Carolus skrev:Jag är faktiskt ganska ointresserad av balkanslavernas inbördes käbblande.
Det märks av ditt inlägg
Carolus skrev:Vilken diskussion har vi haft?
Det är väl tämligen aaccepterat att det var serber, eller någon form av ortodoxt kristna slaver som bebodde Bosnien då turkarna invaderade? Dessa är väl de som senare blev muslimer av skatteskäl?
Återigen fel.
Vid tiden för det bosniska kungadömets fall var en majoritet av befolkningen i landet katolsk och kryptokatolsk, dvs bogumiler som konvertrerade till katolicism med tvång. Därefter kommer den bogumilska delen av befolkningen och sist kommer ortodoxa.
Ingen av bosniska kungar var ortodox även om vissa av de bytte religionstillhörighet av realpolitiska skäl väldigt ofta. Den sista kungens grav ligger fortfarande i ett katolsk kloster i Bosnien.
Jag säger igen - det fanns etniska serber i det som idag är Bosnien Hercegovina, men det handlade om en liten minoritet i det som idag är östra Hercegovina (medeltida Hum).
Som jag skrev i den förra tråden - det finns ingen seriös historiker och forskare som påstår att bosniaker härstammar från serberna.
Läs diskussionen som Dûrion länkade till.
Giancarlo,
intressant inlägg, kan bara hålla med. Men förutom bosniaker skulle jag också lägga till både serber och kroater i hela området.
Det finns bosniakiska och serbiska efternamn Hrvat (kroat), å andra sidan finns det gott om serber och kroater vars efternamn är Bosnjak (bosniak). Med det vill jag säga att det naturligtvis finns gott om etniska serber, kroater och bosniaker i alla tre nationer men inte på det sättet som nationalromantiska författare har föreställt sig. Helt klart är det att det är religionsskillnader som har utkristalliserat dessa tre folk. Det är inte helt oviktig att påpeka att det i Bosnien och Kroatien finns katoliker som känner sig som etniska bosniaker och muslimer som känner sig som etniska kroater oavsett i vilka av dessa två länder de bor.