Judar I Wehrmacht

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 28 februari 2006, 22:18

Andreas K skrev:Göbbels kanske? Jag har hört samma om honom, dock aldrig om Dönitz... :?
Skrönor kanske?
Mvh Andreas
Mycket tveksamma försök att förlöjliga de ledande nazisterna. När jag gick på mellanstadiet så fick vi lära oss att Hitler själv var kvartsjude, och därför hatade alla judar. Man vill få nazismen att framstå som något skrattretande, men i själva verket så var det inte kul någonstans.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 februari 2006, 22:51

Inte för att hacka på detaljer men det stavas Goebbels.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 1 mars 2006, 13:11

Inte för att hacka på detaljer men det stavas Goebbels.
Ja, jag brukar skriva så, men jag fick ett hjärnsläpp och blev osäker... :lol:
Tack för rättningen.
Mvh Andreas

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 4 mars 2006, 20:11

jag har också hört nåt om det Goebbells skulle ha varit av judisk ursprung, att hans fru skulle ha haft judiska släktingar har jag också hört.

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 6 mars 2006, 19:42

Marco skrev:jag har också hört nåt om det Goebbells skulle ha varit av judisk ursprung, att hans fru skulle ha haft judiska släktingar har jag också hört.
Om 1/4-dels judar fick delta i striderna så kan väl Goebbels frus släktingar ha varit av föga intresse. Min teori är att de sensationella saker man hör om personer i Dritte Reich är försök att göra dem löjliga. Skulle förvåna mig mycket om någon kan skaffa belägg för "Himmler/Hitler/Goebbels var jude"-skrönorna. Man blir nog besviken om man försöker. Juderyktena beror kanske på deras korthet (även om Hitler var hela 1,76) och i vissa fall svarta hår? Det är ju lätt att dra snabba slutsatser och sedan kalla det sanning.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 6 mars 2006, 22:29

Braf skrev:
Marco skrev:jag har också hört nåt om det Goebbells skulle ha varit av judisk ursprung, att hans fru skulle ha haft judiska släktingar har jag också hört.
Om 1/4-dels judar fick delta i striderna så kan väl Goebbels frus släktingar ha varit av föga intresse. Min teori är att de sensationella saker man hör om personer i Dritte Reich är försök att göra dem löjliga. Skulle förvåna mig mycket om någon kan skaffa belägg för "Himmler/Hitler/Goebbels var jude"-skrönorna. Man blir nog besviken om man försöker. Juderyktena beror kanske på deras korthet (även om Hitler var hela 1,76) och i vissa fall svarta hår? Det är ju lätt att dra snabba slutsatser och sedan kalla det sanning.
Ja,det gick många rykten om högt uppsatta militärer m.fl. i tredje riket, oftast beroende på att de såg som man föreställde sig, mer eller mindre judiska ut. Däribland ju Hitler!

Men nazisterna var noga med rasrenheten, det fanns särskilda instititut som sysslade med efterforskningar och utfärdade rasintyg till militärer, tjänstemän m.fl. Och där var oftast 1/4-jude tillräckligt för avsked, även om dessa i Nürnberglagarna av 1935 i princip jämställdes med tyskar. De var liksom vanliga tyskar förbjudna att gifta sig med judar, men kunde alltså gifta sig med de förstnämnda, varvid man räknade med att ariska tyska blodet så småningom helt skulle ta över.

Flyggeneralen Milch beskylldes ju för att vara halvjude och Göring föranstaltade om en grundlig undersökning. Milch friades emellertid då han kunde förete ett intyg från sin mor, som alltså var gift med en jude, om att han var född utom äktenskapet och att hans far var "arier", om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 10 mars 2006, 10:45

Jag tror det stavas Goebbles... :?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 mars 2006, 11:08

Goebbels.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Söt fluffig Kossa
Medlem

Inlägg av Söt fluffig Kossa » 10 mars 2006, 14:27

det att om goebbels och Dönitz var judar är väl samma skit som att Hitler var jude vilket MÅNGA tror...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 10 mars 2006, 17:04

det att om goebbels och Dönitz var judar är väl samma skit som att Hitler var jude vilket MÅNGA tror...
Den om Hitler stötte jag på senast häromdagen hos en kompis som var helt övertygad om sanningshalten i detta påstående.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 10 mars 2006, 17:22

D. Löwenhamn skrev:Inte för att hacka på detaljer men det stavas Goebbels.
Skulle vilja påstå att både Göbbels och Goebbels är rätt. "oe" går att skriva som "ö", precis som "ae" går att skriva som "ä".

Dock är nog hans eget sätt att stava sitt namn det rätta..

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 10 mars 2006, 18:47

Simon_HBG skrev:
D. Löwenhamn skrev:Inte för att hacka på detaljer men det stavas Goebbels.
Skulle vilja påstå att både Göbbels och Goebbels är rätt. "oe" går att skriva som "ö", precis som "ae" går att skriva som "ä".

Dock är nog hans eget sätt att stava sitt namn det rätta..
OT: Så Goethe blir Göthe? Mycket tveksamt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 mars 2006, 20:20

Braf skrev:OT: Så Goethe blir Göthe? Mycket tveksamt.
Inte det minsta, det är ju samma uttal. Se t ex här.

Mvh Petter

Skriv svar