Rysk militärövning Zapad-2009

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Re: Rysk militärövning Zapad-2009

Inlägg av dc » 16 september 2009, 00:43

tryggve skrev:
dc skrev: Rusta för det värsta, men jobba för det bästa! Vi kanske är väldigt goda grannar 2040, vem vet. Men att vara redo om det skulle gå åt andra hållet är viktigt. Det finns ju många områden vi skulle behöva samarbeta om...Dock är jag en gnällspik som lever kvar i kalla kriget :D
Fast vad är en "redonivå" numera? :-) Motverka invasion? Försvara sig mot flygangrepp/kryssningsrobotar? Angrepp med WMD? Motverka kuppanfall?

Bättre är väl att både ha en dialog med sina grannar och ha koll på sin omvärld via underrättelseinhämtning. Och inte stirra sig blind på ryssen. :-)
Att låsa ryssarna som fiender kommer ju att göra att de ser oss som fiender automatiskt.
En vältränad infanterist kan försvara stränder,viktiga mål och jaga talibaner.
En modern fregatt kan jaga pirater,skydda mot flyganfall, visa närvaro osv.....

Finns bara tillräckliga resurser med tillräcklig flexibilitet kan vi lösa de ovan nämnda uppgifterna och mer därtill. Finns inte resurserna när de behövs är man rökt helt enkelt. Jag förstår att jag låter som Churchill på 30-talet, men jag är oroad. Och jag kan garantera att oron finns inom många funktioner med insyn....Vad som är viktigt är trovärdighet. Ett trovärdigt försvar med resurser och politiskt stöd är viktigt. Hotbilden idag är mycket mer komplex än för 30-40 år sedan, flexibilitet anser jag vara nyckeln. Flexibilitet kräver resurser...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 18 september 2009, 12:36

Officersförbundet gör sig hörd i frågan.
https://www.pirab.se/MIMA/standard/getP ... x=A636780A

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

övningarna

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 18 september 2009, 23:14

Håkan Juholt verkar inte se något negativt med övningarna för svenskt vidkommande: http://www.ostran.se/nyheter/oeland/rys ... soevningar

Han verkar inte ha reflekterat över övningarnas innebörd för Finland och baltstaterna och att vi på senare år sammanlänkat oss säkerhetspolitiskt med dessa stater, inte minst genom "solidaritetsdeklarationen".

Väl talat "dc", en trovärdig försvarsmakt medför onekligen handlingsfrihet.

Mvh,
L

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 29 september 2009, 00:22

Ryska NTV har ett inslag från övning. President Medvedev tittar på militär utrustning, får en kniv och sitter vid ett bord med kakor...
http://www.ntv.ru/novosti/176873/

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 29 september 2009, 11:34

Inför ögonen på president Dmitrij Medvedev övade enheter från tre av Rysslands fyra flottor landstigning vid Östersjön på måndagen.
http://www.kuriren.nu/nyheter/senasteny ... id=5073517

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 september 2009, 21:53

dc skrev: En vältränad infanterist kan försvara stränder,viktiga mål och jaga talibaner.

Finns bara tillräckliga resurser med tillräcklig flexibilitet kan vi lösa de ovan nämnda uppgifterna och mer därtill. Finns inte resurserna när de behövs är man rökt helt enkelt. Jag förstår att jag låter som Churchill på 30-talet, men jag är oroad. Och jag kan garantera att oron finns inom många funktioner med insyn....Vad som är viktigt är trovärdighet. Ett trovärdigt försvar med resurser och politiskt stöd är viktigt. Hotbilden idag är mycket mer komplex än för 30-40 år sedan, flexibilitet anser jag vara nyckeln. Flexibilitet kräver resurser...
Jo, ja, men vad menas egentligen med "tillräckliga resurser" ? En fregatt kan ju jaga pirater (även om det väl är ett dyrt sätt att jaga pirater på) och visa närvaro, men är väl också ett lättare byte för ryskt flyg i Östersjön om nu ryssen är problemet.... Har ett litet land som Sverige verkligen råd med ett försvar med stora resurser och stor flexibilitet? Det är väl rätt knepigt även för stormakterna att få till flexibla förband?

Hur många stridsvagnar och soldater måste man ha för att ryssen inte ska komma hit? :-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 29 september 2009, 23:23

Frågan är väll vad Ryssland med oss?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 30 september 2009, 14:40

tryggve skrev:
dc skrev: En vältränad infanterist kan försvara stränder,viktiga mål och jaga talibaner.

Jo, ja, men vad menas egentligen med "tillräckliga resurser" ? En fregatt kan ju jaga pirater (även om det väl är ett dyrt sätt att jaga pirater på) och visa närvaro, men är väl också ett lättare byte för ryskt flyg i Östersjön om nu ryssen är problemet.... Har ett litet land som Sverige verkligen råd med ett försvar med stora resurser och stor flexibilitet? Det är väl rätt knepigt även för stormakterna att få till flexibla förband?

Hur många stridsvagnar och soldater måste man ha för att ryssen inte ska komma hit? :-)
Våra NUVARANDE marina enheter är lätta byten pga avsaknad av luftförsvar.
Vår gräns försvaras bäst i havet inte på land. Självklart behöver vi mycket starkare och mer tillgänglig armé. Men med tillräcklig avskräckning luft/sjö behöver armén inte frukta så mycket mer än kuppanfall.

Att vi behöver mer resurser att värna vårt luftrum och vatten är självklart, tillgängligheten idag är skrämmande låg. Sedan kan vi kanske inte hoppas att få lika stora resurser som stormakter som tex Danmark och Norge....
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 oktober 2009, 10:15

dc skrev:
Våra NUVARANDE marina enheter är lätta byten pga avsaknad av luftförsvar.
Vår gräns försvaras bäst i havet inte på land. Självklart behöver vi mycket starkare och mer tillgänglig armé. Men med tillräcklig avskräckning luft/sjö behöver armén inte frukta så mycket mer än kuppanfall.

Att vi behöver mer resurser att värna vårt luftrum och vatten är självklart, tillgängligheten idag är skrämmande låg. Sedan kan vi kanske inte hoppas att få lika stora resurser som stormakter som tex Danmark och Norge....
Jo, luftförsvaret är väl inte bra, men det finns väl (57 mm kanoner). Själv undrar jag om några Umkhontorobotar per Visbykorvett verkligen gör så superstor skillnad, fartygens främsta egenskap är ju stealth.

Flygvapnet är väl fortfarande rätt bra, internationellt sett. En mer tillgänglig/insatsberedd armé borde vi väl förhoppningsvis få genom övergång till yrkesförsvar.

Fast är ryssarna verkligen så farliga så är väl ett NATO-medlemsskap enda sättet att realistiskt skydda sig. Eller möjligen att utveckla egna kärnvapen då.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 8 oktober 2009, 23:46

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 9 oktober 2009, 07:38

tryggve skrev:Flygvapnet är väl fortfarande rätt bra, internationellt sett. En mer tillgänglig/insatsberedd armé borde vi väl förhoppningsvis få genom övergång till yrkesförsvar.
Nej, Flygvapnet är inte längre rätt bra, internationellt sett. Bortsett från att numerären nu är väldigt låg och att många piloter får alldeles för lite flygtid, så har man inte längre ett bassystem och snart inte heller ett fungerande ledningssystem.

Skriv svar