Att gamla flygtekniker jobbar på SÄPO...Belisarius skrev:En googling på "SÄPO" och "kaffe" får upp 14 000 träffar. Vad drar man för slutsats av det?
J.K Nilsson
Jo visst menar jag Secret Service, blev lite fel i all hast där.. Det jag menar är precis som du skriver att man nog får se på en rad olika amerikanska organisationer när man ska hitta en jämförelse till sveriges SÄPO. När det gäller Secret Service så var det främst livvakterna jag tänkte på, något man kan hitta i SÄPO's personskydd.. SS skyddar presidenten, SÄPO skyddar statsministern..Belisarius skrev: Antar att du menade Secret Service? Och nej, det är inte en bra jämförelse efter som Secret Service har två uppdrag:
1) Ekonomisk brottslighet
2) Livvakttjänst
De började ju som en organisation som jagade falskmyntare, och de håller de fortfarande på med kan man säga...
Rikskrim är en bra parallell till FBI. Speciellt som var och en av de 21 polismyndigheterna är en egen självständig organisation. Rikskrim arbetar mellan deras gränser och sätter upp rekommendationer för myndigheterna.
Om man ska ha en motsvarighet till SÄPO, tror jag den delas av FBI och HSOC, Department of Homeland Security Operations Center.
Hur bedriver "vanliga" poliser sitt arbete? Till exempel de nasister som är öppna med sin åsikt är rätt lätta att hålla kolla på utan att betala informatörer. Jag kan inte så mycket om polisarbete, men jag är säker på att bilden av SÄPO=åsiktsregistering är grovt felaktig.Per-Erik Larsson skrev: Om man nu inte spionerar på sina medmänniskor- hur får man då reda på deras åsikter?
Jag kan inte heller något om polisarbete. Att de håller koll på nazister är väl inget nytt.Martin Lundvall skrev:Hur bedriver "vanliga" poliser sitt arbete? Till exempel de nasister som är öppna med sin åsikt är rätt lätta att hålla kolla på utan att betala informatörer. Jag kan inte så mycket om polisarbete, men jag är säker på att bilden av SÄPO=åsiktsregistering är grovt felaktig.Per-Erik Larsson skrev: Om man nu inte spionerar på sina medmänniskor- hur får man då reda på deras åsikter?
/Martin
Eftersom ingen av oss kan något om modernt polisarbete så föreslår jag att vi båda slutar fundera och spekulera över hur de får fram information. Annars kommer tråden bara sluta med ogrundad spekulation.Per-Erik Larsson skrev: Jag kan inte heller något om polisarbete. Att de håller koll på nazister är väl inget nytt.
Inte heller att de har hållit koll på folk ute på vänsterkanten.
Fast det är kanske gammalt och inget som händer idag.
Man blir inte tillfrågad, man blir värvad...Per-Erik Larsson skrev:Skulle du börja jobba som informatör åt SÄPO om du blev tillfrågad?
Jag skulle inte det.
Det är inte jämförbart med hänsyn till hur statsbildningarna ser ut. Länen har inte lika stark ställning som enskilda stater i USA, likaså har vi ett riksgemensamt rättsystem. Gällande MUST så ingår denna funktion redan i en annan myndighet, Försvarsmakten, och kan således inte ses som något annat än en stödfunktion. CIA/NSA är fristående organisationer som skulle kunna jämföras med det svenska myndighetsbegreppet.Carolus skrev:Kan man hårdra det och säga att SÄPO är Sveriges motsvarighet till FBI och MUST är Sveriges motsvarighet till CIA/NSA?