Hörselskador av gevär, kanoner m.m

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 februari 2004, 18:48

Stefan skrev:Bilden som trumph ger är mycket intressant. En mycket udda bild.
förutom hörselskydd/hörlurar skjuter han med en PPSH.
PPSh:n var populär bland tyskarna. En robust och pålitlig kpist med mer än dubbla magasinskapaciteten jämfört med MP40.
Han verkar dessutom idka prickskytte!
Det är bara töntar och folk som har bråttom som skjuter från höften. Att sikta är det korrekta sättet - sparar ammunition!
Hans klädsel är också mindre vanlig.
Soldaten tillhör Waffen-SS, och bär kamouflageuniform och mössa m/43. Inte alls ovanlig!

Bild
Den andre verkar fingra på en lätt tysk kulspruta (mg42??).
MG34
Är hela han förbandets original-nisse eller har han något slags specialuppdrag? T.ex. prickskytte efter anvisningar av en eldledare??
Eller är det han som är eldledaren och skjuter den första salvan kanske med spår-ammo, för att visa målet??
Tror inte att han är prickskytt... eller eldledare (PPSh:n sköt väl knappast spårljusam?). Nej, det är troligen bekämpning av fientligt infanteri som är temat för eftermiddagens övningar.
Annars, om man tar hypotesen att han är traktens Original-nisse då kan man tänka sig att han använder hörlurar som hörselskydd. Havanna-cigarrerna har däremot just tagit slut.

Hörlurarna bärs antagligen för att han är vagns-/fordonschef. Deras ljuddämpande egenskaper torde vara begränsade.
Som sagt, en mycket udda bild.
Det gäller bara att kunna tolka den korrekt...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 februari 2004, 20:06

B Hellqvist skrev:

Det är bara töntar och folk som har bråttom som skjuter från höften. Att sikta är det korrekta sättet - sparar ammunition!
Nja... det är ju beroende på vilken situation man råkar vara i. Det kan vara helt rätt att skjuta utan att sikta.

:)

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 11 februari 2004, 20:12

förutom hörselskydd/hörlurar skjuter han med en PPSH. Han verkar dessutom idka prickskytte! Hans klädsel är också mindre vanlig.

Är hela han förbandets original-nisse eller har han något slags specialuppdrag? T.ex. prickskytte efter anvisningar av en eldledare??
Eller är det han som är eldledaren och skjuter den första salvan kanske med spår-ammo, för att visa målet??

Annars, om man tar hypotesen att han är traktens Original-nisse då kan man tänka sig att han använder hörlurar som hörselskydd. Havanna-cigarrerna har däremot just tagit slut.

Som sagt, en mycket udda bild.
Bildtexten säger: "Signalisten på en pvkv av typen Marder III ger eld med en erövrad rysk kulsprutepistol. Brevid honom byter hans kamrat magasin på en 7,92 mm kulspruta. Båda männen tillhör Waffen-SS och bär dess kamouflageuniform och mössa".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 februari 2004, 20:16

förutom hörselskydd/hörlurar skjuter han med en PPSH. Han verkar dessutom idka prickskytte! Hans klädsel är också mindre vanlig.

.
Det är inte en MG 42. Ser snarare ut som en MG 34.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 11 februari 2004, 20:27

MD650 skrev:

.
Det är inte en MG 42. Ser snarare ut som en MG 34.

Inte bara ser ut, det är en oxå :)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 11 februari 2004, 22:00

Och den är monterad på ett pansarforden av något slag.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 februari 2004, 22:02

Wolfblitzer skrev:Och den är monterad på ett pansarforden av något slag.
Det är en Marder.

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 februari 2004, 22:26

Tack allihopa för era kunniga kommentarer till mina funderingar. Så nu vet jag, eller om man så vill, min okunskap som jag hittills har ganska framgångsrikt lyckats dölja, är numera obarmhärtigt avslöjad! :)

Jag tycker ändå det ser lite egendomligt ut. Det antas vara en stridssituation, och han står rakt upp, och kamrater verkar inte huka mer än nödvändigt. Det kan inte vara fråga om någon intensiv svarseld iaf.
Hade han siktat neråt hade jag trott att skyttet gäller nåt helt annat än en stridssituation...

Kan man tänka sig att detta är en bild från en fältövning? - alltså trots bildtexten? Frånvaron av hjälmar är kanske också ett indicium.

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 12 februari 2004, 16:18

Nja...ponera att der är en Marder, då är troligtvis herrarna dess besättning och vad jag förstått användes inte hjälmar av besättningen till Stormkanoner.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 februari 2004, 16:22

Jag ser inga hjälmar på bilden. Hjälmar användes av alla efter 1940 (osäker på datum) då pansarbaskern avskaffades.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 februari 2004, 17:34

D. Löwenhamn skrev:Jag ser inga hjälmar på bilden. Hjälmar användes av alla efter 1940 (osäker på datum) då pansarbaskern avskaffades.

mvh/ Daniel
Inte nödvändigvis under strid. Finns många exempel på hjälmlösa, främst chefer, under strid

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 13 februari 2004, 15:00

Nåväl det kanske inte kan ses som ett solklart indicium iaf.

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 13 februari 2004, 18:19

Raskolnikov skrev:Nja...ponera att der är en Marder, då är troligtvis herrarna dess besättning och vad jag förstått användes inte hjälmar av besättningen till Stormkanoner.
Men hallå! Varför inte läsa mitt citat av bildtexten lite tidigare i tråden!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 13 februari 2004, 20:05

MD650 skrev:Inte nödvändigvis under strid. Finns många exempel på hjälmlösa, främst chefer, under strid
Det var inte användandet utan tilldelandet jag syftade på. :)

mvh/ Daniel

HvS
Ny medlem

Inlägg av HvS » 25 mars 2004, 23:35

Tyvärr var det nog så att man ansåg att knalljud var någonting man kunde vänja sig vid. Även i svenska armén fram till 70-talet. Läste en gång en intevjuv med en gammal fanjunkare på 80-talet, han fick lära sig att stå ut med ljud genom att lyssna på dem. Han var artillerist!
Själv pajade jag vänsterörat genom att skjuta AK4 och 20mmlvakan utan kåpor men med vadd.

Skriv svar