Klokt resonemang.lampros skrev:Jag kommer att tänka på vad jag läste i en bok av Jukka L. Määkelä, om striderna 1944 i Karelen.MD650 skrev:Inom ramen för uppdragstaktik finns det behov av mer eller mindre styrningar.
Ska en batchef ge en kompchef en order att utföra, säg, en stridspatrull, så kan det vara smart att säga:
"Målet med stridspatrullen ska vara si och så. Presentera en plan."
Då har batc:n dels handlat i uppdragstaktikens anda, gett kompc:n relativt fria händer. Men han får en hållhake på sin kompc just genom att be denne presentera en plan; därmed kan han se hur kompcn tänker, han kan ge feedback innan allt sätts igång.
Att däremot köra "ren" uppdragstaktik, säga "uppgiften är X, gör som du vill", syns mig lite väl äventyrligt.
Det som är en bra förutsättning för att uppdragstaktik skall fungera är att man är samtrimmad, känner varandra väl och således kan lita på varandra.
Ditt exempel som du ger är bra där batch ger fria händer till kompch(patrullchefen) att lösa uppgiften. Dock vill han kontrollera så att inte chefen som har fått uppgiften missuppfattat uppgiften.
När batch känner sin underställda chef bättre så kan det vara så att han inte behöver kontrollera.