Vad hände med Transylvanien

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 5 februari 2003, 09:24

Jag anser att förbud mot att stava sitt namn på sitt språk, du kan inte få vissa jobb om du tillhör 'fel' minoritet, nedläggning av skolor etc kan räknas som förtryck. Situationen varierar förmodligen väldigt mycket från plats till plats men de ungrare från norra serbien jag talat med känner inte att det var särskilt trevligt där.

Dragan
Ny medlem

Inlägg av Dragan » 5 februari 2003, 10:09

Finarvas skrev:Jag anser att förbud mot att stava sitt namn på sitt språk, du kan inte få vissa jobb om du tillhör 'fel' minoritet, nedläggning av skolor etc kan räknas som förtryck. Situationen varierar förmodligen väldigt mycket från plats till plats men de ungrare från norra serbien jag talat med känner inte att det var särskilt trevligt där.
Jag känner inte igen den där beskrivningen som dina ungerska vänner målar upp. Kan det vara så att dom beskrev hur läget var innan det kommunistiska väldet i Jugoslavien föll ihop.

Dragan
Ny medlem

Inlägg av Dragan » 5 februari 2003, 10:40

Leonidas skrev
På slutet av 80-talet förekom det demonstrationer som uttryckte den ungerska minoritetens missnöje i Vojvodina. Jag kan hålla med om att förtryck dock är att ta i i överkant.
[/quote]

För nån månad sen så hade vi nöjet i Göteborg att bevittna en iransk demonstration. Syftet med demonstrationen var att man var missnöjd med att iranska medborgare som illegalt befinner sig på svensk mark inte får asyl och man menade att det var kränkade och psykiskt påfrestande för dess individer och att svenska myndigheter borde ge dessa människor asyl trots att dom har fått avslag från migrationsverket.
Iranierna uttryckte sitt missnöje. Iranierna är lika mycket förtryckta i Sverige som ungrarna i Serbien, dvs inte alls. Bara för att några få är missnöjda med situationen så betyder det inte att alla är det.

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 5 februari 2003, 16:21

Jag känner inte igen den där beskrivningen som dina ungerska vänner målar upp. Kan det vara så att dom beskrev hur läget var innan det kommunistiska väldet i Jugoslavien föll ihop
Nej, de kom till Sverige runt 90 och har fortfarande släkt där. Men som jag sa tror jag det varierar mycket från plats till plats. För övrigt kan vi ju försöka hålla oss till ämnet, ville bara inflika en liten kommentar ;)

Skriv svar