Lite frågor om s.k Volksdeutsche?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 17 januari 2007, 19:19

Copernicus Polonus skrev:
Apekatt skrev: I och med att det fanns en skala, så måste ju grupp 1 vara mer tyskar än grupp 4. Vilka grupper fick fullt medborgarskap, och vilka fick det inte. Hur fungerade raslagarna t.ex på grupp 4, som jag har fått känslan av mest var tyskar för att det gjorde livet lite lättare.
För att bringa lite klarhet i den tyska Volkslitan (DVL)

1. Volksdeutsche, människor av tysk etnicitet, politiskt aktiva i det tyska rikets och folkets intresse.
2.Deutschstämmige, människor av tysk härstamning som bekände sig till den tyska kulturen, använde i vardagen det tyska språket men var politiskt passiva.
3.Eingedeutschte, "autoktoner" som hade tyska förfäder (men i praktiken hade ”tyska rötter” föga betydelse). I de polska områden ( Pommern, Storpolen och Schlesien) som införlivades med Tyskland försökte man tvinga med våld och hot om repressalier (koncentrationsläger, arrestering, indragning av ransoneringskort etc.) nästan alla invånare att skriva på ”volkslitan”.
4.Rückgedeutschte, tyskvänliga människor av annan etnicitet som var rasmässigt värdefulla.

Volksdeutsche, och Deutschstämmige fick tyskt medborgarskap per automatik, Eingedeutschte fick det på 10 år och Rückgedeutschte bara i undantagsfall.Mvh Copernicus
Intressant bl.a. punkten 4, jag får där en förklaring varför den svensktalande folkgruppen i Gammalsvenskby i Ukraina under den tyska ockupationen och i likhet med sina tysktalande grannar blev "Volksdeutsche".

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 18 januari 2007, 23:21

Vad betyder det här egentligen?
Kan absolut noll om värnpliktslagen.
De var tvungna att göra värnplikt som alla andra, men kunde hamna lite var som helst?
Som jag förstått det så omfattades bara tyskar inom det nationaltyska området (Tyskland-Österrike) av värnpliktslagen.

Vidare så fick inte Waffen-SS (i början iallafall) någon officiell kvot av soldater ur de värnpliktiga årskullarna tilldelade sig utan fick nöja sig med vad övriga vapengrenar kunde tycka sig avvara (lite förenklat).

Men utländska medborgare och Volksdeutsche omfattades inte av den ordinarie värnpliktslagen och kunde således inkallas för tjänstgöring inom Waffen-SS som om det vore värnplikt.
Tydligen var det vissa som inte ens visste att det var SS de skulle tjänstgöra i.
(Källa: Keegan, 1974)

Ju längre kriget gick, desto självsvåldigare blev dock Himmler och började ta för sig mer och mer , med Hitlers gillande, av de reguljära årskullarna. Det var bland annat så han skapade 9e och 10e SS-divisionerna tydligen. Han lade beslag på de bästa värnpliktiga i årskullen från 1925 och satte dem att vara SS-män.

Edit: Stavfel

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 14 februari 2007, 23:39

Fläsket skrev:Det lilla jag vet är att Volksdeutsche inte omfattades av värnplikslagen som den gällde för Wehrmacht och alltså kunde inkallas för tjänstgöring inom Waffen-SS som om det vore värnplikt (frivilligprincipen var alltså uttunnad redan där). (Keegan, 1974)

Riktigt vad som räknades som Volksdeutsch verkar dock varit mindre noga ju senare i kriget det var. Sepp Dietrich beklagar sig över att en hel del av det ersättningsmanskap som sändes till 6. SS pansararmén tydligen var knappt tyskspråkiga (Simpson, 1990) .

Antar att Rasse- und SiedlungsAmt (som, om jag inte är helt ute och cyklar) förvaltade folktyska ärenden bara såg till etnicitet snarare än språkkunskaper eller vilken kultur man kände sig som del av.

Hoppas detta var till iallafall symbolisk nytta.
Som värnpliktsfäiga räknades iaf Volksdeutsche i Oberschlesien och de i de (innan 39) polskokuperade delen av Westpreussen

Skriv svar