Absinthe

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 26 juni 2004, 12:51

Man ska enligt traditionen ha en speciell Absinthsked med hål i där man lägger en sockerbit som man värmer och sedan silar man absinthen genom skeden ner i ett glas.
Såg just att man kan köpa Absinthskedar och Absinth på Internet http://www.beerliquors.com/buy/liquors/ ... _spoon.htm
Bild

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juni 2004, 14:09

Tack skall du ha Wreezig - AHA, det är alltså DET den där manicken jag haft i åratal är avsedd för - nu gäller det bara hitta sockerbiten, nästan allt socker i Australien är 'strö'.....Varjag[/b]

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 juni 2004, 10:33

wreezig skrev:Akta er bara för att handla Absinth av privatpersoner om ni är i utlandet , det har iallafall i Frankrike inträffat ett antal dödsfall när turister köpt Absinth tillverkat i "privata absinthfabriker".
Tydligen är det en del personer som insett hur mycket pengar man kan tjäna på dumma turister och inte varit så noga med vad dom blandat i "Absinthen".
wreezig,

Jag skulle gärna vilja ha en källa - har du det? Fransoserna är ganska hårda med sin statskontroll av starksprit - mest av skatteskäl men ändå.

Jag själv har nylingen inköpt en flaska TABU 73 Classic Strong som jag skall avnjuta efter konstens alla regler.

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 28 juni 2004, 16:47

H kan du delge din magiska kunskap i drickandets konst!?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 28 juni 2004, 17:13

Hans
Jag skulle gärna vilja ha en källa - har du det? Fransoserna är ganska hårda med sin statskontroll av starksprit - mest av skatteskäl men ändå.
Jag har ingen annan källa än att min förra flickvän berättade det för mig när jag var i Paris och hälsade på henne.
Hon kände till min fallenhet för exotisk sprit så hon varnade mig.

Den flaskan du köpt är nog ingen fara utan den Absinthen hon menade var endast såld och tillverkad av skumma personer i gathörn som ville lura av dumma turister pengar.
Dessa tyckte inte att det fanns någon större anledning att lägga ner pengar och energi på att hitta rätt sorts malört och alruna när man kan ta pernod och droppa i mer illegala saker i liten mängd för att framkalla ett extra rus.
Risken att en turist ska upptäcka om det extra ruset kommer ifrån Malörtets Tujon eller från någon annan drog är ganska obefintlig , speciellt som den även innehåller 60-80% alkohol.

Annars är nog den Absinthen som säljs och tillverkas av Kruts Karport en av dom få som tillverkas på rätt sätt med Tujon , när du har druckit upp din flaska så kan du ju åka till Köpenhamn och jämföra ruset.

Som sagt så innehåller den svenska s.k Absinthen inget av dom speciella ingridienserna och smakar inte ens Absinth , riktig absinth smakar ungefär som en starkare Pernod.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 juni 2004, 09:27

Bild
zjukov skrev:H kan du delge din magiska kunskap i drickandets konst!?
Ingen magisk kunskap, wreezig har redan nämnt det nya sättet, sen finns det franska och Hemmingways sätt:

The traditional french way

The classic French absinthe ritual involves placing a sugar cube on a flat perforated spoon, which rests on the glass containing a measure of absinthe. Iced water is then very slowly dripped on to the sugar cube, which gradually dissolves and drips, along with the water, into the absinthe, causing the green liquor to louche into an opaque opalescent white as the essential oils precipitate out of the alcoholic solution. Usually three to four parts water are added to one part of 65% absinthe. Some requires more water, some less.

1. Pour one measure (3-5 cl) of absinthe into a glass.

2. Place a slotted absinthe spoon on the glass. Place one or two sugar cubes onto the spoon.

3. Slowly drip iced water over the sugar cubes and let them melt into the absinthe in the glass. Watch it louche.

4. Stir. Smell it and enjoy it.

"The modern" ritual with fire

1. Place an Absinthe Spoon over a glass. Place a sugar cube on the Absinthe Spoon and pour a measure of absinthe over the sugar.

2. Set flame to the absinthe soaked sugar cube. As the sugar burns from the high alcohol content, it will carmelize and drip through the holes of the perforated absinthe spoon.

3. Once the flame is out, put the spoon into the glass and stir.

4. Pour cold water over the remaining sugar on the spoon while stirring to mix the sugar, water and absinthe.

The resulting mixture should be half water / half absinthe.

Keep in mind NOT to place the burning sugar into the glass! Make sure the fire is out!

