Jag måste säga att jag är häpen inför ditt konstaterande om rövarhistorier, påhittade av den svenske militärattachen von Stedingks i Helsingfors och sedan påbättrade av Kalle Lehmus! Det förefaller mig ytterst osannolikt!Ben skrev:Som sagt, Jägerskiöld skrev ett decennium efter Lehmus och tittade uppenbarligen på historien utifrån bl.a. tyskt arkivmaterial. Bl.a. mot bakgrund av vad han säger förefaller det ytterst sannolikt att v. Stedingks-Lehmus uppgifter är rena rövarhistorier och att militärattachén inte alls drabbades av några speciella efterräkningar.
Frågan om Christian Günthers skuld kommer väl f.ö. i ett lite annat läge om det visar sig att den person han ska ha satt i klistret (Rössing) i verkligheten blev befordrad några månader senare.
Jag klipper nu bara det här ur Björkmans bok för att enkelt visa hur orimligt det är!
Sid. 252: Günther i Helsingfors.
"Förmiddagen den 6 maj flög Günther till Helsingfors. På flygplatsen möttes han med bil av envoyén Westman. Under bilfärden in till Helsingfors har Westman uppgivit, hade han frågat Günther om vad denne tyckt om det "aktstycke vi hade fått tag på" dvs. Stedingks uppteckning från den 24 april. Om vad Günther svarat Westman har den senare gett en livfull redogörelse. Günther skall ha berättat för Westman hur han före sin avresa tagit upp samtalen mellan Rössing och Stedingk med Wied. "Då jag fick höra detta", har Westman uppgivit, "höll jag på att ramla ur bilen på vägen in av förvåning". - (not.) 594. Av noten framgår att Leif Björkman fått uppgifterna vid ett lunchsamtal med f.d. ambassadören K.I. Westman den 22.4. 1966 i Paris och tecknat ner dem. Stedingks uppteckning från den 24 april återger uppgifterna från Rössing.
Tillägg 24.12.: Ur http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Ivan_Westman: "Under tiden som envoyé i Helsingfors 1941-1942 spelade han en avgörande roll för att upplysa Sverige om de kritiska förhållandena där. Han försökte verka för att den finländska neutralitetspolitiken skulle fortsätta, och motverka att Finland ställde sig på Tysklands sida i kriget. Att tiden i Helsingfors blev så kortvarig berodde på ingripande från finskt håll och väckte uppseende i Sverige där han alltid haft ett gott anseende och räknas av många som en av de bästa diplomaterna i Sveriges historia. Flera gånger var han på tal vid tillsättandet av posten som utrikesminister".
Westman tillträdde således tjänsten som svensk ambassadör i Helsingfors i början av april 1941. Militärattachén von Stedingk var underställd honom och Westman kände väl till dennes kontakter med Rössing.
Vet du något om det tyska arkivmaterialet?