Kungaskepp
Re: Kungaskepp
fanns ju det vackra fartyget Fuiji.....någonting, skänkt av Alice Wallenberg. Användes som skjutmål(!) på trettiotalet vilket bara det skulle rendera en kölhalning av ansvariga. Vackrare fartyg har väl sällan skådats....men, ok, till kungajakt? Njet, för liten inbillar jag mig.
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Skulle man inte kunna återuppbygga Drott på privat iniatiativ och donera henne med en drift fond i stil med beridna högvakten till HMK? Tror ansvariga och sponsorer för tex matchracedagarna i Marstrand skulle bli överlyckliga om de kunde vinna dit kungen i Oscariansk stil ombord på Drott.
Låter intressant, du kan inte hitta något gammalt foto?gostap skrev:fanns ju det vackra fartyget Fuiji.....någonting, skänkt av Alice Wallenberg. Användes som skjutmål(!) på trettiotalet vilket bara det skulle rendera en kölhalning av ansvariga. Vackrare fartyg har väl sällan skådats....men, ok, till kungajakt? Njet, för liten inbillar jag mig.
Det var lite min tanke.Psilander skrev:Skulle man inte kunna återuppbygga Drott på privat iniatiativ och donera henne med en drift fond i stil med beridna högvakten till HMK? Tror ansvariga och sponsorer för tex matchracedagarna i Marstrand skulle bli överlyckliga om de kunde vinna dit kungen i Oscariansk stil ombord på Drott.
K A Wallenbergs yacht Fuijyama. Kanske något liten som Kunga yacht, men vacker och tråkigt att hon fick ett sånt slut.

Drott är vacker, går utmärkt som chefsfartyg idag, representationsyacht runt om i riket och norra Europa.

Drott är vacker, går utmärkt som chefsfartyg idag, representationsyacht runt om i riket och norra Europa.