En svensk film om våra krig som vi vill se filmad.
-
Magnus Lindström
- Medlem
Känns det verkligen som en bra idé att göra en film som skulle tilltala felfinnarna på Skalman? Jag är rätt säker på att den skulle bli skittrist - det finns alltid purister som anser att skådisarna skulle tala aktuellt språk, att det skulle vara rätt sorts hästar, att det inte växte gran på det aktuella slagfältet (eftersom det kanske går en Europaväg där).
Gäller det historia lär vi få stanna vid dokumentärer. Spelfilmer kan aldrig bli historiskt korrekta in i detalj. man får se dem för vad de är.
Gäller det historia lär vi få stanna vid dokumentärer. Spelfilmer kan aldrig bli historiskt korrekta in i detalj. man får se dem för vad de är.
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Såg en bild på FM:s hemsida,och då slog det mig:

En svnsk Das Boot i modern tappning. Skulle gärna kunna vara under ubåtskrisen i början av 80-talet, man får följa en ubåt som jagar andra ubåtar, men som efter en bits förföljande blir skadeskjuten utanför Sveriges räckvidd (hur man nu får till det i östersjön...)
Eller en omvänd Röd Oktober kanske? Givetvis blir landsförrädarna oskadliggjorda innan de hinner till sovjetiskt territorialvatten.

En svnsk Das Boot i modern tappning. Skulle gärna kunna vara under ubåtskrisen i början av 80-talet, man får följa en ubåt som jagar andra ubåtar, men som efter en bits förföljande blir skadeskjuten utanför Sveriges räckvidd (hur man nu får till det i östersjön...)
Eller en omvänd Röd Oktober kanske? Givetvis blir landsförrädarna oskadliggjorda innan de hinner till sovjetiskt territorialvatten.
Felfinneriet på Skalman skulle vara av naturen - kungens häst hade fel färg, såg någon om gehänget var prytt i vederbörlig ordning, om håret var klippt fältmässigt, huruvida trupperna faktiskt ställde upp på ett visst vis. Jag minns hur folk blev tuppröda i ansiktet för att man i Band Of Brothers hade en modell av stridsvagn som inte kom förrän hösten 1944, men som ändå fick vara med, istället för att vara tacksam över att man faktiskt fick se en tidstypisk tanks. Eller när man räknar anakronismer i Kellys Hjältar, i doktor Zjivago eller Lawrensce av Arabien
Låt spelfilmer vara spelfilmer. Fakta har vi i dokumentärer
Låt spelfilmer vara spelfilmer. Fakta har vi i dokumentärer
-
Magnus Lindström
- Medlem
Äh ska man göra historiska filmer får man jobba liet annars kan den ju utspela sig för länge sedan i en galax långt långt borta. Nog kan det bli för mycket detaljletande men felen i historiska filmer ligger ju på nivån att brittiska rödrockar försöker ta en bro i holland 1944 försvarad av tyskar i pickelhuvor. Liknande fånerier ser man ju t.ex. i de flesta filmer som utspelar sig från 1600-talet och tillbaka.
Som att göra en film om strandraggaren Bill Gates. "äh vill du veta något om bill gates liv så se en dokumentär". Varför då blanda in verkliga personer i huvudtaget.
Som att göra en film om strandraggaren Bill Gates. "äh vill du veta något om bill gates liv så se en dokumentär". Varför då blanda in verkliga personer i huvudtaget.
- Djinghis Khan
- Medlem
Och? Förhoppningsvis är syftet inte att visa en minutiöst återgiven verklighet. Oliver Stone sa alldeles nyss på TV att man har tvåhundra fakta men har bara tid att använda sig av fem. Dessutom kan fakta återges i annan form, vilket jag kan återkomma till i Lonesome Dove-trådenMagnus Lindström skrev:Liknande fånerier ser man ju t.ex. i de flesta filmer som utspelar sig från 1600-talet och tillbaka.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Magnus Lindström
- Medlem
Antar att vi inte gillar samma filmer så ag lägger ner. Antar du gillade snapphanr som var bland det fånigaste jag sett. Kan ju alltid hoppasatt det görs en film o hur Gurra Vasa missar tunnelbanan och därmed stockholms blodbad.commuter skrev:Och? Förhoppningsvis är syftet inte att visa en minutiöst återgiven verklighet. Oliver Stone sa alldeles nyss på TV att man har tvåhundra fakta men har bara tid att använda sig av fem. Dessutom kan fakta återges i annan form, vilket jag kan återkomma till i Lonesome Dove-trådenMagnus Lindström skrev:Liknande fånerier ser man ju t.ex. i de flesta filmer som utspelar sig från 1600-talet och tillbaka.
Vaddå, vad är det för fel på Nisse Hult:D Förutom att alla har träskidor på fötterna när det är sommar?Magnus Lindström skrev:Antar att vi inte gillar samma filmer så ag lägger ner. Antar du gillade snapphanr som var bland det fånigaste jag sett. Kan ju alltid hoppasatt det görs en film o hur Gurra Vasa missar tunnelbanan och därmed stockholms blodbad.commuter skrev:Och? Förhoppningsvis är syftet inte att visa en minutiöst återgiven verklighet. Oliver Stone sa alldeles nyss på TV att man har tvåhundra fakta men har bara tid att använda sig av fem. Dessutom kan fakta återges i annan form, vilket jag kan återkomma till i Lonesome Dove-trådenMagnus Lindström skrev:Liknande fånerier ser man ju t.ex. i de flesta filmer som utspelar sig från 1600-talet och tillbaka.
Vasaloppet bör få en uppdaterad version av Vasa med snöskor och inte skidor
-
Magnus Lindström
- Medlem