stalin och makten.

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 december 2004, 02:48

Den nyligen publicerade boken 'Stalin, Den Röde Tsaren och Hans Hov' av Simon Montefiore är en utomordentlig studie av Stalins metoder, intriger och tillfälliga koalitioner inom Partiet. Tillfälliga - därför att de flesta 'koalitionsmedlemmarna' mördades efterhand som nya koalitioner kom till och i sin tur gick samma öde till mötes.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 december 2004, 11:06

Perra skrev: Hm ja det är min uppfattning också ......
Precis!
Det är så trevligt när man är överens. 8)
Har du skaffat ett svensk tangentbod förresten? :wink:
Har lyckats skaffa internet till min laptop. Det hela är väl mer eller mindre olagligt, fast alla gör det. Om ni någon gång kommer till MGU och undrar vad det är för sladdar som hänger kors och tvärs på fasaderna, så kan jag nu meddela att det är internetkablar.

/Martin

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 15 december 2004, 00:33

Liksom Varjag så kan jag skarp rekommendera Montifiores bok "Stalin-den röde tsarens hov"

Stalin var en mycket skicklig maktspelare och intrigmakare, som steg för steg tog kontrollen över kommunistpartiet. De som inte stödde honom eller sa emot honom rensades med några få undantag ut, förr eller senare, oavset om det var hans egen släkt eller gamla partikamrater.
De som var populära inom partiet som ex Kirov råkade ut för mystika olyckor eller oförklarliga mord där säkerhetstjänsten snabbt tog över utredningen.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Stalins makt

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 16 december 2004, 14:26

Hej Cilla!
Hoppas jag inte är för sent ute med att hjälpa dig. Vad Stalins makt beträffar finns enkla svar:
Bolsjevikpartiet var uppbyggt enligt starka hierarkiska strukturer. Ledningen utsåg basen. Stalin var sekreterare bland bossarna. När det blev kongress och man skulle välja vems väg som var rätt, skickade de olika avdelingarna representanter till kongressen. De som skickades var utnämnda av de lokala sekreterarna. De lokala sekreterarna var utnämnda av Stalin. Alla (kongressdeltagarna och sekreterarna) visste att de satt på sin post tack vare Stalin. Så de stödde honom under alla omröstningar så att han kunde besätta alla partiets viktiga poster med sina egna kompisar.
Så enkelt var det. Alltihop beror på Lenins sätt att bygga ett elitparti.
När han väl fått tag i makten skapade Stalin egna smågrupper inom partiledningen (tjugo till trettio pers) han fixade och donade sextetter och kvintetter bland ledarna så att igen kunde kritisera och bli upptäckt direkt.
Slutligen spelar andra faktorer in: Stalins trevliga personlighet (till skillnad från svinet Trotskij och tölpen Zinovjev). Stalin var trevlig och käck. Alltid lugn och trygg. Dessutom charmig och beläst. Slutligen var han en trogen lärjunge till den obestridde gestalten Lenin. Vad han än gjorde så hänvisade han till ett lämpligt Lenincitat.
Hoppas du har nytta av denna info som kommer ur Staffan Skotts bok om Sovjet samt Isaac Deutschers Den avväpnade profeten

Skriv svar