Hearts of Iron

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Hearts of iron, skräp?

Inlägg av Gatzu » 1 januari 2003, 23:10

Jag tycker Hearts of iron var slöseri med pengar.
Gränsnitet är så rörigt att jag fick ont i huvudet :( Jag lyckades till sist sätta mig in i det och började glatt spela som Sverige. Nu skulle Sverige gå med i tyskarnas korståg mot bolsjevismen, när då äntligen världen slapp bolsjevismen så skulle stormakten sverige hugga tyskarna i ryggen och ta över hela europa, mohahhaha. Gick inte så bra, Spelet krånglade och sverige var ett så fattigt land som inte lyckades med nåt, jag stängda av i frustration 1940.
Nästa omgång skulle jag spela tyskarna, min plan var enkel krossa britterna innan jag attackerar sovjetunionen. Nu var spelet alldeles för lätt, krossade fransmännen, erövrade polen och gjorde storbrittatnien till en marionetsta, allt detta var klart redan i början av 1939. Jag blev helt besviken att det gick så lätt. innan jag stängde av spelet tänkte jag förklara krig med sovjet, jag var helt ovörbered ooch alla mina styrkor var i frankrike och storbrittanien. Jag tog över kontroll över ungerns öch rumäniens styrkor och tillm in förvåning erövrades stalingrad, leningrad och moskva på nolltid. Helt löjligt.
Jag tycker det knappt är någon strategi i spelet bara böka in en massa styrkor i fiendens terrirtorium och du vinner ändå.
Spelet var alldeles för plottrigt, buggigt och irriterande. Jag kanske ger det en ny chans om några månader.........

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 2 januari 2003, 00:39

MarcuS,

den stora frågan är, kör du med 1.00, 1.01 eller 1.02? Och på vilken svårighetsgrad?

Att det är svårt att spela Sverige är bara realistiskt.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 2 januari 2003, 16:01

Herr Wendel borde köpa spelet när de har lagt till partisaner och uppror.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 7 januari 2003, 12:41

Jag har inte haft orken att starta upp ett nytt spel med 1.03 patchen så jag vet inte riktigt hur spelet fungerar nu. Hur fungerar det nu? : )

Jag fortsatte dock ett savegame med 1.03 och det verkade rätt bra.

MEN...jag irriterar mig mest på den diplomatiska och den ekonomiska biten av spelet. Över att de inte har integrerat dessa två aspekter i varandra, så som man gjorde i EU. Det är ju löjligt att tänka sig tyskland köpa olja, järn, gummi osv av Frankrike eller storbrittanien. Och helt plötsligt finns det ingen som helst anledning för Tyskaland att invadera Danmark och Norge eftersom det inte går att skriva avtal med Sverige om all deras järn ska gå till Tyskland.

Vad tycker ni?

/Rally

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 7 januari 2003, 14:05

Rally det finns bara 1.02 ute nu så det måste vara det du menar :D

I manualen står det om en funktion som heter trade agreement som skulle funka ungefär som när Sverige skickade malm under kriget eller Rumänien skicakade olja. Synd bara att de inte kunde få med den funktionen men man får väl hoppas att den kommer med i någon av de patchar som kommer att släppas.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 7 januari 2003, 14:50

Måste bara klaga på paradox som inte lägger in multiplayer stöd för oss som har routers eller brandväggar så vi varken kan gå in i ett multiplayer spel eller skapa ett. Om man vill fixa det här så måste man pilla på alla möjliga slags inställningar vilket är väldigt jobbigt och komplicerat. Jag hoppas innerligt att de fixar detta till den nästa patchen.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 7 januari 2003, 15:33

tobbe skrev:Rally det finns bara 1.02 ute nu så det måste vara det du menar :D

I manualen står det om en funktion som heter trade agreement som skulle funka ungefär som när Sverige skickade malm under kriget eller Rumänien skicakade olja. Synd bara att de inte kunde få med den funktionen men man får väl hoppas att den kommer med i någon av de patchar som kommer att släppas.
Jag måste fått hjärnsläpp... vara alldeles hundra på att jag hade version 1.03 var tvungen att gå in i spelet och kolla. nehe...jag har 1.02.

jaja byt ut där jag skrev 1.03 med 1.02

/Rally

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 24 januari 2003, 20:16

Ja då har den nya patchen släppts (1.03). Här kan ni ladda ner den:
http://www.europa-universalis.com/forum ... adid=68024

En välkommen nyhet i patchen är att det finns med Waffen-SS befhälhavare så nu kan min tyska pansardivision som jag har döpt om till 5. SS Panzer Division Wiking ha Felix Steiner som befhälhavare :D .

