Grov uppskattning om årskvotkostnaden per plan i msek.
C-27J: 25
C-130: 50-55
A400M: 62-88 elller 47-73, med andra ord okänt
C-17: 85
KC-767: 72
De 8 herkor man har i dagsläget köptes in under kalla kriget då vi hadde ett invationsförsvar, nu vill politikerna få oss att acceptera ett insatsförsvar. Men problemet är att man inte förändrat särskillt mycket, i princip ett nambyte plus lite småpill här och där. Om man verkligen menar att vi skall ha ett insatsförsvar måste förändringarna bli mycket större, till exempel värnpliktssystemet fungerar uselt i ett insatsförsvar.
Förutom att försvarsanslagen halverats sedan 81 så har befintliga förband mekaniserats och blivit både tyngre och mer slagkraftiga. Om vi skall kunna flyga iväg förband så bör vi öka transportflygkapaciteten, och om vi skall komma någogonstans med planen bör vi ha lufttankningskapacitet.
Jag tycker att valet av transportflotta är något av ett vägval, menar politikerna det de säger eller var "insatsförsvaret" bara ett försök att lura väljare?
Om man väljer alternativ D, och komplementerar med E, dvs 5 C-130 och 3 C-17 samt 3 KC-767, årskostnad 700-750 msek. Eller 4x4x4? Men jag får medge att KC-767 verkar som ett sämre val än A330 MRTT. Ett sådant beslut skulle vara ett tydligt vägval i riktning mot ett insatsförsvar.
När svenska freds säger sig stödja svenskt deltagande i fredsframtvingande insatser, samtidigt som de argumenterar att stridsflyg, stridsvagnar och artilleri inte skall användas utomlands börjar man undra om de har en egen sorts logik som endast de förstår?
Ps:
Sarvi skrev:tio st An-225 är inte trovärdigt.
Med tanke på hur många som totalt byggts (1) måste jag hålla med...
*Tillägg: Jag tycker naturligtvis att transportflygplan som hercules och liknande borde ges möjlighet att lufttankas.