Snart trettio år sedan USA evakuerade Saigon

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 11 april 2005, 17:44

Det stämmer ju som du säger att evakueringen av den sista amerikanska personalen från Saigon inte har någon som helst historisk betydelse, denna händelse har ju inte heller lämnat några spår i historien i form av bilder eller filmsekvenser. Slutpunkten på USA krig mot Vietnam är inte värt att uppmärksamma på något vis, jag inser det nu, tack så mycket.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 april 2005, 06:58

Hmm...Nu var det inte meningen att såra dina känslor Solitaire. Jag ville mest bara påpeka att för USA så varade Vietnam-kriget till 1972. Och inte till 1975 som många verkar tro.
There was no "bloodbath". With the invader expelled, Vietnam was again one country. The longest war of the 20th century was over
Sedan vet jag inte om alla båtflyktingar håller med Pilger här. Men det är en annan sak.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 april 2005, 09:50

sonderling skrev:Hmm...Nu var det inte meningen att såra dina känslor Solitaire. Jag ville mest bara påpeka att för USA så varade Vietnam-kriget till 1972. Och inte till 1975 som många verkar tro.
There was no "bloodbath". With the invader expelled, Vietnam was again one country. The longest war of the 20th century was over
Sedan vet jag inte om alla båtflyktingar håller med Pilger här. Men det är en annan sak.

Sonderling
Så det skedde inga utresningar då? Vad hände med supporters till den gamla regimen? En del hamnade efter vad jag har hört i omskolingsläger. Men det skedde ingen större mängd avrättningar då?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 april 2005, 07:51

Undrar varför alla reportage om Vietnam-krigets slut på TV och Radio nuförtiden, handlar om händelser som My lai och Agent Orange?

Borde de inte handla om vad som hände sedan palatsgrindarna öppnats med hjälp av en T-54:a.

Hmmm....det är så man anar en "ism". :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 april 2005, 08:33

sonderling skrev:Undrar varför alla reportage om Vietnam-krigets slut på TV och Radio nuförtiden, handlar om händelser som My lai och Agent Orange?

Borde de inte handla om vad som hände sedan palatsgrindarna öppnats med hjälp av en T-54:a.

Hmmm....det är så man anar en "ism". :?

Sonderling
Jepp, marknadsekonomism - ge marknaden vad marknaden vill ha. ;)

För att vara rättvis, så nämde till och med kulturnyheterna (inte den mest mörkblåa av produktioner) Vietnamns undermåliga respekt för mänskliga rättigheter, komplett med hänvisningar till Human Rights Watch och George Orwell.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 april 2005, 08:58

Fast å andra sidan så tiger man forfrande ihjäl sådan saker som den omfattande slaketen av civila sydvitenameser 1975, deras brott var att de hindrade framryckningen mot Saigon varför NVA rensade vägen från flyktingmassor med artilleri, stridsvagnar och Migplan. Många Sydvitenameiska soldater sköts också på stället när de gav sig eller hanns upp under sin flykt söderut.

Chaos
Medlem

Inlägg av Chaos » 28 april 2005, 09:10

Kapten_Gars skrev:Fast å andra sidan så tiger man forfrande ihjäl sådan saker som den omfattande slaketen av civila sydvitenameser 1975, deras brott var att de hindrade framryckningen mot Saigon varför NVA rensade vägen från flyktingmassor med artilleri, stridsvagnar och Migplan. Många Sydvitenameiska soldater sköts också på stället när de gav sig eller hanns upp under sin flykt söderut.

Kan måhända vara sant, ja. men hur illa tror du inte att tillfångatagna nordviertnameser och Vietcong soldater behandlades av den sydvietnamesiska regimens armén? I alla krig förekommer hemskheter från i princip alla sidor...

Skriv svar