Hermann Görings kompetens

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 februari 2004, 20:37

Schwalbe skrev:Jag blir så less på historieskrivningen ibland. Hitler framstår som en ensam skrikande galning med alla emot sej. Vet ni hur populär karln va? Hur många vänner han hade?

Nä det e så man vill gå och lägga sej- kan ingen historiker tala om hur det verkligen va i det tredje riket ;)
I slutet av sin levnad var han enligt mig en ensam skrikande galning. Jag har inga svårigheter att förstå varför många betraktar honom som en galning. Har man sett journalfilmerna så ter det sig så här i efterhand bara som om han stod och skrek. Vad finns det egentligen för intresse i Sverige av att avbrutalisera Hitler?

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 februari 2004, 21:10

Varjag skrev:
Hermann Göring var av annat material. Framgångsrika jaktflygare kanske alla är av samma skrot och korn.....Göring blev snart efter 30.1.33 'minister för nästan allting' - speciellt i hans kapacitet ansvarig för 3-årsplanerna. Näst efter Hitler var han under sex freds- och tre krigsår Tysklands mäktigaste och mest effektive minister. Det 'tyska undret' - aktiveringen av det tyska samhället, den otroliga upprustningen och likvideringen av arbetslösheten genom gigantiska projekt - var tll stor del Görings förtjänst.
Fyraårsplaner, inte treårs. Frågan är om det här var Görings förtjänst till största delen, även om han må ha varit högsta hönset och därmed den som fick äran.

Jag undrar fortfarande var hans tydligen hialösa kompetens visar sig, liksom var popularitetssiffran 98 % kommer ifrån?
OK - det misslyckades till ett förfärligt pris för Luftwaffe. Men det minskar inte Görings kompetens
Inte? Får jag då fråga åt vilket håll hans kompetens gick då (om nu kompetens har riktning), steg den?

/Petter

Bhagavadgita
Ny medlem

Inlägg av Bhagavadgita » 23 februari 2004, 22:46

Jag skulle snarare säga att drygt 340 000 evakuerades och mestadels britter och inte fransmän.
Ja, men då hade jag ju rätt i att minnet svek mig. 8)
Du har helt rätt.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 24 februari 2004, 19:20

jag är inte särskilt insatt i ämnet, men i Berlin, Slutstriden 1945 får man en väldigt negativ bild på Göring.
Han beskrivs som en tjock herre med förkärlek till narkotika och som sov med kartor över ansiktet under möten i Rikskansliet.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 24 februari 2004, 20:47

Vad skulle han gjort under slutstriden?

Sova och knarka verkar vara en "vättig" syselsättning när man väntar på att röda armen ska storma in i Rikskansliet.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 24 februari 2004, 20:54

Ja77 skrev:Vad skulle han gjort under slutstriden?

Sova och knarka verkar vara en "vättig" syselsättning när man väntar på att röda armen ska storma in i Rikskansliet.
under själva slutstriden satt väl Göring i arrest?
jag var lite otydlig, han hade detta beteende(enligt Beevor) när ryssarna hade trängt in i Tyskland. Dom var alltså en bra bit från Berlin.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 24 februari 2004, 20:57

mrvector skrev:

jag var lite otydlig, han hade detta beteende(enligt Beevor) när ryssarna hade trängt in i Tyskland. Dom var alltså en bra bit från Berlin.
Väl ? han satt i arrest i nurnberg tribunalen, han tog livet av sig med en cyanid kapsel innan han skulle hängas. Frågan är vem han fick kapseln av? hade han den i tänderna? såg filmen om rättegången men jag har glömt hur det var.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 24 februari 2004, 21:03

Joachim skrev:
mrvector skrev:

Väl ? han satt i arrest i nurnberg tribunalen, han tog livet av sig med en cyanid kapsel innan han skulle hängas. Frågan är vem han fick kapseln av? hade han den i tänderna? såg filmen om rättegången men jag har glömt hur det var.
jag menade medans striderna rasade ute i berlin. göring befann väl sig inte i rikskansliet då utan i arrest någonstans ? eller är jag ute och betar på nygödslad mark?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 februari 2004, 21:21

mrvector skrev:
Joachim skrev:
mrvector skrev:

jag menade medans striderna rasade ute i berlin. göring befann väl sig inte i rikskansliet då utan i arrest någonstans ? eller är jag ute och betar på nygödslad mark?
Göring var inte i Berlin under slutstriden, har för mig att han var på Berghof och sände därifrån ett telegram till Hitler där han undrade om han inte kunde ta över rodret som Führer över Tyskland. Martin Bormann fick dock Hitler att skriva ut en arresteringsorder mot Göring och samtidigt ta ifrån alla hans titlar. Men det kanske var det du tänkte på?

/Martin

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 24 februari 2004, 21:22

Martin Tunström skrev:
mrvector skrev:
Joachim skrev:
mrvector skrev: under själva slutstriden satt väl Göring i arrest?
Göring var inte i Berlin under slutstriden, har för mig att han var på Berghof och sände därifrån ett telegram till Hitler där han undrade om han inte kunde ta över rodret som Führer över Tyskland. Martin Bormann fick dock Hitler att skriva ut en arresteringsorder mot Göring och samtidigt tog ifrån alla hans titlar. Men det kanske var det du tänkte på?

/Martin
japp exakt! :) tack ska du ha!

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 25 februari 2004, 14:40

Gahhh! Överciterare, vik Häädan! :P

Man kan ju citera det sista, och inte allt.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 25 februari 2004, 15:27

RE: cyanidkapseln

Ja det var en intressant fundering! Nåväl tror nog med att den fanns gömd i en plomb/lagning i tanden på karl’n.

Är det någon som är mer beläst i fallet?

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 25 februari 2004, 15:40

Flink skrev:RE: cyanidkapseln

Ja det var en intressant fundering! Nåväl tror nog med att den fanns gömd i en plomb/lagning i tanden på karl’n.

Är det någon som är mer beläst i fallet?
Sådant borde vara förbannat svårt att gömma på/i kroppen/munnen, jag tror nog att de blev 100% undersökta för att de inte skulle kunna ta livet av sig med just sådana medel utan de skulle bli hängda i "lagens namn"

Jag har för mig att det ryktas att någon som jobbade som vakt smugglade in det till honom men det är inget jag vet.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 25 februari 2004, 17:53

Martin Lundvall skrev:
Schwalbe skrev:Jag blir så less på historieskrivningen ibland. Hitler framstår som en ensam skrikande galning med alla emot sej. Vet ni hur populär karln va? Hur många vänner han hade?

Nä det e så man vill gå och lägga sej- kan ingen historiker tala om hur det verkligen va i det tredje riket ;)
I slutet av sin levnad var han enligt mig en ensam skrikande galning. Jag har inga svårigheter att förstå varför många betraktar honom som en galning. Har man sett journalfilmerna så ter det sig så här i efterhand bara som om han stod och skrek. Vad finns det egentligen för intresse i Sverige av att avbrutalisera Hitler?

/Martin
Nej jag har naturligtvis inget intresse av att avbrutalisera Hitler. Han var ett överintelligent odjur...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 25 februari 2004, 18:30

Om han var ett odjur eller en maktberusad person med andra värderingar än vi är ju en annan fråga.

Skriv svar