Granatstämpel?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 september 2007, 19:05

MD650 skrev: Ja en slövnproj eller en utan sl d.v.s. en övnprj.
:)
MD, du är oförbätterlig :P Det finns faktiskt s.k. vanliga människor som läser trådarna. :wink:

slövnproj = spårljusövningsprojektil = en granat far iväg med spårljus lysande ur bakkanten så man ser den under färden men den har ingen sprängladdning i granaten.

en utan sl d.v.s. en övnprj = dito utan spårljus.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 september 2007, 19:46

Hans skrev: MD, du är oförbätterlig :P Det finns faktiskt s.k. vanliga människor som läser trådarna. :wink:

MVH

Hans
Lite svårt ska det vara....;)
:)

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 2 september 2007, 23:44

Bostich skrev:Enligt vad jag kan få ut av bilderna och de mått som angivits skulle jag tro att det rör sig om en 40 mm spårljusspränggranat m/36 B.

Jag får tacka Bostich för informationen och allrahelst sprängskissen på granaten ifråga.
Skulle också vilja tillägga att metallklumpen jag har är ihålig, och om jag täpper för botten på granaten kan jag spela en liten entonig visa som garanterat låter mycket bättre än när jag försöker ge mig på mitt munspel. :?

Skulle vilja tillägga att min farfar, som troligtvis plockade hem den, var en rakt igenom pacifist och vad han nu hade tänkt göra med denna dammsamlare vet endast gudarna nuförtiden...
Bilagor
Granatbotten.jpg
Granatbotten.jpg (174.13 KiB) Visad 380 gånger

Skriv svar