Skadedjur

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
erich lespenhalt
Medlem

Re: Skadedjur

Inlägg av erich lespenhalt » 5 maj 2009, 12:45

Tja erich, har du något att säga om hur du lärde känna dina "Schadentiere"?
Tillåt mig att citera mig själv:
Tja, var hör man ord för första gången? Jag kan inte minnas första gången jag hörde ordet "Sverige" eller "Norge". Inte heller ordet "köksbänk" minns jag första gången jag hörde.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 maj 2009, 18:36

Ohlmarxisten skrev:
Stefan Lundgren skrev:Om myror, Linné hävdade att myror var gynnsamma för naturen och han ansåg inte att de gjorde någon skada. Numera när man läser en brochyr om myror så blir myror skadedjur så fort de kommer in i en fastighet.
På tal om hur man lär sig ord, så skulle jag gissa att ordet "skadedjur" var något jag kanske inte i strikt mening hörde för första gången men i någon mening faktiskt lärde mig just i samband med myror, närmare bestämt när jag var sex-sju år och min pappa gjorde processen kort med myrorna på vår uteplats. Eller så var det sniglarna i trädgården något år senare.

Tja erich, har du något att säga om hur du lärde känna dina "Schadentiere"?
Jag nämnde att jag såg en notis om skadedjur i mitt tidningsarkiv, i Göteborgsposten(i början av 1860-talet) och då var det bl a rovdjuren. Mycket möjligt att skadedjur gick ifrån rovdjur som angrep tamboskap till insekter som kom in i husen framöver.

Stefan

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 15 maj 2009, 12:29

Jag nämnde att jag såg en notis om skadedjur i mitt tidningsarkiv, i Göteborgsposten(i början av 1860-talet) och då var det bl a rovdjuren. Mycket möjligt att skadedjur gick ifrån rovdjur som angrep tamboskap till insekter som kom in i husen framöver.

Stefan
Det låter som om du blandat ihop "skadedjur" med "ohyra". Själv har jag inga problem med att kalla råttor för skadedjur. Även vargen får ses som ett skadedjur bland renar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 maj 2009, 18:47

erich lespenhalt skrev:
Det låter som om du blandat ihop "skadedjur" med "ohyra". Själv har jag inga problem med att kalla råttor för skadedjur. Även vargen får ses som ett skadedjur bland renar.
Hmmm, jag har inte blandat ihop.....Men på 1860-talet såg man också rovdjuren som skadedjur, enligt artikeln.

Stefan

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 17 maj 2009, 13:20

Jag förstår egentligen inte frågeställningen i tråden. Menar du, Stefan att man inte kan kalla vargar för skadedjur? Sett i sitt sammanhang där vargen angriper renar är vargen avgjort ett skadedjur då den är till men för människan.

Vissa håller fortfarande på skillnaden mellan "ohyra" och "skadedjur":

Stockholms stad skrev:Mjölbaggar, ängrar, myror, silverfiskar och flugor räknas som ohyra. En insekt klassas som ohyra när den befinner sig på en olämplig plats och i olämpligt antal. Detsamma gäller för skadedjur.

Möss, råttor, sorkar, lämlar, kråkor, måsar samt vissa duvarter är exempel på skadedjur. Vilda djur som rådjur, grävlingar och vildkatter anses även som skadedjur när de förstör vid din bostad eller påverkar din hälsa negativt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 maj 2009, 18:35

Stefan att man inte kan kalla vargar för skadedjur?
Nu idag är det lite för tvetydligt att göra det, men under 1860-talet var vargar skadedjur eller såg som sådana. Det var bara ett historiskt inslag som jag försökte ge.

Stefan

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 17 maj 2009, 20:34

Det är möjligt att vargens anseende som skadedjur har avtagit tillsammans med vargstammens minskande. Hård jakt och förföljelse under 1900-talet gjorde att nästan alla rovdjur minskade i antal. Finns det inga rovdjur som tar får och nöt, finns det väl inte heller några skadedjur.

Jag tror att det är viktigt att vi behåller ordet "skadedjur" som ett samlande begrepp för större djur, (större än insekter) som åsamkar skador. SAOB skriver att "skadedjur" främst används när man talar om insekter. Kanske på grund av min uppväxt utanför storstäderna delar jag inte SAOB:s uppfattning om ordet.