Other popular variations

You could always drink it as Ernest Hemingway did;
Pour 4 cl. of absinthe over 2 ice cubes in a champagne glass. Fill the glass with champagne or sparkling wine and enjoy.

http://www.absinthe.se/

Skål!

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 29 juni 2004, 16:31

Hans man tackar och bockar!

Nu väntar man bara på ett tillfälle å prova den mytomspunna drycken. Mycket av de mystika dimmrådéer som höljer absinten och absintdrickande, har nog att göra med det faktum att den har en djupgrön lyster. Någon som vet varför absint har denna gröna färg?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 juni 2004, 16:41

zjukov skrev:Någon som vet varför absint har denna gröna färg?
Det har väl bara att göra med att växterna man använder är gröna - tror jag. Kanske man har hällt i färgämne för att förstärka färgen? Jag får kolla innehållsförteckningen sedan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 1 juli 2004, 20:30

Nej, inget färgämne.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 2 juli 2004, 16:40

zjukov skrev:Någon som vet varför absint har denna gröna färg?
Absint är baserad på en speciell typ av malört.

Dess Svenska släkting används till att laga Beska Droppar. Även Besk är grönfärgad. Det ligger alltså nära till hands att misstänka att malörten ligger bakom färgen.

Och så måste jag göra en liten avvikelse från Absinttråden när det gäller just Besk. Systemet saluför en Besk, som är fullt drickbar i brist på bättre. Besk lagas med fördel i hemmet baserat på självplockad malört. Att krydda brännvin är för övrigt en enkel och tacksam hobby.

Vill man ha en sup med god Besk så rekommenderas restaurang Löwenbräu på Skeppsbron i Stockholm. Deras är hemlagad (dvs inte brännvinsbasen) och kryddad med hemodlad malört. Har för övrigt frekventerat den krogen sedan 60-talet. Dess värre har den poppats upp en del men det har skett med försiktighet. En trevlig middag som rekommenderas på hemväg från jobbet: Sotare, öl och en sexa besk.

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 5 juli 2004, 10:22

Tänkte att jag skulle kika in och svara på lite, och reda ut lite...

1. Absinthe är inte någon mäktig hallucinogen drog. Om man inte blandar den med E förstås...

2. Absinthe såld på gathörn av skumma typer som lurar turister känns nog mest som något avskräde sålt i vilken spritbutik som helst i Tjeckien.

3. Absinthe finns både som "verte" (grön) och "blanche" (vit). Blanche kallas också "La Bleue" som egentligen är en schweizisk variant av blanche. En absinthe verte får sin färg av det sista steget i tillverkningsprocessen där man tillsätter ett antal örter till det annars färdiga destillatet. Dessa örter macereras en tid och det hela filtreras sedan. Och man har en färdig Absinthe Verte. Produktionen före färgningen består i att man i 85-95% sprit, företrädelsevis druv-baserad sprit, destillerar de örter man vill ha med i sin absinthe. Av detta får man alltså ett destillat på ca 80%, helt transparent. Detta färgas, som jag sa, och spädes sen ut till - beroende på recept - mellan 65 och 74 procent.
Malört tillsätts aldrig i färgningssteget eftersom macererad malört blir väldigt besk, och absinthen skulle då bli odrickbar, eller... tjeckisk. hehe.

De örter som är vanligast vid färgningen är Isop, Artemisia Pontica (släkting till malört), meliss och ibland även mynta och angelica eller veronica.

4. Vad gäller Kruts Karport måste jag tyvärr göra alla besvikna och säga att den tillverkas inte som en absinthe borde. Den är gjord med extrakt och essenser blandade i sprit. Ingen riktig destillering av örter där inte.

5. Tujon är en överskattad myt som utnyttjas effektivt av marknadsförare i framför allt Tyskland och Tjeckien för att sälja skräp.
Tujon har ingenting med kvalitetsabsithe att göra. Vid destillering av örterna följer INTE de ofantliga mängderna tujon med i slutprodukten. Det är en fysikalisk omöjlighet. Tujonhalter på mellan 5-10 mg per liter sprit är ungefär vad man kan uppnå. Precis samma sak var det för 100 eller 150 år sedan. Jag har själv druckit ett antal "vintage" sorter, och har aldrig upplevt några spektakulära hallucinationer.

Tack för mig.

