Kungaskepp

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Re: Kungaskepp

Inlägg av gostap » 9 september 2011, 20:07

fanns ju det vackra fartyget Fuiji.....någonting, skänkt av Alice Wallenberg. Användes som skjutmål(!) på trettiotalet vilket bara det skulle rendera en kölhalning av ansvariga. Vackrare fartyg har väl sällan skådats....men, ok, till kungajakt? Njet, för liten inbillar jag mig.
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 september 2011, 22:40

Skulle man inte kunna återuppbygga Drott på privat iniatiativ och donera henne med en drift fond i stil med beridna högvakten till HMK? Tror ansvariga och sponsorer för tex matchracedagarna i Marstrand skulle bli överlyckliga om de kunde vinna dit kungen i Oscariansk stil ombord på Drott.

1772
Medlem

Inlägg av 1772 » 12 september 2011, 01:49

gostap skrev:fanns ju det vackra fartyget Fuiji.....någonting, skänkt av Alice Wallenberg. Användes som skjutmål(!) på trettiotalet vilket bara det skulle rendera en kölhalning av ansvariga. Vackrare fartyg har väl sällan skådats....men, ok, till kungajakt? Njet, för liten inbillar jag mig.
Låter intressant, du kan inte hitta något gammalt foto?
Psilander skrev:Skulle man inte kunna återuppbygga Drott på privat iniatiativ och donera henne med en drift fond i stil med beridna högvakten till HMK? Tror ansvariga och sponsorer för tex matchracedagarna i Marstrand skulle bli överlyckliga om de kunde vinna dit kungen i Oscariansk stil ombord på Drott.
Det var lite min tanke. :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 12 september 2011, 14:00

K A Wallenbergs yacht Fuijyama. Kanske något liten som Kunga yacht, men vacker och tråkigt att hon fick ett sånt slut.

Bild

Drott är vacker, går utmärkt som chefsfartyg idag, representationsyacht runt om i riket och norra Europa.
Bild

Skriv svar