Mest realistiska film baserad på en historisk händelse?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 23 januari 2007, 07:42

Finns det någon förmildrande omständighet som gör att jag kan tillåta att en elev ser på "Pearl Harbor" som inspiration för ett arbete hon ska skriva? Det handlar då om sekvensen med själva anfallet inte det andra mumbo-jumbo-junket före och efter...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 januari 2007, 08:21

Tja, att eleven får någon sorts introduktion till anfallet är ju bra. Kanske kan man kontrastera filmen mot t.ex. en "Battlefield"-dokumentär?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 23 januari 2007, 12:49

Sgt 83 Pluton skrev:Finns det någon förmildrande omständighet som gör att jag kan tillåta att en elev ser på "Pearl Harbor" som inspiration för ett arbete hon ska skriva? Det handlar då om sekvensen med själva anfallet inte det andra mumbo-jumbo-junket före och efter...
Ta "Tora, Tora, Tora" istället.

mvh/ Daniel

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 23 januari 2007, 14:50

Bra förslag, om damen inte somnar :)

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 23 januari 2007, 19:37

Waterloo är väl ganska nära hur verklighetens slag var?

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 23 januari 2007, 20:08

Visst är den det! En liten detalj som inte finns med i historieböckerna är att röda armén medverkade med liv och lusta sisådär 100 före sin tid =)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 23 januari 2007, 21:08

Och preussarna prtade lite osynkat på den tiden :)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 januari 2007, 08:16

Är det någon som kommer ihåg den svenska filmen "1939" som hade premiär någon gång på 80-talet? Minns själv bara fragment men funderar på att försöka få tag på den om den visar Sverige under krigsåren något så när realistiskt.

Å andra sidan kan man ju använda sekvenser av "Någonstans i Sverige", till exempel Engelbrechtdivisionens genomresa.

Synpunkter på detta frågas, kom!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 januari 2007, 08:29

Sgt 83 Pluton skrev:Å andra sidan kan man ju använda sekvenser av "Någonstans i Sverige", till exempel Engelbrechtdivisionens genomresa.

Synpunkter på detta frågas, kom!
Tja, bortsett från att den tyske officeren som förmodas föreställa Engelbrecht är en arrogant räka i jämförelse verklighetens biffigare befälhavare, och de tyska uniformerna som ser rätt gräsliga ut, så är det en intressant episod att utgå ifrån för ett fördjupningsarbete.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 24 januari 2007, 09:40

Det ligger väl rätt i tiden att ta upp hur Sverige och Tyskland erövrade europa tillsammans. :) Jag har den senaste tiden läst några artiklar om hur Hitler ska ha klagat på att Sverige var allt för motstridigt och inte alls sammarbetsvilligt.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 24 januari 2007, 09:41

Det gick en serie förut som hette spitfirepiloterna, jag minns knappt någonting om serien men har för mig att den var intressant och skulle gärna se den igen. Midway behöver inte skämmas som historisk skildring trots Heston.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 25 januari 2007, 00:01

Gettysburg, som tidigare nämt, har vad jag kunnat se bl a väldigt bra återgivna stridsformeringar, de flesta händelse utspelar sig vid rätt tillfällen o s v. Dock, det jag störde mig på var att statisterna på nära håll knappast var representativa för den typiske soldaten i det amerikanska inbördeskriget - en tjugoårig, smal man. Detta eftersom de flesta statisterna var reenactors, vilket medförde att många faktiskt var medelålders aningen överviktiga män. Denna detalj sköttes mycket bättre i Åter till Cold Mountain.

Sedan har väl ingen kunnat missa att skägg och mustascher behövt en omvisitation i samtliga läger :D

Gods and Generals
var en hyfsad besvikelse. Stridsscenerna fungerade väl vad jag kommer ihåg, men den grova sydstatsromantiken, personkulten kring Stonewall Jackson och klyschandet gjorde att jag inte uppskattade den särskilt.

//EMS

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 25 januari 2007, 08:22

Gandhi (Ben Kingsley, 1982)?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 25 januari 2007, 12:58

Angus skrev:Gettysburg Detta eftersom de flesta statisterna var reenactors, vilket medförde att många faktiskt var medelålders aningen överviktiga män. Denna detalj sköttes mycket bättre i Åter till Cold Mountain.
Var statisterna reenaktörer även i "Åter till Cold Mountain"?

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 25 januari 2007, 18:16

Djinghis Khan skrev:
Angus skrev:Gettysburg Detta eftersom de flesta statisterna var reenactors, vilket medförde att många faktiskt var medelålders aningen överviktiga män. Denna detalj sköttes mycket bättre i Åter till Cold Mountain.
Var statisterna reenaktörer även i "Åter till Cold Mountain"?
Det vet jag faktiskt inte, å andra sidan var de flesta säkert datoranimerade... Inledningsscenen är i varje fall en av de mest spektakulära jag sett, vilken dramatik! Synd att de inte visade mer av den "Colored Division" som deltog i stormningen, den enda svarta soldaten man ser i närbild gör att man får känslan av att han strider i ett reguljärt, "vitt" förband.

Filmen visar också hur barskrapad sydstatsarmén var på manskap, när unga pojkar och gamla gubbar var tvungna att enrolleras i stridigheterna.

//EMS

Skriv svar