De bästa strategi spelen...?
-
Conny Edman
- Ny medlem
-
Hartmann1943-45
- Medlem
Klart som korvspad, Brädspelet World in flames
helst med superdeluxe versionen( alla kit)
sedan går det att fortsätta med America in flames +
Patton in flames, mycket underhållande och realistiskt strategispel,,
dock ganska krävande( med ex tid,plats, hjärnkapacitet, ett genuint historieintresse)
Men för alla die hard fans av ultimata strategiska 2-Värlskrigsspel är WIF
100% överlägset med sin detaljrikedom, kunskap intelligenta lösningar, spelbarhet(även solitaire suitability) Flera tusen counters.
Tyvärr verkar datorversionen, åtminstone Betan av spelet CompWIF
sakna all känsla som brädspelet inger, det tycks endast vara
någon trist plankning av brädspelet utan vare sig ljud, snygga counters
snygga kartor, ja i praktiken det mesta framstår som skräp med betan.
Hoppas att den slutgiltiga produkten(vilken sägs vara utan AI)
skärper upp sig många snäpp.
Programmeraren http://www.marinacci.com/Chris/
verkar aldrig bli klar, minst 6 års arbete, men knappt en tendens till
någon form av färdig produkt
Som tur är finns ju Det hederliga brädspelet.
helst med superdeluxe versionen( alla kit)
sedan går det att fortsätta med America in flames +
Patton in flames, mycket underhållande och realistiskt strategispel,,
dock ganska krävande( med ex tid,plats, hjärnkapacitet, ett genuint historieintresse)
Men för alla die hard fans av ultimata strategiska 2-Värlskrigsspel är WIF
100% överlägset med sin detaljrikedom, kunskap intelligenta lösningar, spelbarhet(även solitaire suitability) Flera tusen counters.
Tyvärr verkar datorversionen, åtminstone Betan av spelet CompWIF
sakna all känsla som brädspelet inger, det tycks endast vara
någon trist plankning av brädspelet utan vare sig ljud, snygga counters
snygga kartor, ja i praktiken det mesta framstår som skräp med betan.
Hoppas att den slutgiltiga produkten(vilken sägs vara utan AI)
skärper upp sig många snäpp.
Programmeraren http://www.marinacci.com/Chris/
verkar aldrig bli klar, minst 6 års arbete, men knappt en tendens till
någon form av färdig produkt
Som tur är finns ju Det hederliga brädspelet.
När det gäller strategispel finns det bara ett spel - Advanced Squadleader.
Enda problemet är att soloreglerna tyvärr inte riktigt håller samt att det är dyrt att köpa spelet. :p
Annars finns det gamla klassiska Diplomacy - om man har gott om tid - så är det en klassiker, om än det dröjer ett tag innan det börjar hända något.
Enda problemet är att soloreglerna tyvärr inte riktigt håller samt att det är dyrt att köpa spelet. :p
Annars finns det gamla klassiska Diplomacy - om man har gott om tid - så är det en klassiker, om än det dröjer ett tag innan det börjar hända något.
-
Hartmann1943-45
- Medlem
Ursäkta mig, men Advanced squadleader är kanske det mest taktiska krigsspel, och det minst strategiska spel som gjorts, ( förrutom microminicampaignen Kampfgrupp Peiper, jag äger 7 st delar av ASL
varav KGpeiper 1+2 Streets of fire ASL Beyond VALOR YANKS + några till)
tyvärr så har jag knappt spelat dessa spel, fast jag köpte alla på en gång
en glad dag i feb97.
en glad dag i feb97.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Diplomacy är oslagbart, inte minst som speldesign. Så enkelt... men ändå så fullt av möjligheter. Det faktum att det inte existerar någon slump kryddar spelet enormt.Patrik skrev:När det gäller strategispel finns det bara ett spel - Advanced Squadleader.
Tyvärr har jag aldrig slutfört en kampanj. När man väl fått ihop sju spelare drar det alltid ut på tiden och nån som inte kan
/Forsberg
Det finns klara brister i ASL:s upplägg - konstigt vore det annars.Hartmann1943-45 skrev:Ursäkta mig, men Advanced squadleader är kanske det mest taktiska krigsspel, och det minst strategiska spel som gjorts, ( förrutom microminicampaignen Kampfgrupp Peiper, jag äger 7 st delar av ASL
en glad dag i feb97.
Jag håller dock absolut inte med dig i dina åsikter - när du dessutom inte själv spelat spelet spec. mycket så skulle jag vilja veta hur du kommit fram till dina slutsatser - själv har jag spelat ASL från och till sedan början av 90-talet och verkligen inte ångrat mig...
Jag tror jag har kört klart två eller tre ggr av alla gånger jag spelat spelet, fast då var det långt innan folk skaffade sig tjejer/högre utbildning/jobb när man kunde spendera en hel helg sittandes i någon lokal och intrigera.Mathias Forsberg skrev:Tyvärr har jag aldrig slutfört en kampanj. När man väl fått ihop sju spelare drar det alltid ut på tiden och nån som inte kan![]()
Tyvärr har dock allt för många omgångar förstörts av tidsbrist - nu senast när vi försökte med renässansversionen av Diplomacy - Macchiavelli. :p
-
Hartmann1943-45
- Medlem
Om jag inte missminner mig. så innebär squad = grupp
alltså gruppledare =squadleader
Ett strategiskt krigspel ala World in flame. Hearts of Iron
behandlar strategiska element av krigsföringen
såsom vilka råvaror som skall prioriteras till olika stridsenheter
och att förneka fienden strategiska element med ex ubåtar,när fienden utför handlingar såsom konvojering av råvaror.
