Arab WSS

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem

Inlägg av Richard R » 8 augusti 2002, 14:37

Hej!

Mitt inlägg är helt off-topic. Jag läste någonstans en artikel för många herrans år sedan att frivilliga - i det här fallet norrmän(?) - skulle ha hjälpt israelerna att knalla ner palestinier under skapandet av staten Israel 1947-48. Enligt mitt skrala minne, berättade en av norrmännen att de hade skjutit ner tyska soldater - W-SS?- som hade kämpat på palestiniernas sida. Ett slags legoknektar som efter kriget dragit ner till Palestina...?

Jag ber om ursäkt för denna tvivelaktiga kommentar.

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Afrika Korps 1948

Inlägg av Hans Rosenberg » 8 augusti 2002, 14:55

I boken Israel - A History av Martin Gilbert nämns tyska frivilligas deltagande i kriget '48:
The Arabs had been able to enlist the support of a number of deserters from the British army, and also a few Yugoslav and Polish soldiers stationed in Palestine. A number of German prisoners-of-war, who had only recently been released from the camps where they had been held in Egypt since 1942, also volunteered their services in the Arab cause.
Israel - A History, Martin Gilbert, 1998, s 162

Jag har också hört/läst (var kommer jag tyvärr inte ihåg), att tyskarna stred i Wehrmachtuniformer och som en gemensam enhet. Vidare skall de ha förintats i ett slag under kriget. Dessa uppgifter är jag dock osäker på, och de låter ganska överdrivna.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 8 augusti 2002, 21:04

som sagt off-topic, menjag har också hört/äst någonstans att några av arabländerna (Egypten ?) fick hjälp av tyska raketforskare under 40-50 talet, någon som kan bekräfta/dementera?

Mr S

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 augusti 2002, 01:33

Har för mig att de tyska raketforskarna förekommer bl a i Frederick Forsyths Täcknamn Odessa, liksom i andra publikationer. Men jag har aldrig sett någon mer officiell källa som bekräftar detta.

/Forsberg

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 10 augusti 2002, 14:07

Rommel skrev:Hmm, på denna bild verkar det vara en sikh eller nåt: Bild
Var det inte Chandra Bose (stavning?) som ledde ett litet indiskt SS-detachement. Förbandet skall ha ställts upp av krigsfångar tagna under striderna i Nordafrika. Förbandet skall dock aldrig ha varit operativt, bl a beroende på att man använde tyska officerare i förbandet, och detta fungerade inte. Det skulle ha krävts brittiska eller indiska officerare för att leda soldaterna på ett effektivt sätt.

Förbandet skall ha varit grupperat i Normandie, i samband med D-dagen.

(källa Keegan, John Waffen SS -asfaltssoldaterna)

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 10 augusti 2002, 20:34

Tog Wehrmacht emot frivilliga utlänningar?
Jag trodde att det bara var en reguljär värnpliktsarmé och att alla icke-tyskar fick söka sig till Waffen-SS.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 10 augusti 2002, 21:18

wreezig skrev:Tog Wehrmacht emot frivilliga utlänningar?
Jag trodde att det bara var en reguljär värnpliktsarmé och att alla icke-tyskar fick söka sig till Waffen-SS.
Flera av förbanden med utländska frivilliga var först i Heer, men alla dessa fördes senare över till Waffen-SS (minns inte datumet just nu, men tror det var under 1944).

/Marcus

Baan
Ny medlem

WW2

Inlägg av Baan » 14 oktober 2002, 19:17

Kan intyga att en del muslimer värvades av tyskarna. Tyskarna behövde ju män, till rysslandfronten och även andra fronter. Det var inte så svårt att få med unga bosniska muslimer, eftersom muslimer blev ganska illa behandlade av serbiska grupper s.k. cetniks och i vissa fall av kroatiska grupper s.k. ustase, främst var det dock dem serbiska grupperna.

Jag tror inte det är för att de bosniska muslimerna i första hand var nazister utan snarare att man såg det som en chans att försvara sitt hem mot folk som ville döda en för ens religion.. genom att ta värvning samt få tag på ett vapen :)

Det som förbryllar mig är att muslimerna från Bosnien gick med i SS och även andra förband, även fast Hitler ansåg att slaver var en väldigt låg ras, då börjar man ju iofs fundera på hur Hitler såg på muslimer egentligen, som en religion eller ett folkslag :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 14 oktober 2002, 20:26

Kom just på att i tidningen The Military Advisor:s tredje nummer i år fanns en artikel om en armsköld som bars av arabiska frivilliga på tyskarnas sida. Jag citerar:

This shield was worn on the upper right sleeve by Arab volunteers who, during World War II, served in German-sponsored units stationed in North Africa, the Balkans and the Soviet Union.

Märket visar en hängande flagga, samma flagga som Irak använde mellan 1924 och 1958:

Bild

Över denna flagga står texten The free country of the Arabs på arabiska, och under flaggan står texten Freies Arabien.

Bild från Flags of the World.

/Johan

Skriv svar