Henke skrev:Ja, vi kan säkert ha rätt båda två. Jag är fortfarande lite skeptisk till att ett allmänt och totalt ränteförbud skulle funnits så sent.
Visserligen har den kristna kyrkan förbjudit uttagande av ränta, och detta har spillt över till den sekulära brottslagstiftningen i många samhällen, men dessa förbud har mig veterligen avvecklats för längre sedan än 1800-talet.
Möjligen har förbuden delvis eller i sin helhet levt kvar för vissa typer av lån, el dyl. Alternativt har dispenser utdelats för institutioner som t ex Riksbanken.
Finns det månne någon ekonomisk historiker här som kan klargöra detta...?
Henrik
Låt mig försdöka, ty jag är ju blivande civil(senil-)ekonom

!
Mig veterligen har det inte funnits någon
lag som säger att man inte får låna ut mot ränta, däremot så har ju (som sagt) religionen satt stopp för det.
Däremot finns det någonstans i lagboken (tror det var jordabalken??) där det klart och tydligt klargör vad som är ocker. Det finns egentligen ingen bestämd räntesats som är på några specifika procent.
Istället handlar denna ockerlag om vad definitionen går vid, till exempel när man utnyttjar en annan persons underläge, utsatt situation, eller möjligtvis även förståndshandikapp.
Ocker är alltså inget som kan mätas, utan är snarare en emotionell fråga, som jag ser det!
Hur man ser på den saken i muslimska länder idag vet jag inte. Men min teori är att man istället använder ett mer lojalitetsbaserat system, det vill säga man betalar kanske inte räntan i pengar, utan genom att utföra en gentjänst av något slag.
I Egypten är ju systemet med
baksheesh extremt utbrett, vilket leder till enorm korruption. Därmed tappar pengarna sitt värde, den svarta ekonomin har överhanden. Allt detta skapar dåliga förutsättningar för normal ränteutlåning, och istället så kanske man väljer att låna ut pengarna till förmån att stärka sitt sociala skyddsnät inom klanen, vänskapskretsen etcetera.
baksheesh=en slags "dricks" som man ofta måste betala överallt.
Den som vill ha färska grönsaker måste betala baksheesh till grönsakshandlaren, annars får han dåliga. Kunden betalar baksheesh till banktjänstemannen för att kunna få hjälp med ärenden och så vidare. Observera dock att detta [baksheesh]
inte är en lön av något slag. Därför betalar man inte skatt på det, och därför så är en stor del av egyptiernas inkomster obeskattade. Detta leder i sin tur till svaga statsfinanser, som mestadels slukas av militären.