Star Wars är gjort delvis på Vita Rosen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 21 maj 2005, 23:14

Star Wars är ett hopkok av en massa gamla sagor, filmer och verkliga händelser. Grekisk mytologi, Arthur-sagan, Robin Hood, Sagan om Ringen, Kurusawas film Den Vilds flykten m.m. Med lite god vilja kan man säkert hitta möjliga referenser till det mesta.

En del vapen är f.ö. misstänkt lika verkliga bössor. Imperiets lasergevär DLT-20A är t.ex. väldigt lik en MG34.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 22 maj 2005, 02:08

Tomas Ibsen skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Yoda är dessutom så japansk man kan bli - den till en början fjantiga gubben som plötsligt blir vis och mäktig.
(Vilket naturligtvis helt försvunnit när Lucas sedan skrev de nya filmerna...)

Mvh -Dan
Nu känns han mer som en... Studsboll. :?
Fast han är grym i trean. :D Det är klart, en sån liten knatte måste väl studsa en hel del för att kunna använda sin sabel. Jag har alltid föreställt mig Yoda som mer av en "force-wielder", alltså att han nästan uteslutande skulle använda sig av Kraften i en fajt och därigenom inte behöva svinga sitt lysrör.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 maj 2005, 06:18

Belisarius skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Yoda är dessutom så japansk man kan bli - den till en början fjantiga gubben som plötsligt blir vis och mäktig.

Mvh -Dan
Fast han är grym i trean. :D Det är klart, en sån liten knatte måste väl studsa en hel del för att kunna använda sin sabel. Jag har alltid föreställt mig Yoda som mer av en "force-wielder", alltså att han nästan uteslutande skulle använda sig av Kraften i en fajt och därigenom inte behöva svinga sitt lysrör.
Det går emot Yodas karaktär som han etablerades i originalfilmerna att han skulle vara en krigare, tycker det är lite taffligt historieberättande att han inte kunde fortsätta vara den vise mystikern som bistår med råd snarare än dåd.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 maj 2005, 10:14

Mako skrev: En del vapen är f.ö. misstänkt lika verkliga bössor. Imperiets lasergevär DLT-20A är t.ex. väldigt lik en MG34.
Vad säger det om Han Solos karaktär, som springer omkring med en Luger. (de använde riktiga vapen och sattde på lite extra "skrot") tyska vapen dominerar även i framtiden?

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 22 maj 2005, 11:20

Jag brukar skämta med polarna att trade fedartion är Hansan :)
Men har inte George Lucas hämtat lite insperation till dem tre nya episoderna från den Romerska republikens fall?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 22 maj 2005, 13:13

Ja77 skrev:
Mako skrev: En del vapen är f.ö. misstänkt lika verkliga bössor. Imperiets lasergevär DLT-20A är t.ex. väldigt lik en MG34.
Vad säger det om Han Solos karaktär, som springer omkring med en Luger. (de använde riktiga vapen och sattde på lite extra "skrot") tyska vapen dominerar även i framtiden?
Pfft, häng med. Star Wars utspelar sig inte i framtiden, utan "a long time ago in a galaxy far, far away...". ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 maj 2005, 13:17

Belisarius skrev:Star Wars utspelar sig inte i framtiden, utan "a long time ago in a galaxy far, far away...".
Just, annars skulle det ju inte kvala in i ett historiskt forum. Mkt enkelt.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 22 maj 2005, 15:19

Ja77 skrev:
Han Solo har ingen Prabellum Luger. Hans vapen är en ombyggd Mauser. Däremot är vapnet som han snor och använder när han ska rädda Lando undan Sarlaacens armar hyffsat lik en Luger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 maj 2005, 16:40

Solitaire skrev:
Belisarius skrev:
Tomas Ibsen skrev:

Mvh -Dan
Det går emot Yodas karaktär som han etablerades i originalfilmerna att han skulle vara en krigare, tycker det är lite taffligt historieberättande att han inte kunde fortsätta vara den vise mystikern som bistår med råd snarare än dåd.
Håller med. Det är det sorgliga med de nya filmerna, att Lucas avvikit från orginalidén och inkorporerat en massa idéer från Star Wars-litteratur och andra influenser från senare tid. Stormtroopers som är kloner, och en Yoda som är krigare.

