Hemliga militära tunnlar under Stockholm
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag antar att kungliga biblioteket eller Riksarkivet också har boken och förmodligen någon av de akademiska biblioteken, sökning på Libris på Muskö gav 44 poster.Rickard skrev:Jag håller faktiskt på att läsa en bok om Muskö som jag köpt via SMB, ganska intressant! Den verkar dock inte finnas tillgänglig via t.ex. Bokus.com.Stefan Lundgren skrev:Dom har mer eller mindre öppnat Muskö, där min morfar jobbade med att bygga militärtunneln en gång i tiden.
Bland annat den där.
Är det denna bok?författare: Högberg, Leif 1946-
titel: Muskö : en örlogsbas i berget / Leif Högberg
förlag/år: Skurup : Fort & Bunker, [2007] ([Klippan : Ljungberg])
omfång: 228 s. : ill. (vissa i färg) ; 22 cm
ISBN: 9197607509 (inb.)
ISBN: 9789197607506 (genererat) (inb.)
klassifikation (SAB): Sb-c.06
ämnesord (institution): Muskö örlogsbas
svenska ämnesord: Befästningar > historia > Sverige > Södermanland
ämnesord (ort/plats): Muskö
Min morfar skulle smälla av om han fick veta det som händer/har hänt under de senaste åren på Muskö, om han hade levat.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Falckkjelle
- Medlem
"Militära" Tunnlar...
Ska vi ta och döda myten om "hemliga militära tunnlar" under Stockholm??
Dom tunnlar som inte är tillgängliga för allmänheten (d.v.s. inte t-banan, järnvägs- och vägtunnlar...) är antingen kabeltunnlar för teletrafiken, elförsörjnngen eller fjärrvärme/kyl-tunnlar. Och med tanke på utbredningen av behovet av värme, kyla, samt telefon och el, är det inte så konstigt att Stockholms mark ser ut som en schweizer-ost!
Det går att ta sig runt under marken ganska bra, men ingen av dom tunnlarna är specifikt byggd för militära ändamål, däremot sammanfaller ibland behoven... Och delar av tunnelsystemen har om inte annat varit hemligstämplade tills relativt nyligen (teletunnlarna vill jag minnas). Fortums fjärrvärme/kyltunnlar är dom som innehåller smalspårig järnväg, den har t.o.m. förekommit i facktidskrift, komplett med bilder...
Anledningen till mytens uppkomst är antagligen att Stadsskytte har övat i tunnlarna, och att dom är larmade, och det larmet gick förr i världen till ABAB (nån som kommer ihåg det vaktbolaget??), vilket gjorde att man UPPFATTADE tunnlarna som "militära"!!
Sen är det ju möjligt att man kan komma åt dom civila tunnlarna från något eller några av försvarets anläggningar under Stockholm... Men det är av andra orsaker (nödutrymmning?).
Kjelle
Dom tunnlar som inte är tillgängliga för allmänheten (d.v.s. inte t-banan, järnvägs- och vägtunnlar...) är antingen kabeltunnlar för teletrafiken, elförsörjnngen eller fjärrvärme/kyl-tunnlar. Och med tanke på utbredningen av behovet av värme, kyla, samt telefon och el, är det inte så konstigt att Stockholms mark ser ut som en schweizer-ost!
Det går att ta sig runt under marken ganska bra, men ingen av dom tunnlarna är specifikt byggd för militära ändamål, däremot sammanfaller ibland behoven... Och delar av tunnelsystemen har om inte annat varit hemligstämplade tills relativt nyligen (teletunnlarna vill jag minnas). Fortums fjärrvärme/kyltunnlar är dom som innehåller smalspårig järnväg, den har t.o.m. förekommit i facktidskrift, komplett med bilder...
Anledningen till mytens uppkomst är antagligen att Stadsskytte har övat i tunnlarna, och att dom är larmade, och det larmet gick förr i världen till ABAB (nån som kommer ihåg det vaktbolaget??), vilket gjorde att man UPPFATTADE tunnlarna som "militära"!!
Sen är det ju möjligt att man kan komma åt dom civila tunnlarna från något eller några av försvarets anläggningar under Stockholm... Men det är av andra orsaker (nödutrymmning?).
Kjelle
Re: Hemliga militära tunnlar under Stockholm
För ca 15 år sedan hade jag förmånen att få åka med "T-bana 4", den 600 mm-bana som går under
stora delar av staden. Vi åkte genom berg och grusåsar samt under vatten. Tunnlarna var breda
och höga, torra och välventilerade.
