Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Låst
erich lespenhalt
Medlem

Re: Språkquiz

Inlägg av erich lespenhalt » 6 juni 2008, 15:09

Markus Holst skrev:Det grekiska hippos och det latinska Ecuus går tillbaka på samma indoeuropiska stam, som tyvärr är mig okänd. Ordet dyker, om än kraftigt förändrat, upp i de nordiska språket. Hur ser ordet ut då?
På äldre isländska finns ordet "jor", vilket fortfarande betyder "häst". "Jor" är etymologiskt identiskt med "ekwos" och "ecuus".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2008, 15:33

Just det.

indoeuropeiskt *h1eḱwos > urgermanskt *ehwus > *éwus > éuR > jór enligt Rune palms "vikingarnas språk, sidan 333.

Din tur.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 6 juni 2008, 15:40

TACK FÖR DET. LÅT OSS FORTSÄTTA PÅ DET ETYMOLOGISKA SPÅRET. VILKET ÄR DET SVENSKA ORDET SOM MOTSVARAR LATINETS "QUERCUS"? SAMBANDET GER EN VISS INBLICK I HUR ETT ORDS BETYDELSE KAN FÖRÄNDRAS.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 6 juni 2008, 17:45

Markus Holst skrev:
Jouppe skrev:
Markus Holst skrev:Det grekiska hippos och det latinska Ecuus går tillbaka på samma indoeuropiska stam, som tyvärr är mig okänd. Ordet dyker, om än kraftigt förändrat, upp i de nordiska språket. Hur ser ordet ut då?
Den indoeuropeiske stammen er *h1eḱwo-, nominativ *h1eḱwos, men det var inte det du frágade.
Det var det förvisso inte, men något jag har länge velat veta. Tack skall du ha. (Kan man i denna tråden fråga om det finska hevos är samma ord? och hur man utalar ettan i *h1eḱwos?)
Trots otaliga försök att sammanställa orden har det inte visat sig möjligt, med mindre än att man antar ett utdött indoeuropeiskt långivarspråk med helt egna säregna ljudlagar typ *h1 > *š och *ḱw > -p-.
Ganska nära kommer man om man antar ett hypotetiskt urbaltiskt original **ešvoinis inlånat som **šešvon- (det finns en parallel för det här hihna 'rem') men det anses allmänt att hypotesen innehåller allt för många svårgrundade antaganden.

Uttalet av <h1> är okänt, det kan ha varit ett vanligt [h], kanske en glottal klusil, eller kanske ett sk. ich-laut. Ingen vet med säkerhet. <1> borde skrivas under raden (subscript) och hör ihop med <h> (digraf)
Markus Holst skrev:Just det.

indoeuropeiskt *h1eḱwos > urgermanskt *ehwus > *éwus > éuR > jór enligt Rune palms "vikingarnas språk, sidan 333.

Din tur.
Jag vet inte vad Rune Palm stöder sig på men man måste nog rekonstruera urgermanskt *ehwaz i vilket fall. Någon övergång till u-stam finns det nog knappast någon grund för.
Senast redigerad av 1 Jouppe, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 6 juni 2008, 17:54

den pinkande elefanten skrev:TACK FÖR DET. LÅT OSS FORTSÄTTA PÅ DET ETYMOLOGISKA SPÅRET. VILKET ÄR DET SVENSKA ORDET SOM MOTSVARAR LATINETS "QUERCUS"? SAMBANDET GER EN VISS INBLICK I HUR ETT ORDS BETYDELSE KAN FÖRÄNDRAS.
Det finns två:
1) Genetiskt besläktat med fura 'ståtlig tall'
2) Lånat över arabiskan som kork
http://www.bartleby.com/61/roots/IE403.html

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 6 juni 2008, 19:37

Det gick snabbt. Jag trodde att det skulle bli något att bita i. Hursomhelst, frågan går över till Jouppe. (Intressant det där med kork och quercus.)

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 8 juni 2008, 21:40

Vad har följande finska ord gemensamt?
kasa 'spets, egg'
äes/äkee- 'harv'
ohra 'korn, bjugg'
ohdake/ohdakkee- 'tistel'

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 9 juni 2008, 14:06

De är alla bildade på det germanska lånordet "ag", vilket betyder "spetsig, vass". I svenskan finns ordet "ag" i "abborre" (aghborre) och det vassa gräset "ag". Det norrländska uttrycket "ligga på åga" kan även hänföras till "ag".

Du Jouppe, jag har en fråga till dig utanför tävlingen. Betyder Ahvenmaa Abborrland?

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 9 juni 2008, 20:16

den pinkande elefanten skrev: De är alla bildade på det germanska lånordet "ag", vilket betyder "spetsig, vass". I svenskan finns ordet "ag" i "abborre" (aghborre) och det vassa gräset "ag". Det norrländska uttrycket "ligga på åga" kan även hänföras till "ag".
Njaaa, inte et ende av de angivne ordene er vel i strikt mening germanskt, sá yag kan nog inte godkenne svaret, fast det pá sett og vis er myqet initierat.
den pinkande elefanten skrev:Du Jouppe, jag har en fråga till dig utanför tävlingen. Betyder Ahvenmaa Abborrland?

Kanske, men yag trór det inte. Det finns en annan teori som bygger pá et lán frán et gotiskt ord ahva- 'å', men den teorin gìr jag inte myqet foyr heller. Kan nògon rapportera om en ende á i egentlig mening pá Åland? Dá er Abborlandet i sá fall bettre.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 9 juni 2008, 22:03

De är baltiska lånord?

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 10 juni 2008, 07:55

den pinkande elefanten skrev:De är baltiska lånord?
Tre av dem er faktiskt baltiska, i två av dem ohra og ohdake syns den for baltiskan typiske satemiseringen av det palatovelara fonemet */ḱ/. Namnet pá 'abborre' ahven, hoyr sìkert hit, men inget original har hittats. I originalet for äes-/äkee- sér vi et eksempel pá at satemisering ibland uteblir i baltiske sprák.
Originalet til det fyrste og eldste lánordet kasa er ur-indo-europeiskt, med efterfylgare enbart i germanske sprák: edge och egg frá *aʒjō. Det urfinska fonemet */ć/ ersetter her et urindoeuropeiskt fonem som ennu inte har hunnit "kentumiseres" (depalataliseres) pá sin veg til urgermansken.

Det som er gemensamt for ordene er at alles original er rótbeslektade, og her angav du i og for sig hélt rett rót: *h2eḱ- 'spetsig, vass'. Andra efterfylgare i svenskan till samme rot er agn og visst nog hammare.

http://koti.welho.com/jschalin/lexiconie.htm soykord kasa.

Frágen er din, pinkande elefanten.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 11 juni 2008, 18:45

Frågan är fri.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 juni 2008, 19:33