Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Svenska lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen

Inlägg av B Hellqvist » 21 augusti 2008, 01:15

I DN kritiserar bl.a. en statsvetare enkätens upplägg, och en hel del av de åsikter som ventilerats här verkar delas av "proffsen".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 21 augusti 2008, 08:07

Anser själv att jag rätt duktigt på detta ämne men fick ändå bara 3 av 7 på frågorna som SVD hade på sin hemsida.
Många frågor är dessutom av kalenderbitar karaktär tycker jag och dessutom mycket siffer bollande och sånt har jag alltid haft svårt för.

Jag är överhuvudtaget skeptisk till enkäter som man frågar får man svar brukar det ju heta och här ville man tydligen att lärare skulle framstå som okunniga.

Dessutom håller jag med Hellqvist, det viktigaste är att förstå mekaniken inte rabbla siffror.

Sonderling

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1589947.svd

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 augusti 2008, 08:20

Kollade med en god vän som arbetar med just upplysning om Förintelsen (fast inte på aktuella Forum för levande historia), eftersom det är privat korrespondens så sätter jag inte ut namnet, så den här gången får ni lita på mitt ord...
En jäkla dålig enkät.
Hade klarat av frågorna 3-7 utan problem och tycker t.o.m. att det är viktigt att veta de rätta svaren, även om de borde vara viktade (Om man svarar GULAG, då har man ett problem). MEN: Den avgörande frågan ställdes inte, nämligen om det överhuvudtaget fanns några förintelseläger på tysk mark. Samtliga fanns nämligen på polsk mark.
Fråga 8 [tysk vägrar delta] = både svar d och e kan enligt min mening vara korrekta = dum fråga.
Fråga 9 [första massarresteringar av j.] = jäkla svår fråga. Jag skulle gissa att konstruktörerna avser 1938, men är inte säker. I alla fall ägde de första massarresteringar rum då.
Fråga 10 [andel j. i riket] = o.k. = Jag ogillar sådana sifferexerciser. Sådant ska man kunna slå upp.
Fråga 11 [andel j. barn dödade] = mindre o.k., för övrigt se ovan fråga 10.
Fråga 12 [bet. på romsk f.] = svår fråga, men man kan svara rätt genom uteslutningsmetoden.
Fråga 13 [om grupper av r.] = den sämsta frågan, eftersom den klumpar ihop både Sinti = renrasiga romer och Roma.
Sammanlagt: Enkäten gör mera skada än nytta. Den gör problemet en otjänst.
Upprepar gärna en kommentar: att en fråga som borde ha varit med är var förintelselägren (de faktiska) låg.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 21 augusti 2008, 08:22

sonderling skrev: Jag är överhuvudtaget skeptisk till enkäter som man frågar får man svar brukar det ju heta och här ville man tydligen att lärare skulle framstå som okunniga.
Det verkar med önskvärd tydlighet vara precis så, ja.

Märkligt sätt att arbeta för att lyfta historiekunskaperna hos framtida generationer. Det verkar onekligen som om man till varje pris vill motivera sin existens (i fina lokaler osv).

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 augusti 2008, 08:29

Hoppsan... Från SvD:
SvD skrev:Ni får kritik från lärarhåll för att svarsalternativen i era frågor varit allt för lika och att det i princip skulle vara omöjligt att få alla rätt även om man är ämnesexpert. Hur ser du på den kritiken?
Christer Mattsson, projektledare på Forum för levande historia skrev:Vi har skattat frågorna så att ett litet fel inte ger lika dåliga resultat som ett stort fel. Har man till exempel svarat att massavrättningar av judar inleddes 1933 när Hitler tog makten får man mer fel än om man svarar 1939, trots att rätt svar är 1938. Poängen är att visa att man förstår sammanhangen, judarna var inte den första folkgrupp som Hitler gav sig på.
Enkäten skrev:9. Systemet med koncentrationsläger infördes kort efter att Nazistpartiet tagit över makten i Tyskland. Det var inte bara judar som fängslades i lägren och det dröjde en tid innan judar fängslades enbart på grund av sin etniska tillhörighet. Vilket år skedde de första massarresteringarna av judar på denna grund?
a) 1933, b) 1935, c) 1938, d) 1939, e) 1940, f) 1941, g) 1942, h) Vet ej
8O :lol: :roll:
(Mina markeringar.)

Edit: Fast SvD-journalisten kan ha felciterat...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 augusti 2008, 11:55

Håller med om att frågorna är lite konstiga, mycket detaljer och sifferexercis. Borde inte lite mera "varför" frågor kring den ideologiska motivationen osv vara mer på sin plats?

Skriv svar