Många skrönor finns om de stockholmska tunnelsystemen. Asfalterade vägar i underjorden skulle
sammanbinda viktiga myndigheters byggnader. 10 stycken fabriksnya Volvo Duetter skulle stå
startklara för transporter av post och viktiga förnödenheter i ofärdstider!
Jättehemligt men fascinerande!
JerkaC
stora delar av staden. Vi åkte genom berg och grusåsar samt under vatten. Tunnlarna var breda
och höga, torra och välventilerade.
Många skrönor finns om de stockholmska tunnelsystemen. Asfalterade vägar i underjorden skulle
sammanbinda viktiga myndigheters byggnader. 10 stycken fabriksnya Volvo Duetter skulle stå
startklara för transporter av post och viktiga förnödenheter i ofärdstider!
Jättehemligt men fascinerande!
JerkaC
IB-affären gällde avslöjande av en hemlig organisation som bl a utbytte känsliga uppgifter med främmande makter tex Israel och USA.
Stockholms grottklubb hade planerat en visning av tunnlar vid Liljeholmen för ca tio år sedan men den blev inställd .
Stockholms grottklubb hade planerat en visning av tunnlar vid Liljeholmen för ca tio år sedan men den blev inställd .
Från FOA-tidningen nr 3/1999, artikeln "Ödemarkskrigaren har flyttat in till storstaden":
- Stockholm försvaras från tunnlarna under stan, säger Carol Paraniak. Om folk bara visste hur det ser ut i underjorden. Man kan gå in i en dörr vid Älvsjö och komma upp vid Kaknästornet. Den som sitter på tunnlarna och har säkrat ingångarna till tunnelsystemet behärskar staden.
Tunnlarna är stadens infrastruktur. Det är tunnlar för tele, vatten, elektricitet. Det är artärerna inne stenstadens kropp som får livet att fungera.
- Jag har varit i Sydkorea och sett de s k infiltrationstunnlarna som nordkoreanerna påstods ha byggt. Det var synnerligen fältmässiga tunnlar. I Stockholm är det rejäla grejer, stora tunnlar med belysning. Men för att militärt kunna utnyttja tunnlarna måste man öva i dem så att soldaterna hittar och man måste ha soldater som klarar av denna påfrestning. Vad jag vet så har inte pliktverket några kriterier som svarar upp mot dessa krav.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1114.aspx
- Stockholm försvaras från tunnlarna under stan, säger Carol Paraniak. Om folk bara visste hur det ser ut i underjorden. Man kan gå in i en dörr vid Älvsjö och komma upp vid Kaknästornet. Den som sitter på tunnlarna och har säkrat ingångarna till tunnelsystemet behärskar staden.
Tunnlarna är stadens infrastruktur. Det är tunnlar för tele, vatten, elektricitet. Det är artärerna inne stenstadens kropp som får livet att fungera.
- Jag har varit i Sydkorea och sett de s k infiltrationstunnlarna som nordkoreanerna påstods ha byggt. Det var synnerligen fältmässiga tunnlar. I Stockholm är det rejäla grejer, stora tunnlar med belysning. Men för att militärt kunna utnyttja tunnlarna måste man öva i dem så att soldaterna hittar och man måste ha soldater som klarar av denna påfrestning. Vad jag vet så har inte pliktverket några kriterier som svarar upp mot dessa krav.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1114.aspx
Alle byer, nye og gamle har "tunnlar" under overflaten, også Oslo. Men hvor mange, hvortil og hvorfor er ofte graderte opplysinger og slik bør det være. Dette er etter min mening ingen stor sak, men det finnes også andre steder,tenkt på London, Paris, Roma, New York for å nevne noen.
Jeger
Jeger
-
apersson850
- Medlem
Inte konstigt om dessa ansetts hemliga, när det finns kommunikationsinstallationer där. Till och med den förhållandevis enkla Telefältkartan, som vi hade när jag gjorde militär stabs- och sambandstjänst i början på 80-talet, är ur sekretessynpunkt ej godkänd för spridning.
Blir nog trångt i cellerna, för jag har fortfarande några kvar här hemma...
Blir nog trångt i cellerna, för jag har fortfarande några kvar här hemma...
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det finns gott om tunnlar under Stockholm, som är användbara för det försvar vi inte längre har, men de är inte byggda av militära skäl utan för civila ändamål.
Stellan Bojerud
Fd chef Territorialförsvarssektionen vid Stockholms försvarsområde
Stellan Bojerud
Fd chef Territorialförsvarssektionen vid Stockholms försvarsområde