Ja Artur det är inte mer en rätt. Här är min lista:
Jag minns Tv-filmen Kvinnorkestern (1980) från tonåren. Och mest minns jag den för att 1 Rabaldret kring att Vannessa Redgrave var pro-palestinier. 2 Att det fanns Judar som var kapos. 3 att en kvinna såldes sig för en bit bröd och äter brödet medan lägervakten pumpar henne.
http://en.wikipedia.org/wiki/Playing_For_Time_(film)
"Flykten från Sobibor" med Rutger Hauer. Ryska krigsfångar ordnar flykt.80-tal
"I namn av de mina" med Mikael York Baserad på en bok av Martin Grey? 80-tal? länge sedan jag såg den. Skulle vara en sann historia emedan andra sagt att den är falsk.
Här var det nog Ukrainare som var skurkar. Och befrielsen av Röda armen var inte så fint skilldrad heller.
Filmatiseringen av Primo Levis bok Är detta en människa/ Fristen
The Truce med John tuturo från 1997. Elaka polaker minns inte, bara att deras berfrielse från Auschwitz tog en omväg via Sovjet.
The Greyzone med Harvei Keitel från 01
Om ett Zonderkommando som gör uppror.
Filmatiseringen av Imre Kertez "mannen utan öde" -05
Fångade mig mest för att Imre verkar halka igenom hela skiten på en räkmacka (underskatta aldrig turens betydelse för överlevnad.) Här möter Imre Ungerska antisemiter när han kommer hem efter kriget.
Den tyska filmen "falskmyntarn" (Die fälcher?)
Om de Judar som skulle göra falska pund i KZ-läger. Här är huvudpersonen tämligen osympatisk och han ser nästan ut som en "der sturmer" karikatyr av en Jude? Ger en diffus obehagskänsla.
Å ja just det den svenska filem om Raol Wallenberg med Stellan Skarsgård. Minns bara den klassiska gaphals nazisten.
Jo och så filmen "Pojken i den randiga pyjamasen" -08?
Denna film gillade jag inte alls av två orsaker, dels är det en ren spelfilm och inte "based on a true story" och dels har man ju nästan snott mitt synopis från en novell jag skrev på en skrivarkurs där lägerkommendaten omedvetet gasar sin ungdoms stora kärlek?! (Nu kan jag ju aldrig publicera den boken, tack så mycket.)
Jag kan inte minnas om Polacker beskrivs särskilt illa i nån av de här filmerna men jag har och andra sidan inte haft de glasögonen på mig. Men jag vidmakthåller nog min teori att om du är en jude under VK2 i Polen så var nog chansen större att du mötte en antisemit än att du fick hjälp. Och sitter du i Warzawa ghettot 1943 och just fått intel om att Nazisterna gasar alla som skickas till arbetsläger och du vill ta med så många som möjligt innan du dör, så måste det setts om en skymf om Polska AK bara ger dig några skettna revolvrar. (Sedan fattar jag att AK kanske inte hade så mycket heller eller att de ens kunde föreställa sig judarnas öde.)
Jag tycker din tes är intressant men den behöver ytterligare studier. Man måste nog tänka på: Vem eller vilka har gjort filmerna? När gjordes de? Är de baserade på sanna historier eller påhitt?
Sonderling
ps Ska du läsa "De fattiga i Lodz" av Steve Sem-Sandberg?