Specialarbete om ett slag.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 2 februari 2004, 19:14

Tack för alla tips!

Funderar på att göra ett ganska stort arbete om de allierades väg från och med Normandie fram till Tredje rikets kapitulation, låter det för stort?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 2 februari 2004, 19:16

Inget arbete är för stort, frågan är bara hur mycket du skriver om något. Desto mer du begränsar dig desto djupare kan du gå in på detaljer.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 2 februari 2004, 20:28

D. Löwenhamn skrev:Inget arbete är för stort, frågan är bara hur mycket du skriver om något. Desto mer du begränsar dig desto djupare kan du gå in på detaljer.
Arbeten kan verkligen vara för stora, vill man läsa en överblick om te.x. kursk så är det onödigt att gå in och ordbajsa och ta med varanda detalj. Få lärare som orkar läsa ett 30 sidors arbete bara sådär.
Att begränsa sig är verkligen en konst! kort och koncist :wink:

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 2 februari 2004, 20:35

Att begränsa sig ÄR en konst, och det är en nödvändig sådan också. Begränsa dig ordentligt, sen skriver du ett djupgående, analytiskt och problematiserande arbete på 3-4 sidor.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 2 februari 2004, 20:37

Själv tycker jag du ska skriva om Finska vinterkriget, ardenner offensiven eller Kursk.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 2 februari 2004, 20:42

Jocke. skrev:Tack för alla tips!

Funderar på att göra ett ganska stort arbete om de allierades väg från och med Normandie fram till Tredje rikets kapitulation, låter det för stort?
Ja. Det låter på tok för stort. Du ska som sagt inte skriva femtio sidor, försök begränsa dig så mycket att du får ner en djuplodande analys på max tre-fyra sidor.

Koncentrera dig på en sak, ett slag eller till och med en viktig del av ett slag. Jag tycker för övrigt inte att ett slag är det bästa att skriva en uppsats om, jag menar, det blir ju inte så värst analytiskt. Däremot kan nyckeldelar av slag vara väldigt intressanta att skriva om.

Ett exempel är ju att en uppsats som beskriver händelseförloppet vid slaget vid Poltava är sämre ur betygssynpunkt än en uppsats som försöker analysera Lewenhaupts beslut om kapitulation; varför kapitulerade han, hur tänkte han, hur var situationen, vad hade han för press på sig och så vidare.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 2 februari 2004, 20:43

MarcuS Schober skrev:
D. Löwenhamn skrev:Inget arbete är för stort, frågan är bara hur mycket du skriver om något. Desto mer du begränsar dig desto djupare kan du gå in på detaljer.
vill man läsa en överblick
...så läser man sammanfattningen i slutet.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 2 februari 2004, 20:48

snyde skrev: ...så läser man sammanfattningen i slutet.
Jo väldigt bra överblick man får på typ några rader ;)

allt beror på vad för arbete man ska skriva... att skriva för långt är nästan värre än att skriva för lite

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 2 februari 2004, 21:12

Jocke:
Jag vet inte hur insatt din lärare är i 2vk, inte särskilt skulle jag tro. Glöm inte att du går i nian och behöver inte skriva en uppsats som håller högskoleklass. Du behöver nog inte gotta dig för mycket i analysdelen (det får du göra tillräckligt mycket på gymnasiet). Analysdelen brukar inte vara så viktig på grundskolenivå.
Låt säga du att bestämmer dig för att skriva om ett slag. Lägg 2/6 på bakgrunden till slaget, 1/6 på slagets förlopp, 2/6 på slagets följder och sen räcker det med om du lägger 1/6 på analysdelen.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 2 februari 2004, 21:39

Skriv om KURSK! Största pansarslaget genom tiderna, kan det bli mer spännande?

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 2 februari 2004, 22:26

Jag skrive rom Finska Vinterkriget jusst nu i skolan :)

Mycket intressant ;)

/Marcus

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 3 februari 2004, 08:03

Hurtgen Forrest kanske?

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 3 februari 2004, 08:06

Varför får alla ha uppsatser i vk II jag får bara ha ett litet prov. :cry:
Vi läser bara vk II i ca tre veckor vilket jag tycker verkar väldigt lite.

edit:Går i 9an.

SvenEvert
Ny medlem

Trevligt :)

Inlägg av SvenEvert » 3 februari 2004, 13:03

Godmorgon. Även jag är en niondeklassare som ska skriva en uppsats om WWII. Jag tänkte också skriva om ett/flera slag, men framför allt stridstaktiker. Allt ifrån skyterna och kinesernas fem ringar, och hur det påverkade detta/dessa slag i WWII.

Men, jag skulle vilja ge er en eloge till er här på forumet för att ni överhuvud taget bryr er om oss små nior. Tack!

Jag uppskattar om ni kunde avslöja några sidor som man kan hitta information ang taktik, och vilket slag som är mest intressant.

Tackar ödmjukast för att ni delar er stora kunskap.

"Information not shared is lost!"

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 3 februari 2004, 19:44

personligen tycker jag att du ska skriva om monte cassino för det var väldigt kontroversiellt med tanke på bombningen av klostret eller så kan du skriva om dom allierades krigsförbrytelser eftersom dom gick vinnande ur kriget så tystade dom ner sina egna förbrytelser rejält så man har fått uppfattningen att dom inte några förbrytelser alls......

/hoffe

Skriv svar