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 januari 2003, 23:10

Tillåter den nya patchen att man kan spela multiplayer med router???
Så du och jag tobbe kan börja spela. :wink: :)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 25 januari 2003, 10:22

Anno skrev:Tillåter den nya patchen att man kan spela multiplayer med router???
Så du och jag tobbe kan börja spela. :wink: :)
Nej det gör den inte :cry: :x . Den bara fixar lite smått och gott tex vissa buggar och förbättrar ai:n.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 25 januari 2003, 22:33

"V-Net sux. B-net roxx." Viktor Eliasson, Gamer

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 januari 2003, 22:45

Jag spelar just nu på hard/aggresive som jag har gjort med 1.02 men nu spelar jag med 1.03 såklart. Jag har faktiskt upptäckt lite skillnader. Man kan tex inte se fiende fartyg eller ubåtar som finns i vissa hav utan att man upptäcker de med flyplan eller annat. AI:n har också börjat med invasioner dock inte så omfattande som de var i verkligheten, men det är iallfall något. Jänkarna landade med tex 3 divisioner i Sicilien men italierna slog de tillbaks till havet tack vare att jag hade givit de massor av mina teknologier(spelar som Tyskland). Brittiska,sydafrikanska,kanadensiska,amerikanska och tom två exepedition divisoner från Yemen har anfallit Frankrike(som jag har ockuperat) och Tyskland vilket har gjort att jag har fått bygga befästningar och skicka trupper för att försvara fastlandet. De har landsättit i Normandie,Pas de Calais och en gång i Hamburg vilket ställde till besvär för mig för att jag hade inget försvar där som kunde slå tillbaka en pansardivision, men jag skickade undsättning från Jugoslavien som jag hade nyss erövrat och invasionen slogs tillbaka.
Alla invasioner har faktiskt slagits tillbaka och det högsta antalet divisioner de har anföllit med är 9. Dock verkar det som de har inte har mycket manskap kvar och britterna hade tom ingen garrison i Gibraltar(vilket jag har tagit nu) för att de hade deltagit i en misslyckad landstigning. Trevligt element med landstigningarna iallfall synd bara att de inte är så omfattande som de var i verkligheten.

Jag misslyckades faktiskt med den tyska storoffensiven mot Sovjetunionen :oops: . Orsaken var att jag saknade manskap och reserver, men också att jag inte använde blixtkrig utan försökte att fördela mina styrkor jämt mot de ryska och när de åkte på stryk så hade jag inga reserver. Jag ska försöka igen och då ska jag bryta igenom(med pansar och mekaniserade styrkor) på ett ställe och sen omringa de ryska styrkorna.

Ett annat roligt inslag var att jag fick styrkor när jag tog (utan våld) Österrike och Slovakien. Tex fick jag 2 kavelleri divisioner när jag tog Österrike plus ett antal infantri och några pansar. Man har också gjort spelet lite mer historiskt genom att döpa divisoner efter deras eget språk. De spanska ifantri divisioner heter divisiona de infantri och några har speciella namnbeteckningar. När jag byggde en pansardivision så döptes den efter Waffen-SS divisionen "Das reich". Några andra har också döpts efter Waffen-SS divisioner andra efter werhmacht tex Grossedeutschland. Många tyska ledare har också lags till tex Peiper,Steiner,Skorenzky och "Pansar" Meyer.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 28 januari 2003, 00:39

Ska kanske ge spelet en chans till...

/Rally

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 januari 2003, 00:45

Ett annat roligt inslag var att jag fick styrkor när jag tog (utan våld) Österrike och Slovakien. Tex fick jag 2 kavelleri divisioner när jag tog Österrike plus ett antal infantri och några pansar.
Så dom har ändrat det! Innan när man tågade in i Österrike så försvann dessa trupper från kartan och man fick inte dom som man borde fått eftersom den Österrikiska armén införlivades efter Ansluss med Tyska armén. :?

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 28 januari 2003, 09:31

Samma sak när jag erövrade Norge, som Sverige givetvis. Fick tre nya fartyg, en jagare och två transportbåtar samt ett infanteri.

Detsamma hände när jag sedan invaderade Finland och Lettland, fick infanteri i båda, dock ingenting i Estland :(

Det som var lite konstigt med Norgeoffensiven var att de båtarna tillföll mig redan innan jag annekterat landet. Helt plötsligt mitt under brinnande krig så hade jag tre fartyg till, och jag förstår norrmännens glädje att återinfölivas med det underbara Sverige, efter 30 år av självständighet :) . Först när jag sedan annektera Norge så fick jag gänget med infanterister.

//Virdung

Skriv svar