Man kan för övrigt notera att både "ohyra" och "skadedjur" skiftat betydelse från att betyda något stort och för människan skadligt, till något litet, som insekter, men ändock skadligt. Om jag inte har alltför mycket fel betyder "uhyre" på norska, oerhört. Alltså något väldigt stort.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2009, 21:40

Hellquist skriver om "ohyra":
http://runeberg.org/svetym/0631.html

I fornsvenskan betecknades "vidunder". Jomen. Han skriver även: "Bruket av ohyra om råttor o. möss har delvis haft sin upprinnelse i fruktan att beteckna dessa djur med sina speciella namn, som varit tabu." Jag visste inte att noa-ord användes om sånt smått.

Det är möjligt att folk på landet i större utsträckning bevarat bruket att kalla även djur större än insekter för "skadedjur" eftersom behovet knappast finns i städerna, men i så fall kan det kanske snarare tillskrivas urbanisering än allmän språklig utveckling. Om det nu har med trådens frågeställning att göra, vilken den nu var.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 17 maj 2009, 22:19

Hexmaster skrev:
Det är möjligt att folk på landet i större utsträckning bevarat bruket att kalla även djur större än insekter för "skadedjur" eftersom behovet knappast finns i städerna, men i så fall kan det kanske snarare tillskrivas urbanisering än allmän språklig utveckling. Om det nu har med trådens frågeställning att göra, vilken den nu var.
Ja, utan tvekan är det så, att folk på landet ser på dessa saker på ett lite annat sätt. Jag kommer att tänka på min fru t.ex. Hon tyckte att jag skulle skjuta en hackspett som hackade sönder en av våra småfågelholkar. Jag avböjde dock tanken, dels för att skadan på fågelholken inte var särskilt stor rent ekonomiskt, dels för att hackspetten är fridlyst. Men allra mest för att jag inte hade lust att riskera jaktkortet och vapenlicenserna. :D

/G:son

Ohlmarxisten
Medlem

Inlägg av Ohlmarxisten » 18 maj 2009, 12:51

erich lespenhalt skrev:Vissa håller fortfarande på skillnaden mellan "ohyra" och "skadedjur":

Stockholms stad skrev:Mjölbaggar, ängrar, myror, silverfiskar och flugor räknas som ohyra. En insekt klassas som ohyra när den befinner sig på en olämplig plats och i olämpligt antal. Detsamma gäller för skadedjur.

Möss, råttor, sorkar, lämlar, kråkor, måsar samt vissa duvarter är exempel på skadedjur. Vilda djur som rådjur, grävlingar och vildkatter anses även som skadedjur när de förstör vid din bostad eller påverkar din hälsa negativt.
Andra menar att ohyra är en form av skadedjur:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... html#OHYRA

johjoh68
Medlem
Kontakt:

Inlägg av johjoh68 » 21 maj 2009, 21:03

haha ... jag minns när jag bodde i Afrika att när man skulle laga mat så det första man gjorde (eller i vartfall jag gjorde) var att sterelisera köket och de arbetsytorna jag skulle använda med kokande vatten .... finns inget bättre sätt att få bort kackerlakorna på .... åtmistone tillfälligt .... för när man vaknade mitt i natten och gick ut i köket kunde man höra hur det rasslade till ... en gång smög jag mig ut i köket just för att se vad som egentligen pågick där när vi människor inte var där .... och snabbt tände lyset ... OJ vad många de var heltplötligt ... men vilken fart de fick på att gömma sig igen ....

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 23 maj 2009, 01:54

johjoh68 skrev:haha ... jag minns när jag bodde i Afrika att när man skulle laga mat så det första man gjorde (eller i vartfall jag gjorde) var att sterelisera köket och de arbetsytorna jag skulle använda med kokande vatten .... finns inget bättre sätt att få bort kackerlakorna på .... åtmistone tillfälligt .... för när man vaknade mitt i natten och gick ut i köket kunde man höra hur det rasslade till ... en gång smög jag mig ut i köket just för att se vad som egentligen pågick där när vi människor inte var där .... och snabbt tände lyset ... OJ vad många de var heltplötligt ... men vilken fart de fick på att gömma sig igen ....
Det där var jag med om på Filippinerna när jag var där, dessutom hade jag en stor ödla i sängen en natt 8O Panik minst sagt

Skriv svar