G:son skrev:
Jag tycker inte, att själva tanken är på något sätt befängd, säkert funderade man i sådana banor i vissa kretsar, eftersom det inte hade gått så många år efter avvecklandet av storgodssystemet. Problemet är, att man inte i praktiken tycks ha gjort någonting alls i den riktningen under perioden 1941-1944. Ett annat problem är lite mera principiellt, den nya tyska staten skulle ha ganska moderna strukturer och styras av NSDAP, jag har lite svårt att se hur storgods styrda av högadeln passar in där. Men det kan ju tänkas, att man skulle ha gått in för det under en övergångsperiod t.ex.
/G:son
Ja, det vore intressant att veta exakt vad som gjordes 1941-44. Det verkar svårt att få reda på. Slottsägarna kan ju ha återvänt i väntan på detta (det jag sade om adligt synsätt på gods grundade sig bara på den europeiska adelns synsätt rent allmänt i Europa).
Hur dom skulle organisera det hela vet jag inte. Men om man nu resonerar enligt nazistisk ideologi, så kan dom ju ha tänkt sig att förhållandet "germansk krigarklass härskar över baltisk slavklass" som något idealiskt. Sedan tänkte dom sig knappast att godsägarna skulle ha någon politisk makt - den skulle partiet ha - utan snarare var det väl samhällssystemet som skulle vara indelat så rent socialt. Men det är som sagt bara en gissning från min sida.
Jag är ingen expert på nazisternas syn på adeln, men jag har ändå intrycket att den var lite kluven : adeln har ju utvecklat sig ur soldatklassen, vilket väl kanske gör att den tyska adeln av nazisterna torde ha översatts till "germansk krigarkast", och den officiella synen och den reella synen var kanske inte identisk. Men det är bara ett intryck.
Hur som helst, så har jag inte så mycket mer att komma med själv, men det är onekligen ett intressant ämne. Om någon känner till något alls om det fanns tyskbaltiska godsägare närvarande i Balticum 1941-44, så skulle jag gärna vilja höra om det. Jag skulle ha användning för informationen.