Skulle gissa endå att den hade samma funktion på den gammla modellenHans N skrev:Den texten gäller den i dag använda modellen av Gravity kniven LL 80, inte den krigstida!
Gravity knife
Bevisligen står det att den kan användas som det men hurivida vi ska lite på det är en annan fråga.
Vad jag menar är det att mig veterligen är prylliknade vapen från 1900 talet extremt ovanliga - titta på alla former av stridsknivar så förstår ni vad jag menar. Om man skall designa ett närstridsvapen gör man inte en pryl. Att dessutom kniven är framtagen för fallskärmstrupper får i alla fall mig att dra slutsatsen att prylen har en funktion som är kopplat till "fallskärmeriet".
Men jag vet inte, bara tror.
MVH
Hans
Vad jag menar är det att mig veterligen är prylliknade vapen från 1900 talet extremt ovanliga - titta på alla former av stridsknivar så förstår ni vad jag menar. Om man skall designa ett närstridsvapen gör man inte en pryl. Att dessutom kniven är framtagen för fallskärmstrupper får i alla fall mig att dra slutsatsen att prylen har en funktion som är kopplat till "fallskärmeriet".
Men jag vet inte, bara tror.
MVH
Hans
Ett svar hittils... men även han TROR att den är till för att lösa upp knutar, finns tydligen liknande "pryl" som används i flottan för att lösa upp knutar... hehe skulle va skönt med ett rakt svar
... snart sänder jag iväg ett mail till Solingen, dom vet ju förhoppningsvis helt säkert vad "spiken" är till för. 
När gjorde han det? Han sade att prylen, awl, var till för knutar, ingenstans har jag sett nåt som motsäger det, självförsvar kan den användas till, javisst, men jag garanterar att det inte är det den är till för främst.Leprazy skrev:Tack Hans...ödmjukt av dig att samtidigt bevisa att du hade fel angående "spiken"
Det står typ i texten han la upp att den användes som självförsvar... desutom var det inte illa menat utan mer skämtsamt så du behöver inte "beskydda" honomGerle skrev:När gjorde han det? Han sade att prylen, awl, var till för knutar, ingenstans har jag sett nåt som motsäger det, självförsvar kan den användas till, javisst, men jag garanterar att det inte är det den är till för främst.Leprazy skrev:Tack Hans...ödmjukt av dig att samtidigt bevisa att du hade fel angående "spiken"
Inte för att det gör oss klokare...
A big question asked is, what is the marlin spike used for? This question is hard to answer. Many nautical knives have a marlin spike. The spike on those is intended to unknot ropes and lines. Is the marlin spike on paratrooper knives to be used in the same way? That would make sense.
However, others have suggested a more sinister use for the marlin spike. Some have been told that is was used to kill the enemy by stabbing the carotid artery! This may be true! Years ago, I read an article by an English man that said that the English has emulated the German knife and trained at silent killing using the pick. To support this idea, there is the ever present problem of blades breaking. To avoid this the British switched from a bayonet with a blade to a spike bayonet during WWI. The British WWII No.4 Mk2 Enfield bayonet was cheap to make and didn't get broken like a blade would
http://members.fortunecity.com/redskul15/marlin.html
MVH
Hans
A big question asked is, what is the marlin spike used for? This question is hard to answer. Many nautical knives have a marlin spike. The spike on those is intended to unknot ropes and lines. Is the marlin spike on paratrooper knives to be used in the same way? That would make sense.
However, others have suggested a more sinister use for the marlin spike. Some have been told that is was used to kill the enemy by stabbing the carotid artery! This may be true! Years ago, I read an article by an English man that said that the English has emulated the German knife and trained at silent killing using the pick. To support this idea, there is the ever present problem of blades breaking. To avoid this the British switched from a bayonet with a blade to a spike bayonet during WWI. The British WWII No.4 Mk2 Enfield bayonet was cheap to make and didn't get broken like a blade would
http://members.fortunecity.com/redskul15/marlin.html
MVH
Hans