-------------------------------------
Let the green fairy guide you...
http://www.absinthe.se/

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 5 juli 2004, 11:41

hartsmar
Jag har själv druckit ett antal "vintage" sorter, och har aldrig upplevt några spektakulära hallucinationer.
Jag har druckit fyra olika sorter och den från Kruts Karport är den enda som jag fått antydan av hallucinationer av liksom fler i sällskapet fick.
Det var endast som små färgskiftningar och definitivt inget liknande det man kan få av "riktiga" hallucinogena droger.
Alkoholhalten gör annars att man säkerligen skulle däcka av fyllan innan man upplevde några visuella sensationer oavsett mängden Tujon.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 5 juli 2004, 19:30

hartsmar skrev:
5. Tujon är en överskattad myt som utnyttjas effektivt av marknadsförare i framför allt Tyskland och Tjeckien för att sälja skräp.
Tujon har ingenting med kvalitetsabsithe att göra. Vid destillering av örterna följer INTE de ofantliga mängderna tujon med i slutprodukten. Det är en fysikalisk omöjlighet. Tujonhalter på mellan 5-10 mg per liter sprit är ungefär vad man kan uppnå. Precis samma sak var det för 100 eller 150 år sedan. Jag har själv druckit ett antal "vintage" sorter, och har aldrig upplevt några spektakulära hallucinationer.
Du menar att de som upplever hallucinationer gör det i o m dess förväntningar på dessa, d v s inbillning (psykologiskt)? Tujon har alltså en slags placeboeffekt? Vad jag undrar är: Varför förbjöds drycken? och hur ska man förklara de otaliga dödsfall och "förgiftningar" som historiskt sammankopplas med drycken? I o m att dina påståenden är bryter mot den gängse bilden vore det kanske lämpligt att hänvisa till dina källor.

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 6 juli 2004, 10:31

Tujon i sig kan förvisso i extrema doser klassas som nervgift, men de
halter som finns i vissa absinther är tusenfalt under de nivåerna.

Placeboeffekt, tja... Men också att det i "riktig" absinthe finns ett stort antal örter blandade, och jag kan anta att de tillsammans med 70% sprit gör sitt. Jag vågar nästan garantera att det inte finns någon tujon alls i t ex Kruts Karport. De flesta sorterna idag kommer inte ens över 5 mg/l. Det finns ett antal som alltid marknadsförs som "high thujone absinthe". Vissa av dem har i tester visat sig inte innehålla någon tujon alls. Go figure.

Dödsfallen och förgiftningarna kommer sig av ett par olika saker. Under absinthens storhetstid var det så eftertraktat att alla försökte tjäna på det. De stora fina märkena efterliknades av mindre nogräknade tillverkare som inte bara kopierade deras namn och etiketter, utan också färgen på drycken. Dock inte med naturliga produkter, men med hjälp av zinksulfat och annat "gotte". Inte undra på att man förgiftades.
I övrigt är det inte svårt att räkna ut att de som klassades, och spärrades in, som "absinthister" egentligen bara uppvisade svårartad alkoholism.
1912 drack fransmännen inte mindre än 221.897.000 liter absinthe. Och det var inte mer än 3% av den totala alkoholkonsumptionen (inkluderat vin). Så... Efter att vinplantagen haft stora problem med druv-sjukdomar och annat sökte sig fransmännen till andra drycker. Absinthe var det som "tog över". Vinproducenterna, ofta med höga poster i samhället och med kontakter högt upp, påbörjade, tillsammans med anti-alkohol-rörelsen, kraftig lobbying och lyckades med sitt mål. Att förbjuda absinthe. Man måste dock ha något att skylla på, och det blev tujon.

Till sist ska man inte glömma att de poeter och konstnärer som brukar associeras till absinthe, var just det - poeter och konstnärer. En poet skriver sällan om hur en upplevelse verkligen är, utan snarare om hur skön och underbart vacker, eller fruktansvärt hemsk den skulle kunna vara, om poetens dröm vore sann.

Tillbaka till "placeboeffekten"... Du är inte den första att säga det, och inte den sista. Många säger sig uppleva en "annorlunda fylla" av absinthe. Och det kan jag visst tillstå. Ofta karaktäriseras den som en något "förhöjd medvetenhet".

Men, allting är givetvis individuellt. Jag försöker bara presentera lite fakta och ta kål på de värsta lögnerna och myterna, det är trots allt bara en väldigt god aperitif.

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 6 juli 2004, 11:02

Donkeyman skrev: Absint är baserad på en speciell typ av malört.
Absinthe görs förutom en massa andra örter på "Artemisia Absinthium" som alltså är, rätt och slätt, malört.
artemisiafamiljen är dock stor, och det finns andra varianter av artemisia som till exempel Artemisia Pontica, som används i färgningssteget i absinthe. Men, malört är malört är malört.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ ... teabs.html

Skriv svar