Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Rätt svar J18 - judisk kamporganisation dränker judiska flyktingar
Tragisk händelse, Haganah hade mycket att lära om sprängämnen 1940......Du smäller av nästa laddning. Varjag
Lite kultur (nåja) kanske ? Bilden är en del av omslaget till en DVD med anknytning till vk2. Vem är rollfiguren till vänster ? (alltså inte skådespelarens namn utan rollfigurens)
- Bilagor
-
- omslag.JPG (11.44 KiB) Visad 214 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Om filmen är "Mussolini and I" med Bob Hoskins som Musso, så kan det nog tänkas vara svärsonen Galeazzo Ciano till vänster, här spelad av Anthony Hopkins...?
Hans K
Hans K
- sveahk
Tack för det - en film som jag inte sett...
Så till nästa - Var är vi, vad har hänt?
Hans K
Så till nästa - Var är vi, vad har hänt?
Hans K
Södra Italien 1944 , i närheten av Vesuvius...?
Edit: Bilden lär föreställa en gravt värmeskadad B-25 tillhörande USAF 340TH Bomber group
Stefan
Edit: Bilden lär föreställa en gravt värmeskadad B-25 tillhörande USAF 340TH Bomber group
Stefan
- sveahk
...och Gjutarn knäckte den nöten!Gjutarn skrev:Södra Italien 1944 , i närheten av Vesuvius...?
Stefan
Ett par härliga bilder från utbrottet finner man här:
http://www.warwingsart.com/12thAirForce/Vesuvius.html
Nästa etapp svarar gjutarn för!
Hans K
Tack för förtroendet.
Då ska vi se:
Anläggningen verksam från 1940 fram till 2002 med samma grundfunktion hela verksamhetstiden,
dock med namnbyte efter 1950
Belägen väst om landets huvudstad.
Stefan
Då ska vi se:
Anläggningen verksam från 1940 fram till 2002 med samma grundfunktion hela verksamhetstiden,
dock med namnbyte efter 1950
Belägen väst om landets huvudstad.
Stefan
Inför Storanfallet på Näset 1944, så hade en del soldater från JR 13/2 bat åkt tillbaka till Dragsvik för utbildning. bl.a. min far och hans kompis. De gick på olika utbildningar, min far skulle regementsunderhållsofficer. När hotet ökade inställdes utbildningar och det sattes upp anslag om vilka som skulle återvända till förbandet. Min fars kompis var en av de som skulle återvända. Min fars utbildning avbröts dock inte. Kompisen deserterade, tog sig till Nådendal, stal en öppen träbåt och begav sig ut på Ålands hav. Han var nära att bli upptäckt bl.a. av tyska fartyg, men dimma gjorde att han tog sig igenom. Han kom iland i Grisslehamn och överlämnade sig till Svenska myndigheter (Tror jag). De båda kompisarna sprang på varandra på en Finlandsbåt på tidigt 60-tal och upptog kontakten i Sverige. Om han hade blivit infångad, hade han förmodligen skjutits. Min far var alltså inte med vi Tali-Ihantala och hemförlovades sedan i november 1944. Han berättade också om det vilda, helt orädda svenska frivilliga vid Jandeba, som tog sig över till den ryska sidan nattetid och kom till baka med ryska konserver. En svensk hade kommit med stövlar från en rysk soldat, det var bara det att ryssens avhuggna ben var kvar i stövlarna. Han utryckte det som så att soldaterna var riktiga äventyrare och förmodligen fanns det de som hade fängelsestraff väntande i Sverige, men hade undgått det, genom att ta fronttjänst i Finland.
Min far kallades för Rulle av frontkamraterna vid Jandeba. Jag har också fars berättelser från anfallsskedet 1941. Intagandet av Podporoze m.m.
Min far kallades för Rulle av frontkamraterna vid Jandeba. Jag har också fars berättelser från anfallsskedet 1941. Intagandet av Podporoze m.m.
Anläggningen bygdes 1938 och var ursprungligen avsedd som kvinnofängelse.
Stefan
Stefan
- sveahk
?
Hans K
Hans K
Grini är svaret och sveahk har frågan.
Efter 1950 byttes namnet till Ilebu Fengsel och vid nedläggningen 2002 hette det
Ila Fengsel, forvaring og sikkringsanstalt.
Stefan
Efter 1950 byttes namnet till Ilebu Fengsel och vid nedläggningen 2002 hette det
Ila Fengsel, forvaring og sikkringsanstalt.
Stefan
- sveahk
...en förvisso dyster anstalt...Gjutarn skrev:Grini är svaret...Stefan
En flygare som kunde ha hetat duga, men det var naturligtvis inte hans namn, utan...?
Hans K
-
tommyjonason
- Medlem
Kan det vara Hans-Joachim Marseille ?
Nää, Jochen är det inte.