-I'm looking for a great warrior.
-Wars do'nt make one great.

Eftersom det är inspelat i England, så använde de sig väl av gammalt överskottmateriel från krigen och senare. Stormtrooper's blaster är en smått modifierad (siktet och kort magasin istället för ett långt böjt) Sterling L2A2 (en 9mm k-pist), där man alltid har axelstödet böjt framåt under pipan - så det ser lagom sci-fi ut...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 22 maj 2005, 18:28

Dûrion Annûndil skrev:Håller med. Det är det sorgliga med de nya filmerna, att Lucas avvikit från orginalidén och inkorporerat en massa idéer från Star Wars-litteratur och andra influenser från senare tid. Stormtroopers som är kloner, och en Yoda som är krigare.

-I'm looking for a great warrior.
-Wars do'nt make one great.
Håller med om Yoda. Men pratades inte Obi-Wan om "the clone wars", redan i Episod IV? Med andra ord Lucas kan redan då spånat på idén om att Stormtrooperna var kloner?

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 22 maj 2005, 18:59

Om jag inte har helt fel så hade George Lucas redan skrivit 1an - 6an när han gjorde första filmen. Han gjorde dock valet att göra 4-6an först för de passade mycket bättre som film?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 maj 2005, 19:11

Denna tråd är för jämförelser med Vita Rosen, blir det en tråd om filmerna generellt så låses den.

/Marcus

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 24 maj 2005, 10:48

Det är väl ganska självklart att filmskapare hämtar intryck från omvärlden och historien.
De flesta historier bygger ju samma teman som funnits i tusentals år. Mao eviga teman som berör oss människor.
Vill man så kan man säkert hitta likheter mellan Star Wars serien och vilken annan historia som helst. Är man intresserad av Star Wars skall man läsa orginalmanuset till del IV. Lucas tankar har ändrats mer än en gång, och det är mkt svårt att se att det samma film. Så influenserna har kommit från många olika håll.

Under högskoletiden hade jag en examinator som skrivit en avhandling om att Star Wars var ett samhällskritiskt verk som egentligen handlade om Vietnam kriget. Visst han hade väl kanske rätt samtidigt men samtidigt så fel.

Par
Medlem

Inlägg av Par » 27 maj 2005, 08:28

Har en kompis som brukar vara pa skywalker ranch (george lucas massiva ranch norr of san francisco). Han har ett enorm bibliotek med historisk litteratur och ar valdigt intresserad av historia och skon litteratur. Det ar helt klart att han har fritt associerat till verkliga handelser, tex. har man ofta sagt att jamforelsen med emperor och mussolini/hitler ar en hyfsat bra liknelse. Personligen tror jag att det ar hyfsat mycket associationer i hans skrivna verk och verkliga historiska handelser. Det genomgaende temat av vad jag ser ar att onda manniskor (imperiet) har en filosofi liknande hitler dvs. de ar renrasiga och all ser mer eller mindre likadana ut (vita man som ar 180cm langa och hyfsat valtranade). Genomgaende for det goda ar att det finns en tolerans for all sorters manniskor och utomjordingar (dvs. en stark inbyggd respekt for alla sorters personer/varelser).

Intressant trad, liknelsen mellan nazist fotografier/filmer och star wars ar inget jag direkt tankt pa forrut, men nar jag tanker tillbaka ser man ju helt klart att det finns vissa likheter.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 maj 2005, 13:23

Ett irrelevant inlägg av Von Bing togs bort.

Skriv svar