5 stycken Lockheed P-38, lyfts ur Grönlandsisen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 september 2005, 14:20

varjag skrev:'Färjeflygarna', som Anton Severin påpekade - var ofta sekundära piloter
Nu ligger jag pyrt till om jag nämner de kvinnliga 'Färjeflygarna' :lol: , så det gör jag inte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 21 september 2005, 22:30

CvD skrev:Vad gjorde planen i Göteborgs hamn egentligen???? 8O
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att de mellanlandade där (inte bokstavligen då :wink: ) innan de skeppades vidare till Usa eller vart de nu skulle.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 21 september 2005, 22:39

Thomas Johansson skrev:
CvD skrev:Vad gjorde planen i Göteborgs hamn egentligen???? 8O
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att de mellanlandade där (inte bokstavligen då :wink: ) innan de skeppades vidare till Usa eller vart de nu skulle.
Inte den kortaste transporten man kan tänka sig. Grönland-Göteborg-USA och eftersom Grönland är danskt så kanske Danmark var en delsträcka 8O 8O :?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 22 september 2005, 17:01

För några år sen upptäcktes även en handfull B-25 eller B-26, de var iallafall av typen allierade medeltunga bombplan, som tvingats nödlanda i Antarktis. Det var med i Vetenskapens Värld (nån som har bättre koll och tillgång till bredband/ADSL hemma kan ta reda på exakt vilket program det var?) och infattade även intervjuer med några av de besättningsmän som var med då. Så vitt jag vet har man inte bärgat något av planen eller har planer på det. Men man tog sig ner till dem iallafall och till allas förvåning var färgen och märkningarna nästan helt i orginalskick. Till och med noskonsten som en av piloterna skrivit fanns kvar!

Såg den dokumentär gjord av Vetenskapens Värld om B-29an på Antarktis, verkligen sorgligt. Man hade fixat ihop planet och till och med fått fram nya propellerblad, men så fattade en av motorerna eld under starten och hela planet brann upp. Det finns ju inte så många gamla plan kvar från andra världskriget nu. Jag känner mig preveligierad att ha sett Spitfire, Mustang, B-25, F4U Corsair och P-40 i luften, det är väl en syn som kommer bli allt mer sällsynt i framtiden tråkigt nog.

Morgan

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 september 2005, 17:06

Jkpg1977 skrev: Såg den dokumentär gjord av Vetenskapens Värld om B-29an på Antarktis, verkligen sorgligt. Man hade fixat ihop planet och till och med fått fram nya propellerblad, men så fattade en av motorerna eld under starten och hela planet brann upp.
Morgan
Vill minnas att huvudmekanikern, drog på sig någon sjukdom och avled.

MVH

Skriv svar