SÄPO

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 16 december 2005, 15:05

Belisarius skrev:En googling på "SÄPO" och "kaffe" får upp 14 000 träffar. Vad drar man för slutsats av det?
Att gamla flygtekniker jobbar på SÄPO... :P

J.K Nilsson

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 16 december 2005, 16:57

Belisarius skrev: Antar att du menade Secret Service? Och nej, det är inte en bra jämförelse efter som Secret Service har två uppdrag:

1) Ekonomisk brottslighet
2) Livvakttjänst

De började ju som en organisation som jagade falskmyntare, och de håller de fortfarande på med kan man säga...

Rikskrim är en bra parallell till FBI. Speciellt som var och en av de 21 polismyndigheterna är en egen självständig organisation. Rikskrim arbetar mellan deras gränser och sätter upp rekommendationer för myndigheterna.

Om man ska ha en motsvarighet till SÄPO, tror jag den delas av FBI och HSOC, Department of Homeland Security Operations Center.
Jo visst menar jag Secret Service, blev lite fel i all hast där.. Det jag menar är precis som du skriver att man nog får se på en rad olika amerikanska organisationer när man ska hitta en jämförelse till sveriges SÄPO. När det gäller Secret Service så var det främst livvakterna jag tänkte på, något man kan hitta i SÄPO's personskydd.. SS skyddar presidenten, SÄPO skyddar statsministern..

SÄPO's författningsskydd bör jämföras med FBI..
SÄPO's kontraterrorism bör jämföras med HSOC..
SÄPO's kontraspionage bör jämföras med .. förslag ?

I.a.f. enligt min uppfattning..

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 december 2005, 12:21

Per-Erik Larsson skrev: Om man nu inte spionerar på sina medmänniskor- hur får man då reda på deras åsikter?
Hur bedriver "vanliga" poliser sitt arbete? Till exempel de nasister som är öppna med sin åsikt är rätt lätta att hålla kolla på utan att betala informatörer. Jag kan inte så mycket om polisarbete, men jag är säker på att bilden av SÄPO=åsiktsregistering är grovt felaktig.

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 18 december 2005, 12:33

Martin Lundvall skrev:
Per-Erik Larsson skrev: Om man nu inte spionerar på sina medmänniskor- hur får man då reda på deras åsikter?
Hur bedriver "vanliga" poliser sitt arbete? Till exempel de nasister som är öppna med sin åsikt är rätt lätta att hålla kolla på utan att betala informatörer. Jag kan inte så mycket om polisarbete, men jag är säker på att bilden av SÄPO=åsiktsregistering är grovt felaktig.

/Martin
Jag kan inte heller något om polisarbete. Att de håller koll på nazister är väl inget nytt.
Inte heller att de har hållit koll på folk ute på vänsterkanten.
Fast det är kanske gammalt och inget som händer idag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 december 2005, 12:39

Per-Erik Larsson skrev: Jag kan inte heller något om polisarbete. Att de håller koll på nazister är väl inget nytt.
Inte heller att de har hållit koll på folk ute på vänsterkanten.
Fast det är kanske gammalt och inget som händer idag.
Eftersom ingen av oss kan något om modernt polisarbete så föreslår jag att vi båda slutar fundera och spekulera över hur de får fram information. Annars kommer tråden bara sluta med ogrundad spekulation. :)

/Martin

Ilic
Tidigare medlem

Inlägg av Ilic » 10 februari 2006, 20:23

Per-Erik Larsson skrev:Skulle du börja jobba som informatör åt SÄPO om du blev tillfrågad?
Jag skulle inte det.
Man blir inte tillfrågad, man blir värvad...

Över till verkligheten:

Det går inte att jämföra vare sig SÄPO eller MUST med systerorganisationerna FBI eller CIA. Kanske lite när det gäller FBI men det är inte heller helt korrekt. Eftersom federationen där på andra sidan av Atlanten håller sig med skiftande juridiska system (nationella kontra delstatliga) blir det lite haltande. FBI har till uppgift att - bland annat - lagföra de som bryter mot de nationella lagarna. Därför är exempelvis bilstölder en angelägenhet för FBI men inte mord för att hårddra det lite. Mord kan självklart falla under FBI:s domsago också men först under vissa förutsättningar. FBI har därför lokala kontor i de olika delstaterna. (som sagt, hårddraget).

RKP (rikskriminalpolisen) har inga lokala kontor på samma sätt. RKP är en nationell resurs (här hör jag många gamla polistrynen grymta) och skall verka mot särskilt allvarlig brottslighet eller förstärka de lokala myndigheterna vid behov.

MUST är precis som det låter försvarets underrättelse och säkerhetstjänst. Försvarets. Att de stöttar regeringen beslutsfattande är ju självklart då de är underordnade Försvarsdepartementet men de är i första hand försvarets egna resurs. Lägg märke till det i debatten som pågår nu. Försvaret fiskar efter att "stötta" - det vill säga ta över delar av uppgifterna från - polisen men de är inte beredda att låta släppa sin dragningsrätt för MUST.

CIA är en nationell underrättelsemyndighet som inte har med krigsmakten, polisen eller andra att göra. De lever sitt eget liv och rapportera till presidenten. Uppgifterna de har att lösa liknar i viss utsträckning både MUST och SÄPO men de är helt självständiga från de "hussar" som de svenska underrättelse- och säkerhetorganisationerna har att göra med.

Hypoteser:
På sikt kommer Sverige att bilda en underrättelse- och säkerhetsorganisation likande CIA. Då slipper SÄPO de polisiära krav som de dras med (poliser måste idag avbryta ett pågående kriminellt angrepp och kan alltså inte infiltrera kriminella organisationer (teoretiskt)). Underrättelsetjänsten kan då också börja verka nationellt vilket har varit en hämsko för deras verksamhet under lång tid. Den första indikationen på detta är framväxten av SUND (som grovt sett skulle vara en motsvarighet till det nationella säkerhetsrådet i USA) inom Försvarsdepartementet.

SÄPO kommer att släppa författningsskyddet ner till de lokal polismyndigheterna. Det vill säga den så kallade åsiktsregistreringen. Den sker idag på lokal nivå i och med bildandet av kriminalunderrättelsetjänsten (KUT) som har byggts upp sedan mitten av 90-talet.

Ilic/ vare sig underättelse- eller säkerhetsmänniska.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 11 februari 2006, 13:26

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Säpo och must

Inlägg av alexcykel » 17 februari 2006, 15:05

Gå gärna in på säpos hemsida och läs yttrandet om betänkandet om en ny säkerhetsorganisation.
Säpo är inte intresserade av att låta Must utföra polisiära ärenden. Märkligt nog är det precis det som våra politiker tycker att de skall göra när de vill blanda in dem i "terroristjakten".

http://www.sakerhetspolisen.se/Publikat ... 051102.pdf

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 20 oktober 2006, 13:47

Carolus skrev:Kan man hårdra det och säga att SÄPO är Sveriges motsvarighet till FBI och MUST är Sveriges motsvarighet till CIA/NSA?
Det är inte jämförbart med hänsyn till hur statsbildningarna ser ut. Länen har inte lika stark ställning som enskilda stater i USA, likaså har vi ett riksgemensamt rättsystem. Gällande MUST så ingår denna funktion redan i en annan myndighet, Försvarsmakten, och kan således inte ses som något annat än en stödfunktion. CIA/NSA är fristående organisationer som skulle kunna jämföras med det svenska myndighetsbegreppet.

Skriv svar