Illuminati - Existerar denna rörelse eller är det en myt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 juni 2005, 10:55

Och här har vi ytterligare en person som aningslöst påstår att Illuminati existerat:
http://www.zenit.org/english/visualizza.phtml?sid=71656

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 juni 2005, 11:51

Tja. Verklighetens Illuminati är ju skäligen ointressanta; man kan väl rentav säga att det inte spelar någon roll om de funnits eller inte. De Illuminati som får all publicitet har ju definitivt aldrig funnits.
Widsith skrev:Detta påstådda Illuminati skall alltså ha funnits som ett hemligt sällskap inom frimurarorden på 1700-talet i Bayern.
Som jag förstått saken var det ett utbrytarsällskap, f.d. Frimurare som startat eget.

Susning nämner förresten en svensk liten filial (eller heter det loge i sammanhanget?), med kändisar involverade. Det borde vara lite lättare att kontrollera, för den hågade.
Den filial av Illuminaterna som infördes i Stockholm av Boheman, den beryktade mystikern, och varmed 1700-talets mysticism satte sin krona på verket blev inte långvarig. Boheman var intim frimurarevän med hertig Carl och lyckades intressera honom liksom många av rikets förnäma män och kvinnor. Den unge Gustaf Adolf tycktes inte heller vara obenägen för att låta inviga sig i ordens höga hemligheter, men då kom man underfund med att Bohemans visdom vore av högst revolutionär beskaffenhet. Han fördes ur riket, och den svenska Illuminatorden upphörde.

hans lindquist
Medlem

Ett utmärkt ordenssällskap

Inlägg av hans lindquist » 15 juni 2005, 14:53

Avsaknaden av dokument och andra någorlunda säkra källor gör Illuminati till ett perfekt objekt för varje glad fabrikant av konspirationsteorier. För antalet år sedan fabulerade illustra organisationen EAP (europeiska arbetarpartiet) vilt om misshagliga politikers förbundenhet med illuminatiorden, frimurarna, rosencreutzarna mfl fantasieggande ordenssällskap, reella eller uppdiktade.
Som alla säkert förstår styrs världsförloppet in i minsta detalj av någon av nyssnämnda ordnar. Tyvärr är undertecknad förhindrad att ange vilken, då detta är en strängt bevakad hemlighet , tillgänglig endast för medlemmar av allra högsta graden. Då yppande även av medlemskapet medför repressalier förväntar sig undertecknad obrottslig diskretion från de ärade meddebattörernas sida.
Hasse L

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 juni 2005, 15:12

Det finns en serie som går på ettan som heter "Believe Nothing", som handlar om en brittisk professor som är en av de 13 män som styr världen. Tycker det här påminner lite om det. :lol:

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 juni 2005, 23:36

Själv börjar jag bli lite tveksam till att ens Bayern existerat.... :?

Detta om Illuminati påminner så starkt om en vandringssägen, där man bara genom att tipsa om "existensen" av vissa dokument som skulle bevisa att sällskapet funnits upprätthåller illusionen. Men låt oss inte traska på i gamla imaginära hjulspår! Non serviam!

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 17 juni 2005, 22:50

Widsith skrev:Själv börjar jag bli lite tveksam till att ens Bayern existerat.... :?
Det var konspirationsteori på hög nivå. Bayern existerar... ( http://www.bayern.de ) :P

Användarvisningsbild
BB
Medlem

Inlägg av BB » 29 juni 2005, 13:29

Enligt A.E Waite i sin 'New Encylopeadia of Freemasonry' var Illuminati en revolutionärt deistisk och kungafientlig organisation. Att Illuminati har existerat är väl rätt vederlagt och då mellan åren 1776 tills organisationen förbjuds 1784, ett lästips (eller för bibliografiska källor) är Christopher McIntoshs avhandling 'The Rose Cross and the Age of Reason' som bland annat behandlar den konservativa frimurarordern Gold-und Rosenkreutzers polemik mot Illuminati.
Det finns en typiskt jesuitisk mytbildning om Illuminati dvs att medlemmarna skulle spionera över allt och alla även varandra inom sin egen ordern. Så istället för att det är jesuiter som intrigerar och konspirerar mot allt och alla i världen blir det Illumnati, mönstret känns igen.
Widsith skrev:Och här har vi ytterligare en person som aningslöst påstår att Illuminati existerat:
http://www.zenit.org/english/visualizza.phtml?sid=71656
Jag skummade igenom artikeln som jag tyvärr missat vid första läsningen av tråden, och jag tycker den var rätt bra. Frågeställningen om Illuminati och Dan Brown får ju ett hyggligt svar. Gjorde en lat sökning på Massimo Introvigne http://en.wikipedia.org/wiki/Massimo_Introvigne
Center for Studies on New Religions - CESNUR har även en motsvarighet i Sverige FINYAR - http://www.finyar.se/info.html
Så det hela är väl rätt akademiskt korrekt?

edit: istället för att skapa en ny post klistrar jag in den.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Re: Illuminati - Existerar denna rörelse eller är det en myt

Inlägg av Dalmas » 29 juli 2005, 18:06

Solitaire skrev:
Jago_86 skrev:Är det någon som har någon trovärdig fakta om rörelsen?
Det finns ju många som tror att den faktiskt existerar och att den har spridit ut sina symboler överallt i världen.
Jag läser "Änglar och demoner" av Dan Brown nu. Javisst, det är en roman. Men han påstår ju att faktan i boken är äkta. Där berättar han om att den amerikanska dollarsedeln är märkt med en utan Illuminatis symboler och även att mycket av den kristna konsten har symboler från Illuminati.
Jag vet inte hur det är med "Änglar och demoner" men Brown har erkänt i TV att han inte har några bevis för sina fantasier vad gäller "Davincikoden".

Illuminati var ett hemligt sällskap inom vissa frimurarordnar på 1700-talet som arbetade för att undergräva det konservativa styren till förmån för Upplysningens idéer (därav namnet som betyder ungefär "upplysarna" el. dyl.). De avslöjades och upplöstes av myndigheterna i Bayern har jag för mig och har allt sedan dess befolkat konspirationteoriernas värld.

Ändr.:Bayern inte Österrike
Att Illuminati skulle ha infiltrerat frimureriet faller på sin egen orimlighet, saken är nämligen detta: I huvudsak finns det tre olika grenar av frimureriet i världen, det svenska systemet, Grand Lodges och Grand Orient. Det svenska systemet är kristet och absolut opolitiskt. Grand Lodges är monoteistiskt (tron på ett högre väsen) och opolitiskt. Grand Orient är däremot ett politiskt frimureri, det är radikalt och har bl a stridit för den franska skolan ska vara konfessionslös. Det svenska frimureriet erkänner inte Grand Lodges.

Att Illuminati skull infiltrera Grand Orient och göra det till ett i hemlighet politiskt frimureri, trots att det redan är öppet politiskt - faller på sin egen orimlighet.

Skriv svar