011, 14:58

spett skrev:Raoul Wallenberg saknas. Byt ut Hammarsköld.
Håller med fullt om detta.

Dessutom, byt ut Birgit Nilsson mot Alfred Nobel.

varjag skrev:PS - om dom sätter fart på pressarna kanske jag får nöjet se dom i sommar.....DS
Sry varjag...

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=46686
Riksbanken skrev:Förberedelserna tar 4-5 år, vilket innebär att de nya sedlarna och mynten tidigast kommer att ges ut 2014-2015.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 7 april 2011, 15:02

Jag ger mina uppfattningar om de, som jag ser det, svagare korten av de sex.

Greta Garbo. Må så vara att hon är känd. Hennes svenska insats är dock försumbar och den enda svenska stora rollen hon haft var i Gösta Berlings saga, allt övrigt var på tyska eller engelska. Därtill så blev hon amerikansk medborgare 1950. Hon kommer väl därmed att bli historisk som den första utländska medborgaren som prytt en svensk sedel.

Birgit Nilsson, en av mina favoritsångerskor. Tyvärr så känns hon inkvoterad då Jussi Björling känns som ett betydligt tyngre namn inom operan. Därtill så har ju redan kvinnliga operasångerskor representerats av Jenny Lind, vilket jag var glatt överraskad över när det skedde.

Ingmar Bergman. Det som är märkligt är att Bergman ansåg sig tvingad att gå i landsflykt efter att ha blivit arresterad för skattebrott. Nog känns det som lite skenheligt att medan mannen levde så ansåg han sig tvungen att fly landet, men när han är död så hyllas han. Man måste verkligen se Riksbanken och Skattemyndigheterna som helt oberoende organisationer för att inte reagera.

Dag Hammarskjöld. Det känns som att det är främst den svenska inställningen till FN som skall hyllas. Ingen annan generalsekreterare har väl fått någon sedel eller liknande efter sig. Sverige bryter ny mark. Personen är jag varken för eller emot, dock så är min uppfattning att det är FN som är motivet, inte personen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 7 april 2011, 19:34

"Valet motiveras med: att det ska vara personer som gjort insatser inom kulturområdet i vid mening. Personerna ska ha varit verksamma på 1900-talet, ha en folklig förankring och ett internationellt anseende. Att det ska vara en jämn fördelning mellan kvinnor och män har också varit vägledande när valen gjordes."

Men inget om att de måste vara svenskar. I så fall har de valt fel. Bon Scott skall vara på 1000-lappen, och Angus Young på femhundringen. Den stora skådespelerskan Aika Miura borde också vara på en av sedlarna ;D

Man förstår hur de har tänkt men de har väl inte lyckats fullt ut. Man kan t. ex. fundera över Everts internationella anseende. Vad gäller Dag tror jag inte han är med för att de tänker på FN. Den sedeln är nog också tänkt att kanske skapa en Sverigebild. I det här fallet hur vi som nation agerar politiskt i omvärlden.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 april 2011, 21:02

Nåja. Nu är beslutet fattat vare sig vi gillar de nya motiven eller inte. Dags att återgå till problemet med att få Selmor, kungar, skådespelerskor och gamla generalsekreterare att räcka till slutet av månaden...

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 8 april 2011, 07:02

Jag måste bara få dela med mig av månadens roligaste artikel. Den gav åtminstone mig magknip.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/ ... -j-mst-llt

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 april 2011, 14:15

Det undras mig om fjantfeministen blir nöjd om hon räknar sammanlagda värdet på de olika tryckta sedlarna, å lär ju Astrid Lindgren vinna. Men då hittar de bara något annat att gnälla om.

Sedlarna diskuteras på flera forum. det är faschinerande att det kan röra upp sådana känslor, som om bild på sedel vore jämställt med helgonförklaring.

Jag har även läst en fjantfeministisk åsikt att Evert Taube genom "flickan i Havanna" gör reklam för barnprostitution på sin sedel. Jaja, så länge debatten är på den nivån är den harmlös.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 8 april 2011, 14:37

Men seriöst grabbar.
Jag vill ha Gustav Vasa på fem-kronan och Raoul Wallenberg på 1000-lappen.
Hur startar man en påtryckargrupp ?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 april 2011, 15:49

Påtryckargrupper startas på Facebook. Där finns massor av folk som är beredda att lägga de sekunder som krävs.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 8 april 2011, 15:58

Man kan misstänka att Hexmaster betalar allt med kort.

Skriv svar