betydelsen av Stockholm
JaWidsith skrev:Ok, nu kommer jag väl att få barzam på mig
Detta är så klart nonsens. Pjäxa, känga, same, langos m.fl., och de hundratals lånorden och lånöversättningarna i de finlandssvenska dialekterna är precis lika mycket lånord från finno-ugriska språk som pojke.Widsith skrev:Finsk-ugriska i form av östersjöfinska är alltså en språkgrupp skild från samiskan, och det finns inga säkerställda låneord från finsk-ugriskan i svenskan annat än pojke, samt slutligen, samerna kom inte österifrån utan söderifrån...
När du säger en språkgrupp skild från samiskan, menar du då att språken inte alls är besläktade eller slår du bara in öppna dörrar och påstår samma sak som alla andra?
- Djinghis Khan
- Medlem
- sibiriska tigern
- Medlem
Jag undrar fortfarande vad finsk-permiska är.
Menar du på fullaste allvar att det bara finns ett lånord från östersjöfinska språk i svenskan? Här kommer några som Hellquist tar upp som lånord från finskan: pjäxa, kappe, katsa, kunt, lana, loka, parm, pärta, pörte, vacka/-e. Många av orden är redskaps- eller måttnamn.
Jag är medveten om att detta är en petitess, som egentligen inte säger emot din teori i stort, men när det kommer in uppenbara felaktigheter i en diskussion tycker jag det är bäst att rätta till dem om möjligt (jag försöker även korrigera mina egna missar genom att inte skriva saker utan att kolla upp dem, om jag är osäker).
Menar du på fullaste allvar att det bara finns ett lånord från östersjöfinska språk i svenskan? Här kommer några som Hellquist tar upp som lånord från finskan: pjäxa, kappe, katsa, kunt, lana, loka, parm, pärta, pörte, vacka/-e. Många av orden är redskaps- eller måttnamn.
Jag är medveten om att detta är en petitess, som egentligen inte säger emot din teori i stort, men när det kommer in uppenbara felaktigheter i en diskussion tycker jag det är bäst att rätta till dem om möjligt (jag försöker även korrigera mina egna missar genom att inte skriva saker utan att kolla upp dem, om jag är osäker).
- sibiriska tigern
- Medlem
Språk som talas av Komer (Komier, Syrjäner), Komipermjaker och Udmurter (Votjaker).En del lever (eller har åtminstone) levt som samer: renskötsel, pälsjakt, fiske, industrialism, m.m. men deras republik innehåller mycket olja, därav autonomiteten, kan man säga.barzam skrev:Jag undrar fortfarande vad finsk-permiska är.
Widsith skrev:Den tolkningen är ett resultat av en felskrivning från min sida, som jag rättade till redan vid första korrigeringen.barzam skrev:Menar du på fullaste allvar att det bara finns ett lånord från östersjöfinska språk i svenskan?
Eftersom pojke är lånat från ett östersjöfinskt språk, nämligen finskan, påstår alltså du precis vad jag skriver ovan ("menar du på fullaste allvar.."). Eller menar du att pojke inte har östersjöfinsk bakgrund?Widsith skrev:Finsk-ugriska i form av östersjöfinska är alltså en språkgrupp skild från samiskan, och det finns inga säkerställda låneord från finsk-permiskan i svenskan annat än pojke, samt slutligen, samerna kom inte österifrån utan söderifrån...
-
Christer Samuelsson
- Medlem
- sibiriska tigern
- Medlem
Jag inser väl att diskussionen om Mälardalsbirka = Stockholm är fullständigt oväsentlig, liksom hurvida det är finnourgier eller fornnordier som uppfann ordet. Låt oss hellre diskutera ortnamnens betydelse i idéhistoriskt perspektiv.
Ortnamnslexikon kan inte komma fram till vad Stockholm betyder, men man har angett att stock betecknar 'liggande trädstammar', vilket man därmed anser begränsar tolkningsmöjligheterna. Ordet stockholm har funnits längre än den skyddande pålkrans som fanns på 1500-talet: stokholm förekommer först 1252. Kan jag ställa mig frågan: är fel att associera stock- i stockholm med ordet stock, 'trädstam'?
När man tittar i ortnamnslexikon märker jag att -holm och -ulmi,-olmai, -olmuk har samma semantik (innebörd). De förklarar dock detta som att ortnamnen bildats genom avund:
Kanske var det inte Birger Jarl som grundade Stockholm, utan låt säga en dansk vikingahövding vid namn Tuckulmi (motsvarande runsvenskans mansnamn Tidhkomi?) och att småfolket i norr och öster inte visste detta förrän svenska kronan med våld och försorg inpräntade dem stockholm?
[edit: uttalandet kan ses som lite fjantigt, men jag försökte vara skojjig och därför markerade jag med smiley. Gillar själv inte sådana utsagor, men eftersom det sas i komiskt mening gick det för sig med mig. Platsen där Stockholm är beboddes sannolikt innan, det tvivlar väl ingen på, tror jag.]
P.S. jag ändrade trådrubriken till Stockholm, så vi struntar i västerås, gävle, m.m. tills vidare. D.S.
Ortnamnslexikon kan inte komma fram till vad Stockholm betyder, men man har angett att stock betecknar 'liggande trädstammar', vilket man därmed anser begränsar tolkningsmöjligheterna. Ordet stockholm har funnits längre än den skyddande pålkrans som fanns på 1500-talet: stokholm förekommer först 1252. Kan jag ställa mig frågan: är fel att associera stock- i stockholm med ordet stock, 'trädstam'?
När man tittar i ortnamnslexikon märker jag att -holm och -ulmi,-olmai, -olmuk har samma semantik (innebörd). De förklarar dock detta som att ortnamnen bildats genom avund:
Liknande avund nämns om Uppsala, där man angav potentatiska platser som upsala efter den ställning Uppsala hade sen 1500-talet. Jag vet dock inte vad holme heter på samiska."--- [Meningen före exemplifierar flera orter som innehåller -holm suffix] Det faktum att flera av dessa borgar och sätesgårdar hade hög social status och var välkända i hela riket, t.ex. Gripsholm, ledde från medeltidens slut till att en efterled holm i statushöjande syfte småningom kom att användas i namn på nyanlagda sätesgårdar, som inte var belägna på holmar."
Kanske var det inte Birger Jarl som grundade Stockholm, utan låt säga en dansk vikingahövding vid namn Tuckulmi (motsvarande runsvenskans mansnamn Tidhkomi?) och att småfolket i norr och öster inte visste detta förrän svenska kronan med våld och försorg inpräntade dem stockholm?
[edit: uttalandet kan ses som lite fjantigt, men jag försökte vara skojjig och därför markerade jag med smiley. Gillar själv inte sådana utsagor, men eftersom det sas i komiskt mening gick det för sig med mig. Platsen där Stockholm är beboddes sannolikt innan, det tvivlar väl ingen på, tror jag.]
P.S. jag ändrade trådrubriken till Stockholm, så vi struntar i västerås, gävle, m.m. tills vidare. D.S.
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 6 gånger.