"Nassau" är Wilhelm Otto von Nassau-Siegen, han var son till Greve Johann (VII) von Nassau-Siegen (ett av 25 barn i två äktenskap). Tillsammans med sina kusiner Maurits av Oranien och Wilhelm Lodjewik så reformerade Greven Johann det holländska krigsväsenet i slutet av 1500-talet och början av 1600-talet och skapade den hollänska skolan som blev förebild för en stor del av europas armeer. Greve Johann hade betydande kopplingar till svergie, han anförde den svenska armen i Livland i början av 1600-talet och 1620 så mötte han Gustav II Adolf och höll en 1-dagars kurs i krigskonst under ett intensivt möte.Hollich skrev:Det enda lüneburgska befäl jag hittat namn på, förutom chefen Klitzing, är en överste Braun. När det gäller weimarianerna undrar jag vem denne greven av Nassau var som förekommer i källlorna? Borde inte han ha ett eget regemente? Den 4 augusti var 10 weimarianska kavalleriregementen under Guebriant med och överföll kejserliga trupper under Brouay, då just Nassau och en annan överste Müller dog (Sörensson, s.79). 10 regementen har vi inte vid Wolfenbüttel, tillkom de senare?Kapten_Gars skrev:Håller fortfarande på att försöka jaga fram mer information om de allierade, Lüneburgarna är ett rejält frågetecken i sammanhanget. När det gäller weimarianerna så är listan rätt säker, det som är svårt är att få fram vilka infanteriregementen som döljer sig inom brigaderna.
Sonen Wilhelm Otto blev svensk ryttmästare 1630, har dock inte hittat i vilket regemente. Har inte kunnat spåra hans karriär mellan 1630-1634 men 1635 så finns han med som överste för ett regemente ryttare i Hertig Bernhards arme när denna går i fransk tjänst.
Jag misstänker att Sörensson eller hans källor är lite slarviga och inte skiljer mellan de verkliga weimarianska regementena och de franska regementena som stred sida vid sida med dem.