Kommer Andra världskriget att fortsätta fascinera?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Krook
Medlem

Re: Kommer Andra världskriget att fortsätta fascinera?

Inlägg av Krook » 3 november 2008, 17:28

Jokke skrev:
Krook skrev:Jag tror att kommande generationer inte kommer att fascineras av andra världskriget i sin helhet, såsom min generation fascinerades.
Förhoppningsvis så kommer de att bli intresserade av delar och företeelser av/under WWII varvid jag hoppas att de utforskar historian kring de hemskheter som begicks. Då kanske de avskräcks.

Tyvärr upplever jag det som att WWII inte är lika betydelsefullt för 80-talisterna. Tyvärr för att jag tycker att det är intressant.
Får man fråga varför du tror kommande generationer inte kommer att fascineras av andra världskriget på samma sätt som tidigare?
Ja, visst får man fråga det!

Mitt svar blir då att ju längre bort i backspegeln företeelsen är desto mindre kittlar den intresset. De konflikter som är mer aktuella nu i debatter, studier och analyser, mm, är av sammansättningen assymetriska. Just nu är assymetriska hot och konflikter det som är i ropet, aktuellt och som studeras. Traditionella krig är inte lika aktuellt eftersom förekomsten av dessa minskar till förmån för den nya krigföringen.

Rent generellt så upplever jag att historiemedvetenheten minskar eller åtminstone kortas perspektivet av, i dagens samhälle. Därav gör jag bedömningen att WWII framgent kommer att betraktas på samma sätt som WWI betraktades av mig och mina gelikar när jag gick i skolan under 80-talet.
Kriget mot terrorismen kanske fyller den luckan, vad vet jag?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Kommer Andra världskriget att fortsätta fascinera?

Inlägg av Hexmaster » 3 november 2008, 22:49

Krook skrev:Mitt svar blir då att ju längre bort i backspegeln företeelsen är desto mindre kittlar den intresset. De konflikter som är mer aktuella nu i debatter, studier och analyser, mm, är av sammansättningen assymetriska.
Men då skulle ju åtskilliga konflikter väcka större intresse idag än WWII. Kommer inte på någon särdeles assymetrisk just nu, men det indikerar kanske något, det med. :)

Falklandskriget kanske? Det kittlar mitt intresse, tja, pyttelite, trots att jag själv minns det. Knepigt?

Håller med om den dramaturgiska förklaringen. Onda mot goda - typ. Och skalan. Det är ju sistnämnda som gör Alexanders fälttåg intressantare än Falklandskriget, på sätt och vis...

Skriv svar