Strategiska bombningar vilka går ut på att förstöra fiendens förmåga att
producera nya vapen.
Armeér , kårer, divisioner såsom lägsta enhet brukar brigader,regementen
battaljoner vara i Strategiska spel,men i squadleader är enheterna snipers = en soldat
squads = 4-6 soldater, ensamma fordon = en counter
alltså taktiskt spel.
Om man läser Avalon Hills olika kategorier på brädspel, brukar alltid
ASL vara under kategorien taktiska krigsspel.
Därav innebär det inte att ASL skulle vara ett dåligt spel, snarare tvärt om
det lilla intryck jag har fått är att det är den nästan ultimata WW2
taktiska simuleringen.
Skulle kanske vara enormt roligt att spela , med rätt person och
en lång semmester dedikerad till krigsspel. 8)
alltså gruppledare =squadleader
Ett strategiskt krigspel ala World in flame. Hearts of Iron
behandlar strategiska element av krigsföringen
såsom vilka råvaror som skall prioriteras till olika stridsenheter
och att förneka fienden strategiska element med ex ubåtar,när fienden utför handlingar såsom konvojering av råvaror.
Strategiska bombningar vilka går ut på att förstöra fiendens förmåga att
producera nya vapen.
Armeér , kårer, divisioner såsom lägsta enhet brukar brigader,regementen
battaljoner vara i Strategiska spel,men i squadleader är enheterna snipers = en soldat
squads = 4-6 soldater, ensamma fordon = en counter
alltså taktiskt spel.
Om man läser Avalon Hills olika kategorier på brädspel, brukar alltid
ASL vara under kategorien taktiska krigsspel.
Därav innebär det inte att ASL skulle vara ett dåligt spel, snarare tvärt om
det lilla intryck jag har fått är att det är den nästan ultimata WW2
taktiska simuleringen.
Skulle kanske vara enormt roligt att spela , med rätt person och
en lång semmester dedikerad till krigsspel. 8)
Hartmann:
Termen "Strategispel" brukar vara ganska bred precis som övriga spelkategorier som "actionspel" och "sportspel". Sedan kan man dela in allting i olika noggrannare grupper om man vill tex realtids-/omgångs-baserade. För övrigt har den principiella skillnaden mellan strategi och taktik debatterats tidigare i forumet. Det känns inte helt glasklart vad som är vad.
"Shogun: Total War":(om Japanska inbördeskriget) Har dels en hyfsad strategisk modell (lite åt RISK hållet) och en grymt bra taktisk modell med stridsmoral, utmattning, väderpåverkan, riktig line-of-sight (>1200 soldater per sida). Riktigt bra tidskänsla. Multiplayerdelen är lite drabbad av att det är för bra att försvara (som i verkligheten) men det går att fixa med lite frivilligt handikapp.
Snart är uppföljaren "Medieval: Total War" här. Verkar bli ett ruggans bra spel! Större slag, mer strategi, fler sorters soldater, mer borgar osv.
Termen "Strategispel" brukar vara ganska bred precis som övriga spelkategorier som "actionspel" och "sportspel". Sedan kan man dela in allting i olika noggrannare grupper om man vill tex realtids-/omgångs-baserade. För övrigt har den principiella skillnaden mellan strategi och taktik debatterats tidigare i forumet. Det känns inte helt glasklart vad som är vad.
"Shogun: Total War":(om Japanska inbördeskriget) Har dels en hyfsad strategisk modell (lite åt RISK hållet) och en grymt bra taktisk modell med stridsmoral, utmattning, väderpåverkan, riktig line-of-sight (>1200 soldater per sida). Riktigt bra tidskänsla. Multiplayerdelen är lite drabbad av att det är för bra att försvara (som i verkligheten) men det går att fixa med lite frivilligt handikapp.
Snart är uppföljaren "Medieval: Total War" här. Verkar bli ett ruggans bra spel! Större slag, mer strategi, fler sorters soldater, mer borgar osv.
Civ 1 är i mina ögon fortfarande oslagbart när det gäller strategi. Ett annat bra strategispel är RT2.
ASL är knappast ett strategispel. Det är däremot ett mkt bra taktikspel. Spelade det under t.o.f. i fem år. Nu föredrar jag någon av varianterna av Steelpanther eller CC. SP för flexibiliteten och CC för underhållningen. Nån som vill köpa ASL billigt?
ASL är knappast ett strategispel. Det är däremot ett mkt bra taktikspel. Spelade det under t.o.f. i fem år. Nu föredrar jag någon av varianterna av Steelpanther eller CC. SP för flexibiliteten och CC för underhållningen. Nån som vill köpa ASL billigt?
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
AOE,EE
Age of empire the conq.. och Empire Earth
- M Lenngren
- Medlem
Bästa spel
Det allra bästa Strategi Spel någonsin (Enligt mig) är helt klart.
CONQUEROR A.D. 1086
Mycket sakfel, men spelkänslan är något i hästväg.
CONQUEROR A.D. 1086
Mycket sakfel, men spelkänslan är något i hästväg.
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem