Film och teater Historiska personer.

frejs väpnare
Medlem

Re: Film och teater Historiska personer.

Inlägg av frejs väpnare » 23 oktober 2010, 20:00

Anders Nyman skrev:Alla´s vår kända Psalmförfattare Lina Sandell,, som skrev den Kända Psalmen Tryggare kan ingen vara, föddes i Småland 3/10 1832 och Dog i Stockholm 27/7 1903.. Hon var både poet, Teolog, författare och Psalmförfattare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lina_Sandell-Berg :)
Bara för att bryta mönstret av dalpilar. Vilken film (alt teater) är Lina Sanddell(-Berg) mamma till? :P

F.ö platsar Tage Danielsson bättre än de flesta i denna tråd.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 oktober 2010, 04:30

John Elfströms Åsa-Nisse....hur många filmer? Jarl Kulle - alltid nöjsam att se. Hasse Ekman, svensk films debonaire, Åke Söderblom, en härlig rolltolkare och skämtare. Sture Lagerwall - lika säker framför kamera och teaterpublik - Inga Landgré, Poppes moatje i flera filmer......
för att bara nämna några, Varjag

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 24 oktober 2010, 12:12

varjag skrev:John Elfströms Åsa-Nisse....hur många filmer? Jarl Kulle - alltid nöjsam att se. Hasse Ekman, svensk films debonaire, Åke Söderblom, en härlig rolltolkare och skämtare. Sture Lagerwall - lika säker framför kamera och teaterpublik - Inga Landgré, Poppes moatje i flera filmer......
för att bara nämna några, Varjag
John Elfström, var härlig i rollen som Åsa-nisse. Den mannen beundrar jag för sin skicklighet inom skådespelaryrket.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 28 januari 2011, 21:24

Har haft en arbetskompis på Besök här i kväll, å vi pratade om Äldre skådespelare, å vi Halkade in på Edvard Persson den Pompösa skåningen,, å arbetskompisen berättade att tydligen så var Edvard inte så lätt å ha att göra med de sista åren han levde att Kändis skapet blev så stort för honom så att han skulle styra å ställa så inne i norden med sin Omgivning så det retade Gallfebern på många.. Finns det någon av mina vänner här på Skalmans som vet något om detta,, för jag har aldrig hört detta tidigare. :idea:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 januari 2011, 12:07

Anders Nyman skrev:Har haft en arbetskompis på Besök här i kväll, å vi pratade om Äldre skådespelare, å vi Halkade in på Edvard Persson den Pompösa skåningen,, å arbetskompisen berättade att tydligen så var Edvard inte så lätt å ha att göra med de sista åren han levde att Kändis skapet blev så stort för honom så att han skulle styra å ställa så inne i norden med sin Omgivning så det retade Gallfebern på många.. Finns det någon av mina vänner här på Skalmans som vet något om detta,, för jag har aldrig hört detta tidigare. :idea:
Vet och vet......ovanst. karaktäristik stämmer bra med ''vad man hörde'' i Skåneland när varjagen blev skåning 1957.
Edvard P. var död då och kunde inte försvara sig. EN sak jag klart minns - var att EP sades ha varit ganska alkoholioserad och ''lånade pengar'' av alla, utan ringaste tanke på att betala tillbaka......
Men - vet och vet, detta är bara andra-tredjehandsrykten.....Men sådana brukar ha en kärna av sanning. Varjag

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 21 november 2011, 17:54

Jag säger bara en sak, CURT OLSSON. Den kära skådespelaren och komikern Lasse Brandeby har nu fått lämna in, det var verkligen med stor sorg jag fick höra denna sorgliga nyhet nu i helgen, för han var en av mina Stora FAVORITER, men änglarna där ovan, får nu någon med sej som livar opp stämningen lite.. :oops:

Skriv svar