Rör inte mina franska vapen
- Panzerschreck
- Medlem
Jämfört med Leo II och M1A2 så ligger den nog i lä.Panzerschreck skrev:Den är väl en av dom bäst skyddade MBT på marknan idag va?
Samt eldlednings systemet (FINDERS) är väl också bra antar jag.
Sen har jag hört att kanonen inte håller måttet, men fortfarande är väl Leclerc ingen dålig sak, inte sant?
Under strvförsöken i Grekland kring 97-98 så "vann" Leo II "tävlingen överlägset före M1A2 som god tvåa.
Kommer inte ihåg var LeClercen kom.
Sen beror det lite på vad man vill ha, har för mig att i en ren stridsituation så var M1A2 bäst (dock marginellt), med att Leon hade klara logistiskat fördelar (bl.a bättre bränsleekonomi) och ett lägre pris.MD650 skrev:Jämfört med Leo II och M1A2 så ligger den nog i lä.Panzerschreck skrev:Den är väl en av dom bäst skyddade MBT på marknan idag va?
Samt eldlednings systemet (FINDERS) är väl också bra antar jag.
Sen har jag hört att kanonen inte håller måttet, men fortfarande är väl Leclerc ingen dålig sak, inte sant?
Under strvförsöken i Grekland kring 97-98 så "vann" Leo II "tävlingen överlägset före M1A2 som god tvåa.
Kommer inte ihåg var LeClercen kom.
Nu har jag inte det, så att säga, på papper och jag kommer inte ihåg alla moment som genomfördes men det enda som inte Leo II vann var just bränsleekonomi där Challenger var bäst och M1A(1)2 var sämst.Korpen skrev:Sen beror det lite på vad man vill ha, har för mig att i en ren stridsituation så var M1A2 bäst (dock marginellt), med att Leon hade klara logistiskat fördelar (bl.a bättre bränsleekonomi) och ett lägre pris.
Men som sagt jag är lite osäker exakt vilka moment som genomfördes. Det kan mycket väl vara så att det var så som Du säger att M1A1(2) vann ett enskilt stridsmoment.
Skall kolla lite med min källa om det går att klarlägga.
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 16 gånger.
Det stämmer! Det var bl.a. dags att byta ut strv 103 och 104. Under 93/94 prövades bl.a. strv 105 och T 80 som möjliga ersättare. När det blev klart med leasing av de tyska vagnarna avbröts försöken.KA skrev:En av anledningarna att vi köpte Leo2 var väl att vi då fick köpa begagnade äldre stridsvagnar från tyska försvaret.....Hade vi valt M1A2 skulle vi om vi ville köpa motsvarande mängd begagnade vagnar, endast fått köpa äldre vagnar med 105 mm kanon.
Ett förtydligande: ovanstående diskussion avhandlade strvförsöken i Grekland och Greklands ev. inköp av nya strv.
- Panzerschreck
- Medlem
- BMP-trekker2
- Medlem
Har aldrig hört talas om det men det är fullt möjligt.Bjernevik skrev:Fanns det inte en strv 103D med som alternativ också? Eller var det bara en idé som stannade på pappret?MD650 skrev:Det var bl.a. dags att byta ut strv 103 och 104. Under 93/94 prövades bl.a. strv 105 och T 80 som möjliga ersättare.
Kan det ha varit en vagn med IRV?